"Wind unavailable"

Fish

New member
Nog een vraag die weer bij me opkwam bij het lezen van de "Runway wet" topic.

Vlucht naar Rome Ciampino :)passed:), VOLMET heeft geen wind informatie (ATIS doen ze daar niet aan, blijft wel Italie!). Bij de landing clearance van de toren ook hetzelfde: "Wind unavailable"

Nu was er CB activity in de buurt van het veld maar niet over het veld zelf. Maar het was zeker niet wind calm. Maar nu is de vraag: kan je landen? We besloten door te gaan. Uiteindelijk kwamen andere kisten voor ons ook zonder problemen binnen en we hadden wel wind van Rome Fiumicino dat in de buurt is. We zijn zonder problemen geland. Maar het blijft een vreemde situatie - wind zou buiten je tail- of crosswind limit zijn zonder dat je het zou weten, en alhoewel je tijdens de approach waarschijnlijk wel zou merken dat er een (te) stevige wind staat, wind kan altijd plotseling draaien. En de wind niet weten zal zeker met gusty conditions niet bevorderlijk zijn voor je landing, al was het maar omdat je je approach speed moeilijk kan inschatten.

In dit geval was de wind zeker niet in de buurt van de limieten, maar gegevens heb je niet.
 
In Italie ligt de tailwindcomponent nooit :bwah: buiten de limieten (10 kts), daar zorgen ze wel voor. Geeft te veel stress bij de controllers om vanuit het zuiden te landen op de banen van Rome (FCO/CIA).

BTW: Approachspeed (Vref) is alleen afhankelijk van gewicht.
 
In Italie ligt de tailwindcomponent nooit :bwah: buiten de limieten (10 kts), daar zorgen ze wel voor. Geeft te veel stress bij de controllers om vanuit het zuiden te landen op de banen van Rome (FCO/CIA).

BTW: Approachspeed (Vref) is alleen afhankelijk van gewicht.

Wij vliegen Vref + 5 of, als dit meer is, Vref + (halve headwind component + full gust boven headwind)
 
in italie is de wind idd nooit buiten welke limiet ook! Zelfde met zicht trouwens!
Geven ze gewoon 5.000mtr terwijl er eigenlijk wel een 0 weg kan....

rare mensen die italianen... :D
 
Heb er recent een SAIR over geschreven.

Moest een go-around maken en vervolgens een circling omdat de wind op grond 37kts tailwind bleek te zijn. Reported als calm.

Pas ook op met radarvectors daar. Ben zeker twee keer bijna een berg in gevectored.
 
Heb er recent een SAIR over geschreven.

Moest een go-around maken en vervolgens een circling omdat de wind op grond 37kts tailwind bleek te zijn. Reported als calm.

Pas ook op met radarvectors daar. Ben zeker twee keer bijna een berg in gevectored.

Zo, die is lekker! Was dat ook IMC en/of 's-nachts en zaten jullie scherp te wezen, of had je mazzel en was het VMC (en daylight dan natuurlijk)?
 
Pas ook op met radarvectors daar. Ben zeker twee keer bijna een berg in gevectored.

dat heb ik in Milaan gehad. Tevens je gewoon niet laten klimmen zodat je de sid niet kan volgen omdat je anders ook de bergen in vliegt.... beetje jammer!
 
Ja, had ik vorige week ook nog op Linate. Een SID voorbereid vanaf de 36 die je eerst een stuk naar het oosten stuurt, alvorens je weer naar het noorden te sturen om extra trackmiles te krijgen.

Laten ze je een SID direct naar het noorden vliegen en niet klimmen vanwege crossing traffic. Met een zware F100 wordt je daar echt niet blij van. Ik was blij dat we de driftdown procedure goed bekeken hadden.

