Wie gelooft in de A380 (en wie niet)?

NKAWTG

New member
ATLANTA - De Airbus A380, ’s werelds grootste verkeersvliegtuig, is niet welkom op Atlanta Hartsfield-Jackson Airport, ’s werelds grootste luchthaven. Dat meldde general manager Ben DaCosta tegenover lokale media. De luchthaven is niet berekend op de ontvangst van de A380 en de luchthaven ziet geen reden om dure aanpassingen aan taxibanen en gates uit te voeren.

Volgens DaCosta is er in Atlanta geen markt is voor de A380, die 555 tot zo’n 800 passagiers kan vervoeren. Overigens is ook de Boeing 747 in passagiersuitvoering een zeldzame verschijning op de luchthaven, waar Delta Air Lines haar thuisbasis heeft. De luchthaven verwerkt jaarlijks ongeveer tachtig miljoen passagiers.

Staat de A380 op US soil hetzelfde te wachten als destijds de Concorde? Er zijn duidelijke verschillen tussen geluidsnormen (Concorde) en afmetingen (A380), toch is gebleken dat de Amerikaanse Industrie zichzelf 'berschermd' tegen Europese invloeden.

Alleen de invloed van (nu nog) Internationale en Nationale Carriers kunnen A380 aanpassingen aan een Luchthaven afdwingen. Op LAX zijn investeringen van miljoenen dollars benodigd om de veelal Aziatische Carriers te bedienen met de A380.

Wie gelooft in het A380 concept, en wie niet?
 
Wie niet in het concept gelooft...

Wie niet in het concept gelooft...

Staat niet echt met twee benen op de grond, het ding komt er...
 
.......en als er geld te verdienen valt voor de luchthaven laten ze em echt wel toe, of Boeing moet meer betalen om de A380 te weigeren. :1855:
 
@Granite

Het gaat niet om toelaten. Parkeren op 'de remote' en disembarken via pax stairs doet de afhandeling qua tijd geen goed. We praten over 4 tot 6 airbridges om de 350-550 man binnen een reele omdraaitijd af te handelen. Vette investeringen van miljoenen als je er 10 tegelijkertijd op de Tarmac hebt staan.
 
Beide beentjes op de grond

Beide beentjes op de grond

@Ron J.

De concorde kwam er ook, alleen niet op de manier waar hij voor ontwikkeld was (Westkust USA en Azie). Ben er ook van overtuigd dat hij er komt, ook al zal de performance tegenvallen. Virgin heeft ze ook al 'even' in de hold gezet. Eerst zien dan geloven according Branson. Bekend verhaal met de MD-11's van Garuda: gingen meteen vanuit Long Beach de Mojave in...om dezelfde reden. Performance beloftes en aktualiteit bleken toch iets verder uit elkaar te liggen dan verwacht....
 
Re: Beide beentjes op de grond

Re: Beide beentjes op de grond

NKAWTG said:
@Ron J.Bekend verhaal met de MD-11's van Garuda: gingen meteen vanuit Long Beach de Mojave in...om dezelfde reden. Performance beloftes en aktualiteit bleken toch iets verder uit elkaar te liggen dan verwacht....

Dit lijkt me een beetje appels met peren vergelijken...
Trouwens mijn info van een interne GIA medewerker gaf aan dat ze de leasekosten niet meer konden betalen toen de maatschappij in '98 op het randje van een faillisement hing. DC10 en de B747 zijn eigen kisten... en de MD11 was dit niet...
 
Voor de amerikanen, en met name Boeing, is de komst van de 380 een regelrechte klap in het gezicht, en 't zal me niets verbazen als zij de 380 gewoon boycotten! Als je nu naar de lijst kijkt van maatschappijen die dat ding hebben besteld, dan komt er op Fedex na, geen enkele amerikaanse maatschappij in voor....een beetje TE toevallig lijkt me...

Cheers!
 
Slambam! said:
Voor de amerikanen, en met name Boeing, is de komst van de 380 een regelrechte klap in het gezicht, en 't zal me niets verbazen als zij de 380 gewoon boycotten! Als je nu naar de lijst kijkt van maatschappijen die dat ding hebben besteld, dan komt er op Fedex na, geen enkele amerikaanse maatschappij in voor....een beetje TE toevallig lijkt me...

Cheers!
weinig aan toe te voegen, behalve dan dat de 380 het gewoon goed gaat doen, er zijn genoeg maatschappijen die hem gaan gebruiken, weinig reden dus om luchthavens niet aan te passen..
Trouwens Atlanta laat de 747 blijkbaar ook al niet al te vaak langskomen, dus op zich best logisch dat de 380 het hier niet goed gaat doen. Genoeg luchthavens over hoor, jammer voor boeing maargoed lekker belangrijk..
 
