Zuurstof

@JC
Dan zou ik zuurstof van het ziekenhuis moeten kopen (wil het niet stelen of zo). Misschien krijg ik dat nog wel geregeld, maar de druk in het leidingensysteem in een ziekenhuis is te laag om flessen te vullen.
Ziekenhuizen vullen over het algemeen geen eigen flessen (safety issue) maar laten deze vullen. Er is dus ook geen vulinstallatie waar ik mijn flessen "even aan kan hangen". Bij de firma die de flessen vult (da's pas een gasboer) kan ik geen "aviation bottles" laten meelopen, doen ze niet aan.
Overigens gaat het waarschijnlijk toch de laswinkel worden.
Groet,

Leon.
 
@Dogleg,

Dank je voor de tip. Heb je ervaring met deze shop. Had de website al gevonden, maar als je bij zuurstofflessen kijkt, krijg je te zien dat er geen artikelen zijn in die categorie.
Probleem is echter niet het systeem, maar het vullen, dan is het voor mij erg ver weg. Enig idee wat vullen daar kost ?
Groet,

Leon
 
Ik heb geen ervaring met z'n zuurstofsystemen dus weet niet het antwoord op je vragen, maar ik heb de eigenaar een mailtje gestuurd dus ik denk dat hij wel contact met je opneemt. Succes!
 
Leon, je kunt het proberen bij een onderhoudbedrijf op Beek of Mönchengladbach. Geen idee wat de kosten zijn, maar een telefoontje is zo gepleegd. De meeste zweefvliegers vullen hun flessen op de plek waar ze bergvliegen, zoals in het Italiaanse Aosta, of anders in Nederland bij een vliegtuigonderhoudbedrijf.

Je moet echte "vliegerzuurstof" hebben. Dat is (volgens de expert aan wie ik het net gevraagd heb) extra gedroogde medicinale zuurstof. De gewone zuurstof in het ziekenhuis bevat teveel vocht en dan kunnen de klepjes e.d. in je zuurstofsysteem bevriezen.

P.S. Hier een link naar een vergelijkbaar topic op Zweefportaal.
 
Diana,

Dank voor je reactie. Onderhoudsbedrijf op Beek heb ik uiteraard geprobeerd, maar zoals gezegd veel te duur (gaat per uur zuurstof gebruik 100-150 euro kosten, tegen < 5 euro met laszuurstof).
Het verhaal van het vocht ken ik, maar zoals ik hierboven heb gezegd, twijfel ik aan de waarheid hiervan. Officieel is de specificatie van van aviation zuurstof strenger qua vochtgehalte dan medische- of laszuurstof maar:
-Alle zuurstof komt uit één bron.
-Als er zoveel vocht in zou zitten zou de hele boel corroderen, met pure zuurstof onder druk (daarom moet een fles ook herkeurd worden, als hij helemaal leeg is geweest en er dus lucht in gekomen kan zijn).
-De grootste leverancier van ademsystemen in de luchtvaart in de VS zeggen uitdrukkelijk op hun website dat het niet uitmaakt welke zuurstof. Lijkt me dat die anders toch bang zijn voor claims als dingen misgaan.
Zal zelf toch een single use bottle meenemen, voor de zekerheid.
 
Last edited:
Back
Top