Ze moeten daar gewoon zo'n werkeloze Mario naast de windzak zetten met een mobilefoon zodat hij de toren wind info kan geven :grijns:
 
sorry, maar ehh, je hebt toch een "wind" in je FMS/ND staan??? okay, toegegeven, het is niet de meest betrouwbare, maar beter dan niks. En als die tegen je limits aan zit kun je altijd nog een rondje doen, op kosten van de baas!
 
sorry, maar ehh, je hebt toch een "wind" in je FMS/ND staan??? okay, toegegeven, het is niet de meest betrouwbare, maar beter dan niks. En als die tegen je limits aan zit kun je altijd nog een rondje doen, op kosten van de baas!

Precies, en zo doet CIA dat ook. Voorbeeld:

"toppuhswiss, we havuh no wind information, can you give me your read out at 200ft? Affirm sir, it is 240/15kts. Thankuh you, you arruh cleared to land rwy 15, wind 240/15." Yeah thanks.

It stinks. En als er wat gebeurd wie is aansprakelijk? Evenals ik ooit in een ver verleden gehoord heb: "Never, ever cross redbars." Nou succes in Italië: "ah sir, I know we are cleared to cross, but can you switch off the red lights in front of us? You Aruuh cleared to crossuh. Ah yes but can you switch off the redbars? No we cannot."

C.
 
Vorige maand in Oostende rwy26:
Atis heeft 210/13
op FL60: 200/40kts (niets abnormaal)
FL50: 45 kts
4000': 50 kts
3000': 55kts
2000':50kts
op 200' stond er nog steeds 30kts die er pas in de flare afzakte naar 13 kts. Op de toren konden ze er niet veel van begrijpen. Wij ook niet.
 
Wat ik me bij oostende kan voorstellen is dat er vrij weinig wrijving is aangezien het daar nogal kaal is, hierdoor krijg je misschien een dunnere grenslaag waarin de wind wordt afgeremd door het aardoppervlak???
 
Zucht Italie. Mag er morgen weer heen. Heb de zak pampers al klaarliggen.
Kijken welke berg ze ons deze keer van dichtbij willen laten zien.

Mijn favoriet?

"Aire Baltice onee twowe threie canne youe stille makite?" Nadat hij je net weer een rondje vectors om de oren heeft geschoten waar zelfs de zusters in het vaticaan nog van gaan klapperen.
 
Italie is (IMHO) echt een black spot voor aviation in Europa. ATC prutst er maar wat aan, en het verbaast me nog steeds dat er niet vaker een ongeluk ala LIN (SAS MD80) gebeurd.

Tja:, Africa starts south of the Alps. ;)
 
Dan zal ik me in Italie goed thuis voelen. Oeps, ben er al geweest: Malpensa.
Ben je eenmaal aan de afrikaanse accenten gewend dan valt de Italiaanse nog wel mee
 
Dan zal ik me in Italie goed thuis voelen. Oeps, ben er al geweest: Malpensa.
Ben je eenmaal aan de afrikaanse accenten gewend dan valt de Italiaanse nog wel mee

En de mooiste blijft toch altijd:

"Pappa die Hotella die Golfa, squaka die al denta...":D
 
Overload: TCAS climb, TCAS climb, TCAS climb.

ATC: No no no Sir, maintaine die altitude, I saye againe maintaine altitude. That ies no traffic iet ies a helicopter.
 
Wat ik me bij oostende kan voorstellen is dat er vrij weinig wrijving is aangezien het daar nogal kaal is, hierdoor krijg je misschien een dunnere grenslaag waarin de wind wordt afgeremd door het aardoppervlak???
In Bremen ook wel eens op 500' 30 kts semi tail gehad (volgens het FMS) met op de grond en op de ATIS 7 kts puur cross.. En gezien het tempo waarmee de grond onder ons doorschoot, geloof ik het FMS in dat geval wel..
 
En jaar hoor vandaag Maplensa weer vanaf level 210 gezien abeam het veld.
Ja het was onze bestemming!
Wind 180/5 maar op 200 voet stond toch echt nog 170/35!
 
Back
Top