When Bottle meets throttle

Slobby

New member
Stel je maatje of een collega gaat op een zekere dag naast je zitten en je krijgt het vermoeden dat hij onder de invloed is of nog de naween van de avond ervoor bij zich draagt. Voorzichtig kijk je hem aan en vraagt of hij oke is. "Ja hoor", is het antwoord. Wat doe je?

Het onderwerp wordt niet of nauwelijks besproken omdat er een taboe op rust en luchtvaart en verslaving voor de leek geen verband kennen. Onderzoek heeft echter uitgewezen dat er een wezelijk probleem is waar steeds meer vliegers direct of indirect, mee geconfornteerd worden. De gevolgen kunnen zeer groot zijn voor de betrokkenen. Hoe zou jij met zo'n situatie omgaan?:dozey:
Zou je de andere kant op kijken en doen al of er niks aan de hand is of ga je even je handen wassen om vervolgens een telefoontje te plegen?

De detectie mogenlijheden voor alcohol zijn duidelijk. Moeilijker wordt het met drugs.

Jullie gedachte graag.

Hieronder een citaat uit een van de pagina's van de VNV website.

En de link:http://www.vnv-dalpa.nl/vnvinfo/alco/alco3.htm

On the 1 st July 1999 the new Aviation Law (Wet Luchtvaart) came into force in which the relevant alcohol legislation is incorporated. This law applies to all persons involved in air traffic in the Netherlands (Amsterdam FIR), Dutch airlines abroad and traffic control. The law does not differentiate between commercial air traffic and private aviators.

The relevant prohibitive regulations are:

* It is forbidden for a member of the crew to perform any activities on board of an aircraft with an alcohol level in their blood exceeding 0.2 ‰ or in their breath of 90 µg/L.
* It is forbidden for a member of the crew to perform any activities on board of an aircraft if he has consumed alcohol during a period of 10 hours preceding such an activity.
* It is forbidden for a member of the crew to perform any activities on board of an aircraft whilst under influence of a substance (i.e. medicine, drugs) that inhibits his ability to perform his duties properly.

Because the Law speaks of" performance of any activities" the pre-flight preparation phase is included in the prohibition.

The aviation police will be performing breathalyzer tests at random on all crew members in the flight centre as well as on board of the aircraft.
 
Bij sommige maatschappijen stellen ze deze vraag in het interview. Interessant om over na te denken inderdaad.

Ik zal het spits maar afbijten. Voor mij persoonlijk zou het afhangen van hoe goed of hoe lang je de persoon in kwestie kent en of het eerder is voorgevallen. Iedereen mag zich een misstap permitteren, maar ik zou hem of haar wel overhalen om zich ziek te melden voor die dag. Als het eerder voorgevallen is wordt het een ander verhaal. Achter de rug van de collega om de maatschappij waarschuwen is voor mij geen optie.
 
goed onderwerp

goed onderwerp

Goed onderwerp dat ik toevallig voor een paar weken geleden onder m'n neus kreeg:

Een van de Capt hier is reeds in het verleden reeds zijn brevet kwijtgeraakt omdat hij met een te hoog promillage gesnapt is. Nu had ik het er met een stess over hoe ik zou reageren: 'k was daar nogal resoluut in: Ik vraag hem gewoon of ie gedronken heeft. Zo nee en heb ik wel een lucht geroken die niet van een te lang uitgesteld bezoek aan de tandarts komt, vraag ik hem nogmaals of hij daar zeker van is. Wanneer hij nog steeds ontkent zal ik hem zeggen dat ik niet instap! Hij kan een STBY oproepen, maar dan mag ie ook zeggen waarom. Wanneer hij van plan is toch met z'n STBY in te stappen zal ik proberen de luchtverkeersleiding te overreden dat ik de vlucht "uit veiligheidoverwegingen" niet zou willen laten doorgaan.

Tja, hij heeft bij mij de keuze, of hij meld zich "unfit to fly" of hij heeft wat uit te leggen aan het bedrijf.

In ieder geval zal ik mij chef vlieger niet zeggen waarom ik niet instap, wel dat ik gegronde redenen heb, en dat moet ie dan maar bij m'n Cpt vragen.

