Wordt er wel eens gelest op zweefkist?

Kazeven

New member
Mij is ooit verteld dat in. o.a Polen de luchtmacht ook traint met zweefkisten. Dit omdat zweefkisten minder 'vergevingsgezind' zouden zijn, je zou het vliegen beter in je vingers krijgen.
Ik heb geen vergelijk (alleen wel 's gezwoven, nog nooit een motorkist gevlogen) maar mijn vriend heeft beide wel gedaan, en die zei dat zweefkisten inderdaad lastiger te besturen zijn dan gewone.

Vandaar mijn vraagje, gewoon uit pure interesse.

Wordt er bij Nederlandse opleidingen wel eens gelest op zweefkisten?
 
Voor zover ik weet doen de Nederlandse vliegscholen hier niet aan. Ook de Luchtmacht lest alleen op motorige vliegtuigen.
 
Bedankt voor je antwoord :)

Zou het wellicht ook iets met kostenbesparing te maken hebben, uren maken op een goedkope kist die alleen lierbrandstof kost? De Poolse luchtmacht zal wel niet een al te groot budget hebben..

De Britse marine oefende vroeger met Grasshoppers, zweefvliegtuigen die niet meer waren dan een paar vleugels met een frame..
 
Vroeger, en misschien nu ook nog wel, sponsorde de Luchtmacht hier ook zweefvlieg-cursussen. Ik geloof op Terlet. Het idee was dat de jeugd hierdoor jonger leerde vliegen, en zweefvliegen heeft zeker zo z'n specifieke zwaarpunten.

Men leert preciezer vliegen, ook om onnodige weerstand te verminderen. Tevens krijgt men een beter gevoel voor "energie in beweging." Een zweefvliegtuig heeft maar een bepaalde hoeveelheid kinetische energie. Als die op is, en je niet op je doelpunt geland bent, sta je bij Jaap Stobbe in z'n middenzeelandse Aardappel-veld. Dat vind 'ie in meer of mindere mate onplezierig.

Dus hoewel het geen officieel onderdeel van de opleiding was, staken ze er wel geld (en eventueel tijd) in. Misschien nu nog wel, maar dat kun je misschien beter op Terlet of bij de Luchtmacht navragen
 
De EPST sponserd geloof ik ook een bepaald aantal jongeren per jaar die voor de helft van de prijs mogen zweefvliegen. Kennelijk hebben ze dus graag dit soort mensen.
 
Nou werving niet zozeer. Doe er zelf ook aan mee en je wordt niet verplicht een opleiding te doen bij EPST of selectie...Uiteraard wordt er wel intresse gewekt voor de luchtvoort voor jonge mensen.
 
Nee, ik bedoel ook niet als verplicht, maar meer in de zin van interesse wekken. Als een soort orientatiecursus, of zoiets.

Maarre, erg gaaf!
 
Niet specifiek over Polen maar in het voormalige Oost Duitsland gebeurde het volgende;
Zweefvliegen was de kweekvijver voor de luchtmacht, daar werden de talenten "gescout". Dat is de aardige versie.
De minder aardige versie is dat talenten daar werden aangewezen om de luchtmacht opleiding in te gaan. Weigeren was er niet bij in die tijd en waren altijd verplichte bijeenkomsten met Partij leiders om de boel gemotiveert te houden.
Is mij ooit eens verteld door de voormalige "FlugPlatz Leiter" van een Ossie vliegveld.
Hij was toen de gids in een heel klein museum waar alle Communistische idealen nog aan de muur hingen. Hij was er duidelijk nog trots op, dat was de goede oude tijd volgens hem.
Aangezien Polen natuurlijk ook Oostblok was lijkt het me dat daar hetzelfde aan de gang was.
 
Last edited:
ifly is inderdaad niet zozeer op werving gericht. Ze maken uiteraard wel reclame voor hun school en dat is hun goed recht. Mijn dochter doet ook mee met deze regeling en ze moet aan het einde van het zweefvliegseizoen 30 starts gemaakt hebben om voor de vergoeding van € 250 in aanmerking te komen. Daarnaast was er nog een korting op het lidmaatschap van de K.N.V.v.L. en behoefde bij de vliegclub geen entreegeld te worden betaald. Al met al een hele leuke manier om kennis te maken met het zweefvliegen.
 
Als die op is, en je niet op je doelpunt geland bent, sta je bij Jaap Stobbe in z'n middenzeelandse Aardappel-veld. Dat vind 'ie in meer of mindere mate onplezierig.

Laat je mij erbuiten Klaas:grijns:

Bovendien , als je vroeger in "mijn achtertuin" was geland , had je een keurige overland van Eindhoven( of Woensdrecht , Kortrijk , Ursel ) naar Axel in je boekje , als het ware.

Goed om te horen dat die soort van sponsorship van het zweven nog steeds bestaat.
Je had toch inderdaad "vroegah" altijd die zweefvliegkampen van 2 a 3 weken op NZC Terlet , in de zomer , half gefinancierd door de Klu.

Die kisten van de Belgische Luch-mach , ASK-13's.Welk een nostalgisch tafereel..
Heb ik notabene mijn eerste krakkemikkige 5-minuten rondjes op geboord.
 
Back
Top