Wie? De Banken.

arthorizon

New member
Inmiddels heb ik de bijdrage van FP_DMaus, 26/5 gelezen en heb hoofd schuddend een fles oude port open getrokken.

Het liegt er namelijk niet om, die bedragen. En ik quote,

“Gisteren bij de ABN op Schiphol geweest. Dit is de aanbieding voor de juni/juli klas van de NLS.”
Lees dat even als je het nog niet gedaan hebt.

Dit is wat je gaat lenen, 154500 Euro, plus nog te betalen, 7100 Euro.
En over die lening moet je een gruwelijke rente betalen.

Daar komt nog bij dat je na je opleiding zoals het er nu uitziet nog 25/30 K Euro moet ophoesten, bijlenen, voor een TR en eventueel nog moet betalen om op die rechterstoel ervaring te mogen op doen.

Goed, ik ga het hier niet hebben over de kandidaat vlieger die hier in wil stappen, daar is op het board al het nodige over gezegd.
Ik ga het hier ook niet hebben over wat de ouders van die teenagers hier over denken, daar is ook al genoeg over gezegd.

Ik ga het hier ook niet hebben over de vliegscholen, daar is ook al genoeg over gezegd, met de aanvulling dan dat een vliegschool een bedrijf met winstoogmerk is. Als je geld meebrengt mag je het aangeboden produkt kopen. Hoe je aan dat geld komt en hoe je het denkt terug te verdienen is niet des vliegschools.
De school is zoals een Ferrari dealer. Als de teenager met een zak geld bij de dealer binnen stapt om het laatste model te kopen dan kan het voertuig na het tellen van de Euro’s zo de showroom uitgereden worden.
Hoe de teenager aan het geld gekomen is en of er wel goed over de transaktie is nagedacht is niet des dealers. Er is omzet gemaakt en daar ging het om, ook bij de vliegschool.

Neen, waar ik het wel over ga hebben is “De Bank”. Nu kan je natuurlijk beweren dat een bank ook een bedrijf met winstoogmerk is en daar heb je gelijk in, maar, een bank heeft ook nog een sociaal convenant, de zogenaamde zorgplicht, (even googelen).

Als je bij een bank langskomt om een twee ton Euro hypotheek te krijgen dan gaat je hele doopceel open en wordt er minitieus gekeken naar de terugbetalings mogelijkgeden van de aanvrager en het onderpand, het vastgoed.
En na een grondige analyse geeft de bank een positief of negatief oordeel. Dat is de zorgplicht, iemand geen lening geven als er niet met meer dan voldoende zekerheid is aangenomen dat de lening kan worden terugbetaald. Bij een lichtzinnige aanvaarding van risico kan de bank later, na bijvoorbeeld een deconfiture van de leningnemer, aangesproken worden op de zorgplicht.
Zo heb ik het tenminste begrepen.

Maar nu komt de kandidaat vlieger binnen met de vraag om 150-160 K Euro te lenen voor een vliegopleiding. En weet je wat? Daar is zelfs een “pilotendesk” voor opgericht.
“Komt U binnen beste klant, U bent hier aan het goede adres”. “Onderpand, vastgoed etc, nee hoor, daar hebben we allerlei interessante omwegen voor bedacht”

Als het er al wordt bijverteld dan is het waarschijnlijk op een fluistertoon , dat je de lening hoe dan ook gaat terugbetalen, no matter what. De bank heeft een langere adem dan de kandidaat en hoe dat moet gaan in de toekomst , wel of niet als vlieger, en onder welke dan ook persoonlijke omstandigheden, zijn het als de kunstmest het dak raakt niet meer de vriendelijke pilotendesk mensen die de inmiddels ex kandidaat dan te woord moet staan. Het is de afdeling afwikkeling.

Zorgplicht? Hoe kan een bank zich dat aanmatigen als er een lening wordt verstrekt waar geen enkele garantie tegenover staat. Bij een hypotheeek loopt het vastgoed tenminste nog mee maar ook daarmee hebben we de subprime crisis zien gebeuren.

Een ongedekte lening verstrekken aan een teenager die een vliegopleiding gaat beginnen en niets anders heeft in te brengen dan dat: A. er misschien een baan als vlieger verkregen wordt, B. nog niet eens bij benadering kan vertellen wanneer, C. geen idée heeft voor welk salaries ereventueel in dienst genomen wordt en D. ook nog niet weet in welk wereld deel de kandidaat voor een eventuele baan terecht komt.

Waar is nu de research van de bank die ten grondslag moet liggen aan de te verstrekken lening , zorgplicht, en hoe en waar en door wie wordt die research gedaan? Wie advieseerd de bank? Of is het gewoon keiharde business, bonus pakken en opklimmen naar de volgende stap op de ladder.

Wellicht kan een kandidaat lening aanvrager het onderstaande onder de bankier's aandacht brengen.