Zal proberen discreet te werk te gaan, instappen doe ik in geen geval (en dat geld ook als het een C/A betreft)

Climb350
 
Klinkt allemaal wel makkelijk zo.
Als bij het betreden van de cockpit jezelf een weg moet banen door de alcohol dampen is het idd niet zo moeilijk wat te doen.
Maar wat nou als je denkt wat te ruiken. Of toch niet.....of mischien toch. Ben je dan nog zo stellig om het hem aan het begin van een 3 daagse effe te vragen?
Ik denk het niet. Waarmee ik niet wil zeggen dat je dat niet moet doen. Natuurlijk wel. Als je twijfelt moet je het confirmeren, dus vraag het hem, maar volgens mij is dat niet zo makkelijk als jullie doen voorkomen.
 
Als je twijfelt moet je het confirmeren, dus vraag het hem, maar volgens mij is dat niet zo makkelijk als jullie doen voorkomen.

Tja, je kunt er ook omheen draaien en instappen, op je plaat gaan en achteraf bevestigen dat je eigenlijk gelijk had......doe ik het liever voor dat ik ingestapt ben. Als ik ernaast zat, tja dan is misschien de verhouding beschadigd. Dat heb ik dan liever dan het eerste scenario! Er over praten en je "vermoedelijke angst" uitspreken is denk ik een betere weg dan stilzwijgen en hopen dat het goed gaat, toch?

Climb350
 
Op het moment dat je ernstige twijfels hebt moet hij/zij zichzelf ziek melden. Zoniet dan kun je gaan 'aanbieden' dat jij dat gaat dan doen wat een stuk onprettiger is...
Zo zou ik het ook doen met iemand die in mijn ogen echt te ziek is om te werken.
 
Tja, je kunt er ook omheen draaien en instappen, op je plaat gaan en achteraf bevestigen dat je eigenlijk gelijk had......doe ik het liever voor dat ik ingestapt ben. Als ik ernaast zat, tja dan is misschien de verhouding beschadigd. Dat heb ik dan liever dan het eerste scenario! Er over praten en je "vermoedelijke angst" uitspreken is denk ik een betere weg dan stilzwijgen en hopen dat het goed gaat, toch?

Climb350

Natuurlijk is het enige juiste om te doen het vragen. Wat ik alleen wil aangeven is dat het niet zo zwart wit is als de eerste reacties aangeven. Als je iedere ijdele baas/co aanspreekt omdat iets teveel listerine heeft gebruikt, krijg je het lastig denk ik.
Maar nogmaals als je het vermoeden hebt mag je dit natuurlijk niet ongemoeid laten.

Maar wat doe je met iemand waarvan je het vermoeden hebt dat ie maar 4 uur heeft geslapen en vermoeid is?
 
?

?

.. Ik slaap echt bijna altijd 'maar' 4 uurtjes voor een vroege vlucht. Ik haal het later na de vlucht in de middag in met een 3-tal uurtjes alvorens het restaurant, de karaokebar en de kroeg op de dagschema staan.

Drank in de cockpit hoort niet natuurlijk (maar is wel makkelijk hoor, ineens 2 speedtapes), maar wat nou als je het niet ruikt, maar wel denkt te merken aan het gedrag? Verdoezelingsmiddeltjes genoeg natuurlijk...

Ik denk dat het allemaal makkelijk praten is vooraf, maar als het je overkomt dat je toch wel even achter je oren krabt.

Senioriteit van betreffende gezagvoerder, nevenfunctie (chefvlieger/profcheck examinator van volgende week op je rooster), leeftijd, uitstraling, populariteit....niet te vergeten je eigen senioriteit en ervaring, zit je in je lijntraining en is dit je one-on-one lijncheck, was dit de man die jou je baan heeft bezorgd?... ik denk dat het allemaal een rol speelt in wat je handeling zou zijn. Het standaard verhaaltje van aanbieden om ziek te melden blabla..dat kennen we allemaal nog wel van onze opleiding waar dat werd verklapt als goed voorbeeld.

Is het een 4-sector-dag of is het een 1-sector dag met uitstappen op mallorca voor een hete nachtstop? Is ie PF of hoeft ie alleen maar te brallen...
"gallo, soar-airlines descending FL210 to Lores" ?

