Zonsverduistering - VFR vliegen?

scsirob

New member
Zomaar een vraagje.. We hebben binnenkort een gedeeltelijke zonsverduistering, mag je dan VFR vliegen? Deze is niet compleet, maar stel dat het een 100% verduistering is, mag je dan regulier VFR vliegen zonder IR rating?
 
Wellicht dat je je het nog herinnert van, ik geloof 1997? Destijds was er volgens mij de meest complete zonsverduistering van de afgelopen tijd en bleef het ook nog aardig licht. Daarnaast heeft het vrij weinig zin om voor die paar minuten alle VFR vliegers aan de grond te houden.
 
Ik ben in 1999 naar Frankrijk geweest voor de laatste volledige zonsverduistering in Europa en inderdaad, het wordt helemaal niet volledig donker dus VFR vliegen kan gewoon.
 
Sssst... niet teveel aandacht aan besteden. Anders is er inderdaad vast een droeftoeter die er een punt van maakt en een NOTAM uitvaardigt.

Veel te leuk om zonsverduistering straks vanuit de lucht mee te maken. Zou alleen als PIC niet zo'n eclipsbrilletje opzetten :cool:
 
Sssst... niet teveel aandacht aan besteden. Anders is er inderdaad vast een droeftoeter die er een punt van maakt en een NOTAM uitvaardigt.
Afgezien van de verkeerde spelling van ' eclipse' valt het mee:

A0298/15 - DUE TO PARTIAL SOLAR ECLIPS PILOTS ARE INFORMED ABOUT POSSIBLE LIMITED DAYLIGHT CONDITIONS. EFFECT OF ECLIPS CAN VARY FROM NEGLIBLE TO NIGHT LIKE CONDITIONS. IN PARTICULAR PILOTS OPERATING VFR ARE CAUTIONED. 20 MAR 08:30 2015 UNTIL 20 MAR 10:48 2015. CREATED: 19 MAR 14:14 2015
 
Afgezien van de verkeerde spelling van ' eclipse' valt het mee:

Notam-makers zijn sowieso een beetje slysdectisch vaak. Neem nu deze Notam van EHLE: B0221/15 -
CRANE ERECTED PSN 522722N0053131E TREU BAERING 195 DEG AND DIST 480M FROM ARP. HGT 18M AGL. 19 MAR 11:30 2015 UNTIL 20 MAR 07:00 2015. CREATED: 19 MAR 11:31 2015

Als alles volgens plan verloopt zit ik tijdens die zonsverduistering in de lucht, ben benieuwd of ik er wat van zie.
 
Notam-makers zijn sowieso een beetje slysdectisch vaak. Neem nu deze Notam van EHLE: B0221/15 -
CRANE ERECTED PSN 522722N0053131E TREU BAERING 195 DEG AND DIST 480M FROM ARP. HGT 18M AGL. 19 MAR 11:30 2015 UNTIL 20 MAR 07:00 2015. CREATED: 19 MAR 11:31 2015
If you pay peanuts, you get monkeys.
Als alles volgens plan verloopt zit ik tijdens die zonsverduistering in de lucht, ben benieuwd of ik er wat van zie.
Veel plezier! Er wordt erg spastisch over gedaan, maar een verduistering van 84 % is vergelijkbaar met een sombere dag.

*edit* mailtje over beide punten naar FSC gestuurd*
 
Last edited:
Van vliegen is niet gekomen helaas. Op EHLE was van de hele verduistering niet echt want te merken. Misschien een heel klein beetje schemering.
 
Hier in Stuttgart was het op het moment van grootste occlusie nog steeds zonnig. Met de speciale bril op kon je de zonnesikkel goed zien, maar verder was het zelfs lichter dan op een regenachtige dag.
 
In Wenen was het mooi zonnig, enige wat ik merkte was dat het licht wat minder fel was, zoals normaal later op de middag. Maar hier was de zon ook maar slechts voor 67% afgeschermd.
 
Back
Top