VWB het volkrijgen van die vliegtuigen;

´s Avonds tussen 2310 en 2330 vertrekken er binnen 20 minuten 3 Star Alliance 747-400's van Frankfurt naar Bangkok. Één van Thai, 2 van Lufthansa. En elke vlucht is dagelijks met gemiddeld 70 mensen overboekt.

Ik heb er alle vertrouwen in.

P222
 
Bezettingsgraad

Bezettingsgraad

@P222

Bezettinsgraad is ook niet de Topic, dat geloof ik wel. Het gaat om de bereidwilligheid tot aanpassingen op US soil. De A380 is breder dan de Boeing Family (wingspan) wat betekent dat de huidige gates aangepast zullen moeten worden. Ook moeten taxiways verbreed worden....het zal het nodige kosten.
 
Men moet wel beseffen dat een A380 niet alleen 550 mensen komt brengen, maar ook 5 737s of 10 CRJs vult met mensen die overstappen. En daarmee zijn de investeringen snel terug te verdienen.

De Luchthaven in Munchen is enorm gegroeid sinds o.a. Lufthansa steeds meer Longhaul kisten zoals de 340-600 daar inzet. En niet in de laatste plaats doordat de hele Star Alliance nu, om die kisten vol te krijgen, de frequenties van het regionale verkeer naar MUC verhoogd, het zgn Feederverkeer. MUC was overigens als eerste veld ter wereld klaar voor de A380.

ATL is naar mijn mening geen goed voorbeeld voor het potentiele falen van de A380. Je kunt ATL niet vergelijken met een veld als LHR waar ik denk dat de A380 wel een grote toekomst heeft net als FRA, SIN, BKK, DXB etc., ook al komen er in ATL misschien meer pax.

Kijk ook maar eens naar wat LH en BA voor kisten inzetten naar ATL: 767, A330 hooguit. LAX daarentegen is wel zon veld en ik denk dat die echt wel de nodige maatregelen zullen nemen

P222
 
NKAWTG said:
@Granite

Het gaat niet om toelaten. Parkeren op 'de remote' en disembarken via pax stairs doet de afhandeling qua tijd geen goed. We praten over 4 tot 6 airbridges om de 350-550 man binnen een reele omdraaitijd af te handelen. Vette investeringen van miljoenen als je er 10 tegelijkertijd op de Tarmac hebt staan.

Idd vette investeringen, maar als zo'n ding steeds 550-800 man binnen komt brengen dan levert dat ook de opbrengsten van 5500-8000 pax op als je er 10 tegelijkertijd op de tarmac hebt staan. En daarom is het wel weer interessant.
 
De investering is ongeveer 12 miljoen dollar per airport.. ik geloof dat zo'n 10 velden in de US die investering al hebben gedaan of al in hun begroting hebben opgenomen. De reden waarom ze hier geen 380's kopen is omdat ze het geld gewoon niet hebben en enige uitbreiding van de majors richting de ERJ-170/190 of naar de CRJ's gaat. De internationale vloot inkrimpen en de concurentie strijd aangaan met de low-costs als jetblue en southwest..
 
yeah, vuile replacement jets!!! (om ff een oude ex-CAL collega van me te quoten)

Veel plezier met feesten L!

FD
 
Ach al die negatieve bullshi. is destijds bij de introductie van de 747 ook ten berde gebracht. Moet je nu kijken !

Ook toen liet de fabrikant mooie plaatjes zien van een mooie bar/lounge etc, nu zelfs van een tax-free shop.... hahaha straks staan daar gewoon ook allemaal stoeltjes want die kisten gaan ook weer tot de nok gevuld worden. 'T zal wel even duren maar het gaat er echt van komen dat ook die dingen overboekt gaan worden etc.

gr MW
 
Ach ja, er zullen best wel wat pax in gevlogen worden hier (weinig) en daar (Azie, wat meer).

Wordt een leuk cargo plane.
That's it.
 
Ik denk dat de A380 succesvol zal zijn op bepaalde routes, bv lhr-jfk, en veel cdg/lhr richting het oosten, maar of er genoeg markt is om het ook een profitable toestel voor airbus te maken is nog maar de vraag. Er moeten er nl heel wat verkocht worden voordat de ontwikkelingskosten eruit zijn.
 
Er moeten er nl heel wat verkocht worden voordat de ontwikkelingskosten eruit zijn.

Ook daar kun je zeggen dat voor Airbus t mes aan 2 kanten snijdt, doordat de verkoop van de kleinere toestellen die tbv feederverkeer worden besteld ook gestimuleerd wordt.

Hoeveel 737s zouder er verkocht zijn zónder de 747?

Wat de 380 direct oplevert is één, maar indirect wordt er zowel door airbus, luchthavens en LVMs ook geld verdiend.

P222
 
Back
Top