Collegialiteit mijn reet. Ik zou crewing bellen en hem van de vlucht af laten halen. Je kan daar schijnheilig over doen, maar hij weet dat JIJ de eninge bent die gebeld kan hebben. Immers. Als ie het doet, doet ie het waarschijnlijk vaker en niet alleen bij jou. Het wachten is dus op het Tail-logo van jouw club op de voorpagina ergens in de klei. Die man moet uit de cockpit en zo snel mogelijk. Prive-problemen?--->Prima, maar los die op met crewing/chefvlieger/vrouw/etc...maar als je links zit verwacht ik niet alleen dat je die NDB-APPR kan vliegen in je eentje, single-engine, in de sneeuw, met jankende pax achter je, maar ook dat je captaincy genoeg in je donder hebt om je not-fit-to-fly melden!

Biertje?
 
Ik zou iemand toch echt nog even de kans geven zichzelf ziek te melden voordat je bovenstaande doet. Is het niet voor je kollega danwel voor je eigen toekomst binnen je bedrijf.
 
Als ik zie dat een collega een mooie fles JD bij zich heeft in de cockpit, vraag ik hem of hij 2 glazen heeft meegenomen....


Alle gekheid op een stokje, zichzelf laten ziekmelden om je collega een kans te geven niet in nog grotere problemen te komen is inderdaad key.
 
Maar wat doe je met iemand waarvan je het vermoeden hebt dat ie maar 4 uur heeft geslapen en vermoeid is?

Doorsturen naar de corporate world, want waarom slaapt iemand zo lang?
Interessante opmerking trouwens Dodo228; met enige regelmaat loop ik tegen dit scenario aan (vermoeidheid waaraan ik weinig kan doen vanwege verstoorde rust in een hotel) want mijn 15-17 urige duty-day start regelmatig om 10 uur 's avonds.
Heb pas een artikel gelezen (een vlieg tijdschrift) waarin 3 groepen werden getest op ability to perform tasks. Groep 1 was goed uitgerust en werd uitgerust gehouden; groep 2 werd langzaam maar zeker zat gevoerd en groep 3 werd wakker gehouden.
Je raadt het al; groep 3 was na zo'n 15-18 uur wakker te zijn geweest net zo "goed" als groep 2 die net legaal dronken was; na 20-24 uur te zijn wakker geweest was groep 3 zo "goed" als de zatlappen van groep 2, alleen geen koppijn na een nachtje slapen.
Alhoewel het onderzoek niet helemaal volgens alle richtlijnen was uitgevoerd, vond ik het wel een eye-opener.
Just some food for thought!!!

Thumbs on Fly; Ik mag hopen dat je alleen crewing belt als hij al brallend, boerend en kotsend in zijn adamskostuum met alleen een stropdas aan komt aanzwalken, want zo niet dan vrees ik dat jij niet al te ver weg van een lichtmast en camera's moet parkeren.
Het zal waarschijnlijk nooit ZO overduidelijk zijn, maar dan nog.

You just don't f*ck a colleague, friend or fellow pilot.
People f*ck up and so do you; VCC heeft het al gezegd; iedereen maakt wel eens een misstap.
Ziek melden is de enige juiste collegiale oplossing mocht het duidelijk zijn geworden (DE grote vraag dus hoe dat je daartoe komt)) dat hij of zij gedronken heeft. De reden dat ze dat in de opleiding "verklappen" You just don't F*CK a fellow pilot, friend or coleague!!!!

Oh en dan nog wat (ja, in dit onderwerp zet ik graag mijn tanden).
Jij zegt: "als hij/zij het bij jouw doet, dan gebeurt het ook bij een ander.
Eens een dief,...............................
Vanuit persoonlijke ervaring kan ik je vertellen dat ik ooit in zo'n situatie (ik de F/O) verzeild ben geraakt.
Goede vriend & collega kreeg tijdens een trip te horen dat zijn zoon "waarschijnlijk" een grote "tumor" in zijn hoofd had.
En ja, die avond nadat hij uren aan de telefoon had gezeten in zijn hotelkamer hebben we een biertje gedronken aan de bar. Wat ik niet wist is dat hij daarna nog een aantal biertjes of iets sterkers ophad in zijn hotelkamer.
Jawel, volgende ochtend kwam hij ongeveer een kwartier te laat en vermoeid (niet geslapen DUH!!) aankakken.
Dus Thumbs on Fly: I called dispatch and F*CKED the sh!T out of him!!!!!
Nee dus; ik heb hem zichzelf ziek laten melden; niet omdat hij mij vriend was, collega was, piloot was, maar omdat hij iemand was die even niet meer wist wat hij deed. Sh!t does happen en iedereen glijdt wel eens uit.
Just keep THAT in mind.
Drinken doen mensen om verschillende redenen die jij niet kan weten.
 
