Wiskunde-natuurkunde

Screaming Eagle

New member
Omdat bijna elke vliegopleiding eist dat je wiskunde 1 en natuurkunde 1 in je vakkenpaket hebt vraag ik me af of ze ook kijken hoe goed je in die vakken was.
Mijn wiskunde is namelijk vaak teleurstellend, soms onvoldoendes of kantje boord voldoendes. Meestal sta ik nog wel een voldoende voor de periodes maar dan heb je het ook echt gehad. In natuurkunde ben ik wel erg goed, bijna altijd tussen 7,5 en 9 en de stof is voor mij veel beter te begrijpen en lijkt allemaal logischer. Nou zijn mijn vragen als volgt:
Is het overgrote deel van de piloten erg goed in wiskunde en was dat al vanaf hun schooltijd ook al zo?
Zijn er ook piloten die, net als ik, tijdens hun VWO ook slecht in wiskunde waren, en slechte punten haalden, maar die toch o.a. de ATPL vakken met goed gevolg afgesloten hebben?
Kijken vliegscholen naar je cijfers of deze goed genoeg zijn, of is het feit dat je het allemaal gehad hebt al voldoende?

thx,:biertje:
 
he
je moet je niet zo druk over maken.
je moet ze gewoon in je vakken pakket hebben.
je mag zelf onvoldoende op wiskunde en natuurkunde hebben.
 
Heb ongeveer hetzelfde, goed in natuurkunde en slecht in wiskunde. Komt voornamelijk door dat differentieren enzo, hetgeen wel belangrijk is als je aan een technische universiteit gaat studeren.

Ben nu in selectie voor KLS, en tijdens PO1 maximaal gescoord op rekenvaardigheid. Zo zie je maar dat het altijd gek kan lopen. Als piloot hoef je geen ingewikkelde wiskunde te doen, als je maar goed (en snel) in je rekenvaardigheid bent.....

Zolang je de vakken volgt, krijg je meer affiniteit met rekenvaardigheid enzo.
 
?

?

oja joh?


niet zo druk maken?
Ik ken mensen met VWO-TU-NLS afgerond en TOCH niet goed genoeg voor BA omdat ze een 5 stonden tijdens hun VWO voor wiskunde..

dus..maar het kan idd heeel raar lopen in de luchtvaart

goodluck
 
raar.. als je je (f)ATPL hebt gehaald, en dan kijken ze toch nog terug naar je middelbaar-onderwijs resultaten:confused: Het is toch vooral combineren, als je goed bent in natuurkunde en bij wiskunde slecht(er), dan kun je dat toch een beetje compenseren tijdens de opleiding lijkt me. Maar goed, het loopt inderdaad allemaal wat raar:biertje:
 
?

?

De atpl theorie haal je wel, ook zonder wiskunde en natuurkunde, al zal het wat harder werken zijn. Sommige maatschappijen kijken nou eenmaal naar je resultaten. De meeste niet overigens.
 
Hallo,

M.i. hoef je geen superster in wis of natuurkunde te zijn. Het kan volgens mij wèl een manier zijn om je van de 'massa' te onderscheiden als de markt krap is voor piloten. Het kan aan mij liggen, maar ik vind dat veel mensen een beetje een mentaliteitsprobleem hebben. Een beetje van 'goh, als ik een 5.5. heb, is het ook voldoende...' Waarom doe je nou niet extra je best, en haal je een 7,5?!

Fire away ladies...
 
Alles binnen ieder zijn mogelijkheden!

Mocht je piloot willen worden, maar je staat 'slecht' voor wiskunde en natuurkunde, dan hoeft dat geen belemmering te zijn om je 'droom' te zien stranden.

Voor de rest heeft elke school/maatschappij zo z'n maatstaven wat betreft toelating met betrekking tot je vakken (goede cijfers, natuurkunde gevolgd, Havo/VWO). Je verkleint alleen je kansen als je indd niet aan het gewenste profiel voldoet.

(sommige selecties zijn vrij 'pittig' en gaan ook ver terug in je verleden. Je cijferlijst van de middelbare school kan hen een idee geven over je studie-inzet met daarbij een idee hoe jouw instelling is. Slechte cijfers kunnen dan duiden op weinig inzet of het ontbreken van de juiste intelligentie)
 
Ik heb mijn profielkeuze 3 of 4 jaar geleden gemaakt op basis van de vliegopleiding. Ik wilde piloot worden en daarom heb ik gekozen voor natuurkunde en wiskunde e.d. Maar ik zal op na mn examens deze maand niet hoger dan 6'en staan voor deze vakken. Dat komt niet omdat ik er niks aan doe, maar meer dat ik het gewoon moeilijk vind. Maar dat wist ik van te voren al, en toch koos ik voor dit profiel. Maar zo zit ik nu toch wel in 6 gymnasium, dus in hoeverre zal de KLS moeilijk doen om die 6'en?
 
Ik denk persoonlijk dat als jij gewoon verteld dat jij eigenlijk met die vakken wel een beetje moeite hebt, je er toch voor hebt gekozen met een vliegopleiding in je achterhoofd, en uiteindelijk 6'en hebt weten te halen op basis van inzet en doorzettingsvermogen dat alleen maar een positief iets is voor hun. Een 6 is dan niet bijster hoog maar het toont wel aan dat je het voldoende beheerst.

Denk dat als je 6'en staan en zegt dat je flierefluitend door het vwo bent gerold dat niet echt een positief iets is. Dus wat jou betreft zou ik me niet zo heel veel zorgen maken. Maar goed dat is hoe ik erover denk. Laat ze in ieder geval weten dat je keihard hebt gewerkt voor die 6'en.
 
