Your advice please????

makkie

New member
Ik heb net de selectie bij EPST gedaan en helaas bij de sim afgevallen. Ik baal er enorm van, omdat ik me niet op de sim heb voorbereid. Heb zelfs nooit zelf gevlogen of flightsim op de computer gespeeld of wat dan ook. Mij is geadviseerd om maar geen piloot te worden. Wat kunnen jullie me adviseren? ik kan namelijk nog een keer terug voor fase 3...


groetjes
 
*Als je brandweerman wilt worden ren je toch als klein jochie naar buiten om bij iedere sirene te gaan kijken waar die vandaan komt en heb je in je jeugd toch kleine brandweerautootjes gehad.
*Als je bij de "pliesie" wilt als jongetje heb je toch op zijn minst eens vroeger een lamp afgeplakt met blauw papier en heel hard "uioe uioe" geroepen tot je moeder er gek van werd om haar vervolgens een bon uit te schrijven uit je eigen gemaakte bonnenboekje. Als dat niet hielp sloot je haar op een in denkbeeldige cel.
*Als je dokter wilde worden heb je vroeger toch wel eens doktertje gespeeld (hebben we dat niet allemaal? :D :D )
*Als je piloot wilt worden kan ik me in deze tijden bijna niet voorstellen dat je niet eens op een flightsim hebt gespeeld of althans eens hebt proberen te vliegen of mee te vliegen. Waar komt anders de interesse vandaan om dit beroep te gaan doen? Van die mooie uniformen op plaatjes?

Misschien is dat advies om maar geen piloot te worden toch niet zo verkeerd??? :confused: :confused:
 
ik begrijp je kritiek volkomen. maar je kent mn achtergrond niet. misschien kom ik wel uit een arm gezin die geen computer en computerspelletjes kan betalen. laat staan vlieglessen. bedankt voor je commentaar
 
Hey Makkie -

Neem bovenstaande met een korrel zout. Zo lullig is het niet bedoeld. (beetje door de regels heen lezen)

re comp:

Dat lijkt me sterk in NL !!! :)

on topic :

De aanhouder wint ! pas als je 3x afgewezen bent zou ik me flink achter de oren gaan krabben...

'nuff said

FD

(ik ga er vanuit dat je username geen reflectie is op de manier waarop je op problemen afstapt :) )
 
Beste Makkie,

Erg vervelend voor je dat je bent afgewezen. Maar hoe nu verder? Ik denk dat het voor jou het belangrijkste is om na te gaan wat er precies misging en na te gaan waarom iemand tegen jou zegt dat je maar beter geen piloot kunt worden. Was dat omdat je vliegaanleg niet voldoende bleek? Had je wellicht een informatiepakket ter voorbereiding niet goed goed geleerd? Hoe was je score bij psycho? Waren er andere factoren die meespeelde? M.a.w. breng voor jezelf duidelijk in kaart hoe men tot een dergelijk advies gekomen is. Schroom niet om daarbij om hulp te vragen van een goede bekende of wellicht je ouders of je partner als je die hebt.

Ik ken jou niet. Ik weet je leeftijd niet, je opleidingsachtergrond ken ik niet en ik weet ook niet of je eerder bent afgewezen door een vliegopleiding. Het is dus heel moeilijk exact aan te geven wat het beste traject zal zijn.

Gemakshalve ga ik ervan uit dat je een jaar of 18 bent en net je HAVO/VWO hebt gehaald. Mocht dat zo zijn en je kan je voor de KLS opgeven dan zou ik dat zeker doen. Mocht dat niet kunnen dan adviseer ik je een HBO/WO opleiding te volgen en een bijbaantje te nemen. Rond afronding van je HBO/WO heb je dan waarschijnlijk genoeg geld gespaard om je goed voor te bereiden voor een selectie. Denk maar het hebben van een computer, wellicht een proefles nemen, een paar simbeurten ter voorberieding doen (bijvoorbeeld bij FST op Schiphol-Oost) en een dagje bij Scellinger langs gaan om je goed voor te bereiden. Bovendien heb je dan veel meer levenservaring. Je bent dan een jaar of 22-23 dus leeftijd speelt dan zeker geen rol.

