Wettelijke looptijd bond

FADEC

New member
Weet iemand wat (en of) er Europese wetgeving bestaat m.b.t. bonding voor o.a. typeratings? Met name de maximale looptijd etc.

Ik ben op zoek naar openbare bronnen over dit onderwerp. Niet naar discussies over het al dan niet betalen voor typeratings......
 
In belgie is een bond verboden, dat is alles wat ik weet, het verschilt per land, maar ik durf zo te zeggen dat er wel meer landen dan belgie zijn die een bond verbieden. Je kunt legaal dus zo weglopen, alleen krijg je dan wel een 'maar als je vertrekt kom je bij ons nooit meer aan het werk' mee. Een instructeur van mij heeft dit gehad bij DHL op Zaventem en vertelde het verhaal..Maar ik denk dat je bij de ambassades in de verschillende landen wel meer te weten kunt komen?
 
Hier in DL zijn ze, meen ik, wel legaal, maar meestal niet houdbaar. DWZ, ik heb hier een bond van 3 jaar bij mijn werkgever. Als ik na 2 jaar vertrek zou ik nog 1/3 moeten betalen. Als ik dat niet doe, kan mijn ex-werkgever mij in principe aanklagen, maar zolang ik niet een baan bij een andere werkgever op hetzelfde type zou nemen, kan hij mij niets maken. Ik heb er dan geen direkt voordeel van gehad, die specifieke opleiding daar gehad te hebben. Zou ik nu bij een andere werkgever precies hetzelfde type gaan vliegen, dan moet ik wel weer betalen.
 
Ik meende altijd dat een bond legaal was in België en het in rekening brengen van de kosten van een TR ten strengste verboden was. Vandaar ook dat bij VLM Airlines de bond wordt toegepast.

Bij mijn weten zijn er geen gevallen bekend bij ons van rechtszaken e.d. vwb het opzeggen van een bond.

In Noorwegen mag volgens mij en kosten TR en bond niet.

In Nederland schijnt allebei wel te mogen, heb ik gehoord.
 
Back
Top