wonen in NL, werken in Belgie en hypotheekrente aftrek

El Capitano

New member
Hi Folks!

Ik ben werkzaam bij een belgische klub, maar ik heb een koophuis in NL. Ik doe via mijn kluppie netjes aangifte in belgie, en ik doe dit ook in NL. Is mijn hypotheekrente nu wel, of niet aftrekbaar. Ik heb de belastingdienst buitenland al gebeld, maar zelfs zij weten het niet precies.

Wie heeft hier al langer ervaring mee?

Grz, E.C.
 
Als je je inkomstenbelasting in België betaald, kun je m.i. alleen dat aftrekken wat in België aftrekbaar is. Belasting in Nederland terugvragen als je belasting betaald in België is er echt niet bij. Ken verder genoeg collega's die in Engeland inkomstenbelasting betaalden, in Nederland een woning hadden en die konden geen hypotheek rente aftrekken omdat dat daar al jaren geleden is afgeschaft.
Indien in België wel hypotheek rente aftrek bestaat zou ik daar eens een poging wagen.
 
NL en B is anders. Hier is een zogeheten compensatieregeling van kracht. Dus ook al draag je in BE loonbelasting etc af, je wordt gecompenseerd hiervoor in NL, met alle voor- en nadelen. Dus ook studiekostenaftrek en hypotheekrenteaftrek. Kijk even op belastingdienst.nl of bel met belastingkantoor roosendaal of Terneuzen.

Grtz
 
Volgens mij werkt het wel in omgekeerde volgorde: Wonen in belgie en werken in NL.
Daarom ook zoveel commentaar van de zuiderburen. Je hebt dan namelijk meer huis voor je EURO in België en ontvangt dan ook nog eens aftrek van de belasting die je buren niet krijgen.
 
Volgens mij maak je nu dus een fout. Als je in BE woont en in NL werkt betaal je belasting in NL maar krijg je compensatie in BE. Dus zou je best in NL je woning kunnen aftrekken maar dan moet je dit alsnog aan de belgische belastingdienst terugbetalen aan gezien je gelijk getrokken wordt met andere "belgen" die wel in BE wonen en werken.
 
Back
Top