Kort samengevat: Analyseren(niet alleen), KLS proberen, studeren met bijbaan en over een jaar of 4/5 gewoon opnieuw proberen.

Groeten,

Flyingviking
Dat is de richting waar ik aan denk.
 
@makkie:
Idd, een beetje tussen de regels doorlezen. Dit was gewoon een gezonde dosis opbouwende kritiek. Misschien helpt het als je een beetje je motivatie en/of achtergronden voor ons verduidelijkt, zodat er ook een nuttig advies kan volgen van mensen die dit traject al gevolgd hebben.

Cheers,
Granitus
 
makkie

erg jammer dat je bent afgewezen.
Probeer, zoals eerder al gezegd, eens na te gaan waarom ze tot zo'n conclussie komen en trek daar je lering uit.

Verder wil ik nog kwijt dat je je niet op 1 school moet vast leggen, misschien lukt het je bij een andere school wel?
Er zijn redelijk wat vliegscholen in Nederland en ik adviseer je om eens goed rond te kijken.

Ik wens je veel succes met je volgende selectie en analyseer alles eens goed!

Groeten!
 
makkie, waarom wil je eigenlijk piloot worden? In principe moet je deze vraag zo kunnen beantwoorden want die krijg je in je selectie ook. Vertel ook even waarom je nooit een fsimmetje hebt gedaan (geen mogelijkheid, niet aangedacht?). Je bent toch anoniem, dus wat dat betreft hoef je je geen zorgen te maken.
 
allemaal heel erg bedankt voor jullie reactie!!

ik ben 21 en studeer accountancy aan de universiteit nyenrode. ik ben afgewezen omdat ik gewoonweg te lomp was tijdens de simsessie. ik was heel erg zenuwachtig. het leek wel alsof alle spanning zich in mn armen en handen ophoopten waardoor ik geen rustige bewegingen kon maken. ik "overdid"alles zeg maar. i.p.v. 1000 f/min zat ik op de 1400f/min om maar een voorbeeld te noemen. en na een correctie zat ik alweer op de 600. kortom, heb helemaal niet netjes gevlogen. ik weet zeker dat ik als wat kan oefenen dat ik fase 3 kan halen. het is niet zo moeilijk. ik mag terugkomen en ga me er heel goed op voorbereiden. de rest van de selectie is trouwens heel erg goed verlopen. ze waren erg tevreden over me. totdat ik in de sim moest:(
 
Je kunt ook bij EPST zelf oefenen op hun sim. Misschien dat dit iets is?

Van de EPST site:
Voor kandidaten die Fase 3 moeten overdoen, biedt EPST trainingsmogelijkheden op onze simulator onder begeleiding van een instructeur. Deze instructeur mag dan geen onderdeel zijn van de nieuwe selectie op de simulator. De kosten voor deze training bedragen € 80 per simulatoruur.

Succes!
 
ja tnx had het ook gelezen... daar komt nog geloof ik 80 euro bij voor de instructeur... ik denk dat dat de beste optie is.. tenzij er ergens anders in t land een sim met glass cockpit is..

groetjes
 
Makkie,

Succes. Keep us posted. Lees ook mn advies over de sim sessies tijdens een sol. gesprek bij maatschappijen in het beroepsforum.. (tuurlijk zijn die veel moeilijker, maar het gaat om het idee). Laat ze (hardop) weten dat je weet dat je te hoog en/of te laag zit en aan het corrigeren bent. procedures volgens, en vooruit lopen op het spelletje. Desnoods ga je op je bed zitten, ogen dicht, en procedures hardop doen!

tijdens mn eerste groundschool bij mn eerste chartermaatschappij zo'n 2 jaar geleden, had ik in mn hotel waar we GS en sim hadden, een grote poster van de cockpit aan de binnenkant van de badkamer geplakt, zodat ik elke keer vanaf de captains seat (lees wc) over alle nood procedures en handelingen heen kon gaan!

