Klopt, de simpele ontvangers waar we het nu over hadden luisteren alleen passief. Ze luisteren deels naar dezelfde data (hoogte en squawk) als grotere traffic systemen.
Voordeel hiervan is dat, mits je de beperking kent, je voor weinig geld een paar extra ogen hebt. Deze systemen zijn klein, en kunnen vaak los meegenomen worden, dus ook te gebruiken in bijvoorbeeld een gehuurd toestel.
De passieve systemen luisteren mee naar het antwoord dat je transponder geeft op de ondervraging van een ATC radar of op dat van een actief systeem.
Je hebt inderdaad ook actieve systemen voor de kleine luchtvaart. Deze kosten het veelvoud, denk aan 10-20x zoveel, en moeten dan vast in het vliegtuig geinstalleerd worden. Deze werken eigenlijk hetzelfde. Ze ondervragen zelf echter ook transponders en luisteren dan naar het antwoord. Daarnaast zijn ze ook aan je eigen transponder gekoppeld zodat hij niet op je eigen transponder afgaat.
Dit gaat soms bij de kleine passieve systemen niet altijd even goed, doordat deze geen koppeling heeft naar je transponder, maar het sterkste signaal als je eigen transponder ziet.
Net als de passieve systemen maken ook de actieve systemen een peiling, en gebruiken ook signaal sterkte om de afstand tot aan het andere vliegtuig te bepalen. Doordat deze systemen fysiek groter en duurder zijn, is het mogelijk hier betere electronica en software te kunnen gebruiken. Dit leidt op zijn beurt weer tot een hogere nauwkeurigheid, en de mogelijkheid tot intergratie op bijvoorbeeld een moving map.
Er zijn ook passieve systemen die traffic op een kaartje weergeeft. Dit lijkt leuk, maar de hoek waaronder het vliegtuig zich kan bevinden is niet erg nauwkeurig. Je kunt dus aangeven in welk kwadrant het andere vliegtuig zich ongeveer bevindt.
TCAS systemen worden toegepast op grote toestellen en zijn nog vele malen duurder. Deze werken in grote delen hetzelfde als de actieve systemen. Een groot verschil is dat er communicatie tussen TCAS computers mogelijk is, waardoor ze meer van elkaar weten, en op basis daarvan een uitwijk advies kunnen geven.
De passieve systemen, of de actieve traffic systemen voor kleine luchtvaart geven ongeveer aan waar het verkeer zit, er komt geen uitwijk advies uit dit soort systemen.
Voorwaarde voor alle systemen zijn goed werkende transponders. Ze kunnen overigens ook overweg met oude mode C transponders. Vliegtuigen zonder transponder kun je vooral onder de 1200 Ft nog goed tegenkomen, en zie je dus op geen enkel van deze systemen. Je kunt dus nooit blind vertrouwen op deze systemen, en je moet zelf ook altijd voor verkeer blijven scannen.