“Bij deze. Ik daag U uit Dames en Heren Bankiers om mij hier op dit board van repliek te dienen, mijn argumentatie omver te blazen met Uw due diligence analyse van de marktsituatie en mij en andere verontruste volwassenen gerust te stellen met een stevig onderbouwde visie waaarop dit soort leningen nog aan de lopende band door U wordt toegestaan”

Ik houd mijn adem echter niet in.

Cheers
Art
 
De Banken willen maar al te graag dat jij schulden maakt.
De ideale situatie voor hen is er een waarin je practisch al je verdiende centen aan hen moet geven. Hoe hoger het salarispotentieel, hoe beter.
Als de vlieger daarnaast een loss of license verzekering neemt, zijn de risico's voor de bank klein. De Bank wint altijd.
Als je tijdens de opleiding om de een of andere reden afhaakt is het opgemaakte bedrag nog klein, en kan je het met een minder baantje ook terugbetalen. De Bank wint altijd.
Hoe langer het duurt, hoe hoger de totaalrente die wordt betaald. De Bank wint altijd.
Oh ja,, ze zien graag jongelui langskomen bij de pilotendesk. Hun geschiktheid voor het vak zal toch door de opleidingsinstuten worden gescreend. Geschikte aspiranten zijn per definitie geschikt om financieel te worden uitgebuit.

Hoeveel ATPLs zouden er nu nog zonder financiering kunnen worden behaald? Je moet je opleiding afgerond hebben op een zo jong mogelijke leeftijd -- hoe jonger hoe aantrekkelijker voor de airlines voor hun verdere investering in je ratings.
Mensen die modulaire zelf betaalde opleidingen volgen zijn op meerdere manieren in het nadeel. Ten eerste vraagt de werkgever zich af waarom de kandidaat niet een ab-initio opleiding heeft gedaan, misschien gezakt voor de selectie? Einde baankans. Ten tweede is de kandidaat ouder. Misschien wel veel te oud. Misschien wel met levenservaring en eigen ideeën en een financiële onafhankelijkheid die maakt dat je niet zomaar alles hoeft te slikken...
 
Last edited:
Wie gaat er nu dan ook een opleiding beginnen bij een Nederlandse school. Wat is de enorme meerwaarde buiten de KLS, waarbij nu evende deur dichtzit bij KLM, maar af en toe op een kiertje staat. Of EPST in de UK. Alleen de UK is nu ook helemaal dicht. Al begint nu langzamerhand de luchtvaart uit zijn diepe depressie te komen, maar toch. Niets ten nadele van bovengenoemde, want deze twee staan bekend om hun goede kwaliteit en goede Nazorg.

Mijn opmerking heeft meer betrekking op de andere NL opleidingen. Zijn allemaal net zo duur als de KLS en EPST, maar, wat zijn hun contacten of hoe zetten zij zich in bij het vinden van een baan?

Gelukkig beginnen de NL wannabee's zich langzamerhand te realiseren dat er ook andere wegen zijn die naar de rechterstoel in de Cockpit leidden. En nee niet die jumpseat.

Echter de banken willen nog tot op heden niet meewerken met het inzien van de mogelijkheden buiten Nederland. Waaronder een Oostenrijkse school waarbij een Nederlandse tak wordt opgericht en onder Nederlanse leiding staat. De kosten van deze opleiding zijn beduidend lager dan de vele opleidingen die wij kennen in NL. Dus gevolg, ook de rente lager. Is dus beter terug te betalen.

Maar goed. Voorlopig moeten wij het doen een andere constructie, waaraan gewerkt wordt, zodat de NL wannabee toch voordelig een goede opleiding kan volgen bij een school met een zeer goede reputatie. We praten dan over 35-50% lagere lening aan het einde van het verhaal.

Echter hoop ik dat de ABN dit ook gaat inzien en mee gaat werken. Dit betekend voor hun , doordat er minder geleend hoeft te worden, dat de bank minder achter zijn geld aan hoeft te zitten, daar de opleiding betaalbaarder is.

Mvg,

V1
 
Wie gaat er nu dan ook een opleiding beginnen bij een Nederlandse school.

omdat de opleiders eind (volgend) dit jaar, mits de molen weer op volle toeren gaat draaien, de rakkers rechts hebben het om één of andere reden vaak aan het rechte eind, weer keihard gaan roepen dat het zo hard is gegaan dat er weer nijpende tekorten aan zitten te komen... en dan begint het hele verhaal weer van voor af aan.
 
Last edited:
omdat de opleiders eind volgend jaar, mits de molen weer op volle toeren gaat draaien, de rakkers rechts hebben het om één of andere reden vaak aan het rechte eind, weer keihard gaan roepen dat het zo hard is gegaan dat er weer nijpende tekorten aan zitten te komen... en dan begint het hele verhaal weer van voor af aan.

Hoop dan ook volgend jaar klaar te zijn zodat ik in die lopende machine ga stappen. Niet dat ik dan lekker begin en weer klaar ben in een slechte tijd. En bij sommige scholen doe je er 3 jaar over, dus he. In 3 jaar gebeurt meer dan in 1 jaar over het algemeen.
 
Back
Top