Juist ja, ik ben ook naar natuurkundecursus en scheikunde-examencursus geweest in Leiden afgelopen jaar. Dus ik doe er wel degelijk moeite voor, maar ik moet ook zeggen dat die schoolexamens van mijn school ook wel extreem moeilijk worden gemaakt hoor..Als je hoort dat het gemiddelde van de natuurkundeklas elk jaar rond de 5.5 ligt, en na de examens op een 6.5, dan vraag je je toch af hoe goed je nou eigenlijk bent in dat vak.Maarja, als je ook kijkt naar wiskunde, ik haalde wel weer een 8 voor rekenvaardigheid bij PO1. Dus een 6 op je eindlijst hoeft niet te betekenen dat je het niet kan oid, je moet gewoon goed je best er voor gedaan hebben toch! Precies wat jij zegt, InStyle.
 
Ze zullen niet moeilijk doen als je een 6 voor wiskunde staat op je eindlijst, maar bijvoorbeeld een 6 voor wiskunde, engels én natuurkunde zullen ze niet echt helemaal blij mee zijn. Je hoeft geen topper te zijn, maar wat hoger dan een paar zesjes zal niet slecht doen. Een 6, 7 en een 8 zou heel mooi zijn, een 6 en twee 7ens ook.
De rekenvaardigheid bij PO1 is trouwens wel wat anders dan je wiskunde op school.
Rekenvaardigheid liet meer zien of je snel nauwkeurig en logisch kon nadenken. Het cijfer van wiskunde op school is van jaren ervaring met de 'hogere' wiskunde.

Nogmaal, je hoeft geen topper te zijn, maar probeer je kop wel uit te steken.;)
 
Last edited:
En daarbij komt natuurlijk ook nog dat een groot deel van de stof van wiskunde na de middelbare school helemaal nooit meer terug komt in je carriere, dat heb je gewoon gehad zodat je in ieder geval iets daarin gedaan hebt. Hoeveel mensen zitten voor hun beroep allerlei ingewikkelde vraagstukken te maken? Bij het ene deel van wiskunde ben ik wel goed, en dan een heel ander soort stof weer niet. Als je slecht bent in wiskunde, natuurkunde en engels, dan kun je het beste zorgen dat je engels in ieder geval goed leert, want dat valt gewoon te leren, bij wiskunde kun je het of kun je het niet, ook al doe je 110% je best, als je het eenmaal niet hebt haal je nooit negens en tienen(maar dat hoeft gelukkig ook niet). Ik leer altijd goed voor wiskunde omdat ik weet dat ik vaak onvoldoendes haal, ik had anderhalf uur geleerd voor een overhoring waarvoor ik de keer daarvoor een 1 had:confused: maar na alles goed leren en oefenen had ik toch nog een 7,5. Maar ik kan lang niet altijd zo lang oefenen want dan verwaarloos ik weer andere dingen... Kortom, probeer het zo goed mogelijk te doen maar zorg wel dat je nog veel plezier daarbuiten hebt, want anders heeft leren ook geen zin. :biertje:
 
Ik denk dat je houding het belangrijkste is, hoe sta jij zelf tegen over je cijfers/prestaties?

Ikzelf ben ook geen topper op het gebied van de bèta vakken en engels, maar ik probeer het wel zo goed mogelijk te doen. Ga van de zomer nog extra een 'bijspijkerkamp' doen bij de uTwente om te zorgen dat ik e.e.a. weer wat opfris.

Ik denk dat dat soort inspanningen inderdaad alleen maar positief zijn, ook al heb je alleen maar zessen. Je laat namelijk zien dat het je wat kan schelen, en daar gaat het om. Dat jij toont dat (je het belangrijk vind dat) je je inzet om een bepaald doel te bereiken!

InStyle zegt het al doeltreffend. Als je op je sloffen zessen haalt kun je veel beter in theorie (want als je goed zou leren haalde je misschien wel achten), terwijl als je keihard leert en je haalt zessen heb je het mijnsinziens gewoon goed gedaan!
 
Voor een deel juist, maar geloof mij. Met alleen maar zessen kom je er niet. Het gaat om je inzet EN prestaties!
Natuurlijk is je inzet belangrijk. Maar als zij zien dat jij alleen met veel inzet matig scoort (alleen maar zessen), kom je er niet. Probeer er écht een aantal zevens bij te krijgen ofzo!
 
Helemaal mee eens:) En VWO kun je bijna niet op je sloffen doen, op een gegeven moment moet je toch echt wel aan de bak...En als je misschien slecht bent in engels, kijk dan veel Discovery Channel en Nat. Geographic:kerst:
 
ff een vraagje, misschien niet luchtvaart gerelateerd maar toch..
Wiskunde 1 is toch gewoon het normale wiskunde, dus wiskunde A1/B1, en Wiskunde 2 is A2/B2?(en moeilijker) dus kortom: Met Wiskunde A1 of met Wiskunde B1 voldoe je gewoon aan de eisen van de meeste scholen?
 
Nee!
Wiskunde A1 is in alle gevallen niet voldoende.
Voor VWO heb je minimaal A12 nodig, of B1
Voor VWO minimaal B1

Ik denk dat de meeste vliegscholen deze norm wel hanteren (dit komt van de KLS). Tenminste, ik neem aan dat dit je vraag was?

Wiskunde A1 is meer statistiek, A12 diepgaand statistiek...
Wiskunde B1 is analyse met statistiek (globaal A1) en B12 is diepgaand analyse, statistiek (globaal A12) met ook nog meetkunde...
 
Back
Top