Wie, wat en hoe te loggen

Immortal

Active member
Ik raakte verdwaald op het internet en kwam de regels van de CAA tegen: LASORS

Nu raakte ik al een tijdje verward over wat je wel en niet mag loggen als PIC, maar het document: Section A General Information bood uitkomst.

Op pagina 44 en 45 van het document zie je wat je wel en niet mag loggen als PIC. Wat me opvalt is dat ik mijn PPL Skill test als PIC mag loggen mits hij succesvol was.

Is dat ook voor de ons (JAA) van toepassing? Ik kon het niet terug vinden in de JAR-FCL documenten. (JAR-FCL IVW site)
 
Last edited:
Optreden als examinator
De houder van een autorisatie als examinator mag alle vliegtijd welke hij als examinator in een vleugelvliegtuig optreedt, loggen als ‘PIC flight time’, mits hij een bestuurderszitplaats bezet. Hij is dan tevens de gezagvoerder.

Lijkt me niet dus.

Bedankt voor de link. Raar dat er verschil tussen de JAA en CAA is.
 
Afgelopen vrijdag PPL(H) gehaald, volgens de instructeur was de examinator de gezagvoerder, maar toen het zover was, gaf de examinator aan dat ik het was. Hij gaf tevens aan dat ik de uren PIC mocht schrijven, zei ook, dat dat alleen kon als je geslaagd was.
 
Gefeliciteerd! Hoe nu verder? In de states uren maken?

Het is wel vreemd dat daar verschillende opvattingen over bestaan. Ik zal KIWA/IVW eens een mailtje sturen.
 
Mooi man, als je nog een passagier nodig hebt, hoor ik het graag :biertje: En als je een keer met mij mee wil dan laat je het maar weten!
Zelf ga ik het rustig aan doen, eerst lekker uurtjes maken, daarna theorie dan zie ik het nog wel weer. Duurt nog wel een jaartje dus.

Ik heb het KIWA een mailtje gestuurd, ben benieuwd naar de reactie.
 
Het antwoord van KIWA:

In Nederland is de examinator tijdens het examen de PIC, dus mag de kandidaat alleen dual schrijven. Als een kandidaat slaagt voor het examen, kan de examinator besluiten, dat de kandidaat als PIC kan schrijven. Dit is een ongeschreven regel uit de praktijk en volledig afhankelijk van de examinator.
 
Er staat mij iets bij dat je indd PIC uren mag schrijven na het behalen van je check. Als je die check niet hebt gehaald (instructeur moest ingrijpen) dan ben je dus niet de PIC geweest en mag je dat dus ook niet loggen! Zo ging het volgens mij ook tijdens de vliegopleiding, waarbij je tijdens je checks moest laten zien dat je het zelfstandig kon uitvoeren zonder hulp (en goed).
 
Mooi man, als je nog een passagier nodig hebt, hoor ik het graag :biertje: En als je een keer met mij mee wil dan laat je het maar weten!
Zelf ga ik het rustig aan doen, eerst lekker uurtjes maken, daarna theorie dan zie ik het nog wel weer. Duurt nog wel een jaartje dus.

Ik heb het KIWA een mailtje gestuurd, ben benieuwd naar de reactie.

Komt goed! We houden contact! Ik ga ook weer even hard centjes sparen deze winter.

Spreek je!
 
Het antwoord van KIWA:

En er is nog een regel: Je bent verplicht om voorafgaand aan de vlucht in het vliegtuigjournaal op te schrijven wie de PIC voor die vlucht is. Niemand doet dat, maar toch. Op dat moment weet je nog niet of je geslaagd bent. Rare wereld, die vliegwereld...

P.
 
Daarnaast is het mogelijk voor beide vliegers om PIC te schrijven voor dezelfde vlucht.
Aangezien je nog niet bevoegd bent om als PIC te vliegen is de examinator de PIC. (Dit is hij sowieso, aangezien zijn/haar brevet het hoogst genoten brevet aan boord is.)

In dit geval, na het behalen van de bevoegdheid, mag je PIC schrijven in je logboek. Echter op de regel "naam van PIC" komt de naam van de examinator. Dit houdt in dat je dus werkelijk (S)PIC of ook wel PICUS schrijft. (Supervised Pilot In Command of Pilot In Command Under Supervision.)

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor een lijn- of chartervlucht waarbij de First Officer als PF (Pilot Flying) optreedt. Deze vlucht mag als (s) PIC in zijn of haar logboek geschreven worden, echter de Captain is aangewezen als aircraft commander en zal dus ook PIC loggen.


@ PPP:

In het journaal van de kist komt altijd de naam van de commander (examinator/instructeur/captain) als PIC te staan ook al vliegt hij/zij fysiek genomen niet, omdat hij/zij de eindverantwoordelijke is voor de vlucht.
 
@ PPP:

In het journaal van de kist komt altijd de naam van de commander (examinator/instructeur/captain) als PIC te staan ook al vliegt hij/zij fysiek genomen niet, omdat hij/zij de eindverantwoordelijke is voor de vlucht.

Dat is toch precies de definitie van PIC? PIC = Pilot in Command = Commander? Daarvoor hoef je niet de controls vast te houden. Instructeurs zijn ook PIC als ze met een leerling vliegen, ook als ze niet ingrijpen.

P.
 
De ongeschreven regel geldt NOOIT voor het journaal van het luchtvaarttuig.
Alleen voor jouw logboek.

En het is geen regel van het KIWA. Kiwa is een bedrijf dat werkt in opdracht van het IVW. Het is dus eigenlijk een regel van het IVW, maar dat terzijde.
 
In dit geval, na het behalen van de bevoegdheid, mag je PIC schrijven in je logboek. Echter op de regel "naam van PIC" komt de naam van de examinator. Dit houdt in dat je dus werkelijk (S)PIC of ook wel PICUS schrijft. (Supervised Pilot In Command of Pilot In Command Under Supervision.)

En wettelijk gezien mag je PICUS of SPIC ook weer als PIC loggen.

Leuk he?
 
In dit geval, na het behalen van de bevoegdheid, mag je PIC schrijven in je logboek {......} Dit houdt in dat je dus werkelijk (S)PIC of ook wel PICUS schrijft. (Supervised Pilot In Command of Pilot In Command Under Supervision.)

Dat zeg ik, Gamma.
 
Back
Top