Kende mn profiles koud voordat ik met sim begon. (is ietsje anders als een grading, but you get my drift!)

Probeer leering te trekking uit je afkeuring!

(het heeft me doen realiseren dat ik echt vlieger wil worden doordat..... ik ben gaan werken aan mn tekortkomingen door dit en dit te gaan doen etc etc... )

kin omhoog, en nog 1x proberen!

FD
 
makkie said:
allemaal heel erg bedankt voor jullie reactie!!

ik ben 21 en studeer accountancy aan de universiteit nyenrode. :(

Advies: Afmaken studie, zakken vullen bij E&Y oid. In accountancy slaat de vergrijzing zeker toe! Kom je in ieder geval aan de bak!
 
Flying Dutchman said:
zodat ik elke keer vanaf de captains seat (lees wc) over alle nood procedures en handelingen heen kon gaan!

Het mooie is dat je dan de spanning ook echt voelt:grijns:

Maar zoner dollen.....Makkie, zou het gewoon nog een keer proberen met een sim-lesje, moet je het wel echt willen!

Groeten,
Steven
 
allemaal bedankt dat jullie zo meedenken met me!!

Ik moet moet moet moet en zal vliegen!!! ik neem een aantal lessen en ga dan in die B737 sim zitten en zal het halen! ik was er zo dichtbij en toen ging het fout... zo jammer..

ik ben best benieuwd hoe jullie het allemaal hebben klaargespeeld.. welke school, hoelang etc... zou leuk zijn als jullie er wat over kwijt willen..

piper, zakken vullen kan zeker.. hihi.. je houdt de actualiteit goed bij!
Als het bij epst niet lukt ga ik verder met mn deeltijdstudie en ga ernaast in de accountancy werken en ondertussen hoop ik een vliegopleiding modulair af te ronden.. goed alternatief of niet?

Welke scholen in nederland zijn er ook goed wat betreft nazorg?
 
piper28 said:
Advies: Afmaken studie, zakken vullen bij E&Y oid. In accountancy slaat de vergrijzing zeker toe! Kom je in ieder geval aan de bak!
Studie afmaken lijkt me een goed plan. Ook als je vastbesloten bent om vlieger te worden. Heb ik ook gedaan. Op die manier heb je tenminste een vangnet, mochten je toekomstplannen verkeerd uitpakken.
 
Zeker goed plan, zo kun je zonder studie schulden op te bouwen deeltijd je vliegopleiding doen.

Of je werkt je een beetje omhoog in je vakgebied, koopt een mooie twin met een N erop, haalt je papieren in de VS, en je vliegt in het weekend in je eigen twin voor de lol vanaf Teuge..


FD

737 sim is duur. Vlieg een goedkoper ding, of vlieg FS2004 op je computer.. 0 vis, turbulente lucht, en vlieg al je approaches 180 IAS.. Op die manier heb je genoeg tijd om uit je neus te eten tijdens een partial pannel NDB approach tijdens een grading waar ze een light twin simuleren (approach schieten met 110/120 IAS) en hobbel je veel minder achter het vliegtuig aan.

Verder met FV eens. Als ik per se in NL mn opeiding opnieuw zou willen doen zou het denk ik EPST zijn. Denk dat de kans daar het grootst is om op een bus te komen in de UK.

(disclaimer: dat denk ik! geen flauw id hoe de scholen in elkaar zitten vandaag de dag in NL)
 
Makkie, vragen als 'hoe hebben jullie het gedaan', 'is het handig om een opleiding modulair te doen', 'is het handig eerst mijn Hbo/Universitaire studie af te maken' en 'welke vliegschool heeft de beste nazorg' zijn her en der op het board uitvoerig behandeld. Voor dat soort algemene vragen raad ik je aan het forum nog 's goed door te spitten evenals het Archief.
 
Back
Top