Drinken doen mensen om verschillende redenen die jij niet kan weten.

En er altijd wel een reden te verzinnen om het bezoek aan de bar te rechtvaardigen hoewel......zinloos drinken is ook wel eens lekker :biertje:

Kortom: De persoon in kwestie er toe brengen zichzelf ziek te melden.

CLimb350
 
You know why pilots are scared?
So they can have a dink afterwards...
You know why pilots drink?
Beacuase the are scared...

Iedereen dinkt wel eens wat en idd zoals velen zeggen deel ik de mening dat diegene zich ZELF ziek moet gaan melden.
Doet hij het niet, dan zou ik miss ff bellen en zeggen dat het niet goed gaat met hem en het miss beter is om een andere collega in te zetten.
Ik zou niet zeggen dat hij heeft gezopen, dat mag hij zelf doen.
 
?

?

Ja, ik heb het over crewing bellen als ie idd behoorlijk zat is! Ik heb ook niet gezegd dat ik ze ga vertellen dat ie zat is, ik zeg alleen dat ik niet met die man vlieg. Uitleggen aan hem de taak. Ik denk dat als je het echt merkt, hij of zij dus echt al behoorlijk teveel gezopen heeft. Zou een dergelijke persoon niet zelf kunnen bedenken om beter niet te verschijnen? Had de vraagstelling niet goed begrepen. Ik dacht dat we het hadden over een onverantwoordelijk dronken piloot die gewoon even een stukje komt vliegen..

Mocht je inderdaad slechts een vermoeden hebben kan je altijd vragen of het zo is en dan zal een evt. reden er ook wel bij komen. In dat geval ben je er al over aan het praten en is een compromis een oplossing.

Ik blijf het raar vinden. In bijna elk ander beroep zou men zich met een kater ziekmelden omdat men zich behoorlijk verrot voelt, waarom stapt men dan wel gewoon in een cockpit?

@ T&G:
Je geeft en voorbeeld van iemand die slecht nieuws heeft gehad, inderdaad niet over die situatie nagedacht! Zou dus idd kunnen dat het een eenmalige actie is uit emotie...In dat geval is is ziek laten melden netjes. Dank je voor dat voorbeeld. Alleen komt het niet vaak voor dat je de situatie zo goed mee hebt gemaakt als jij en dus begrip hebt voor waarom en wat.

En dat van parkeren bij een lichtmast en camera's is natuurlijk gelul... Op maandag dronken piloot, en de week erna hooligan of wat??
 
Ik vlieg niet multi-crew ... ben maar een SEP-pie, maar kan me jullie dilemma heel goed voorstellen ... dat zou de leiding van jullie maatschappijen ook moeten beseffen.
Daarom een suggestie ... stel bij jullie maatschappij voor deze situatie(s) tijdens de multi-crew trainingen aan de orde te stellen, (bespreken en oefenen). Ondersteunende afdelingen zijn er toch om jullie te helpen?
 
Het hier aangesneden onderwerp is zo ongeveer het meest besproken voorbeeld bij cursussen en selecties. Je ziet overigens aan de reacties dat er niet echt een eenduidig antwoord op is.
 
Je ziet overigens aan de reacties dat er niet echt een eenduidig antwoord op is.

Nou, ik geloof dat iedereen het er zo'n beetje overeens is dat de man/vrouw in kwestie niet in le cockpit zou moeten stappen en dat het merendeel bij een vermoeden actie zal ondernemen teneinde te voorkomen dat "Betrunkenair Flug 0,7p/m" de lucht ingaat!

Climb350
 
Het hier aangesneden onderwerp is zo ongeveer het meest besproken voorbeeld bij cursussen en selecties.

O? Hoe komt het dan dat er hiervoor zo over wordt gediscussieerd? Want dan lijkt het me toch dat maatschappijen een standaard aanpak cq. spelregels hanteren en je niet met een dilemma hoeft rond te lopen.
 
Back
Top