ziekenfonds

ojjo29

New member
Als je in het buitenland je base hebt, en een buitenlandse werkgever, maar ook nog in Nederland woont, hoe zit het dan precies met het ziekenfonds? Mij is verteld dat ik dan een aparte verzekering moet afsluiten en mijn ziekenfondsverzekering moet beëindigen maar ik kan geen goede informatie hierover vinden. Iemand die weet hoe het zit?
 
Nu even geen tijd om een uitgebreid verhaal te typen, maar kijk eens op deze website.

Zelf had ik een expatverzekering bij de Goudse via JoHo, kan ik je aanbevelen, altijd erg behulpzaam en snel antwoord!

Zal van de week proberen even de uitgebreide versie te posten!
 
Het "buitenlandse ziekenfonds", eventueel via je werkgever, een Europees A1/S1 formulier laten invullen. Hiermee naar CZ gaan.
Zo'n verklaring geeft aan dat je in het buitenland sociale lasten afdraagt en ziekenfondsverzekerd bent en hierdoor zijn in Nederland je basis ziekete-kosten-verzekering afgedekt. Je betaalt aan CZ dan alleen eventuele extra's zoals de Tandarts en andere aanvullende verzekeringen.

Kind kan de was doen....

ps bovenstaande geld alleen voor Europese landen! Ik denk dat dit bijvoorbeeld voor Turkije niet van toepassing is.
 
Ik betaal in het buitenland meer aan de ziektekostenverzekering dan dat een Nederlandse verzekering me per jaar zou kosten.

Heeft iemand ervaring met het stopzetten van de buitenlandse verzekering, om jezelf dan als inwoner van Nederland 'ouderwets' weer te laten verzekeren?
 
Ziekenfonds, bestaat dat nog? :)
In NL ben je meer kwijt aan een verplichte ziektekostenverzekering dan elk ander Europees land dat ik ken.

Je gaat dus geld besparen denk ik! Bel CZ afdeling verdragsverzekeringen, ze weten precies wat je moet doen.
 
Ik heb een CZ verdragsverzekering. Maar ik draag bijna €300 per maand van m'n salaris af in het buitenland, om vervolgens in Nederland ook het eigen risico te betalen.

Daarom heb ik het gevoel dat het goedkoper zou moeten kunnen...
 
Hangt er een beetje van af waar die 300 euro uit bestaat. Als dat alleen premie is voor ziektekosten is het wel duur, maar als dat al je sociale premies zijn dan ligt het wat anders.

Als aircrew met base in EU betaal je in principe je sociale premies in het land van je base. Alleen als je een flexibele base hebt is er een andere mogelijkheid. De premie voor de zorgverzekering in NL is wel minder dan die 300 euro, maar als je de rest van je sociale premies erbij optelt is het verhaal wellicht weer anders.
 
SlimJim,

Premies voor sociale verzekeringen zijn daar nog niet bij gerekend. Gaat puur om de medische verzekering.
 
Plus het is slechts 50% van de maand premie! De rest wordt door onze werkgever betaald. Maand premie komt dus op €600,-/maand voor een Basis verzekering in NL.

In het land van basing is het ook een Basis verzekering, maar wel een die alles dekt incl. tandheelkunst etc etc...
 
Ziekenfonds, bestaat dat nog? :)
In NL ben je meer kwijt aan een verplichte ziektekostenverzekering dan elk ander Europees land dat ik ken.

Je gaat dus geld besparen denk ik! Bel CZ afdeling verdragsverzekeringen, ze weten precies wat je moet doen.

Valt toch wel mee?
Standaard verzekering bij CZ kost in Nederland 100 euro per maand of zo?
 
Valt toch wel mee?
Standaard verzekering bij CZ kost in Nederland 100 euro per maand of zo?

Ja, minimaal, met een joekel van een eigen risico en zonder tandartskosten. Dat is heel veel geld als je het vergelijkt met de UK waar je minder belasting betaalt én 'gratis' naar naar de dokter mag op 'kosten' van de NHS..
 
Het komt bijna mn strot niet uit MAAR er zijn voordelen in het VK lage belastingen en ziektekosten voor de staat :biertje: ................... daar staat tegenover dat je niet langdurig ziek moet worden met statutory sick pay van 79,- hele ponden per week:eek:. Je kosten voor arts -en ziekenhuisbezoek zijn dan wel voor de staat, maar hoe jij je hypotheek betaald, kinderen voedt of hun private-schools moet bekostigen gedurende je ziekte etc dat mag je dan helemaal zelf uit zoeken. :wegkwijt:
Nu hebben de meeste piloten wel een redelijk salaris en (veelal) een temporary loss of license verzekering maar zonder deze LOL is het maar beter niet een jaar ziek te worden, want dan zul je ,als je ze hebt, toch echt al je financiële reserves moeten aanspreken in bovengenoemde voorbeeld!


Ik wil hiermee slechts aangeven dat het verstandig is, om niet alleen naar de hoogte van de maandelijkse ziekte kosten bijdrage te kijken.
 
Back
Top