Werking kunstmatige horizon

themepark

New member
Hallo allemaal,

Via marktplaats heb ik een paar oude instrumenten weten te bemachtigen zoals een hoogtemeter, kunstmatige horizon uit '79, fuel indicator, dat soort dingen :)

Nu ben ik opzoek naar een manual voor de kunstmatige horizon. Ik wil namelijk kijken of ik dit ding weer deels aan de praat kan krijgen. Zo heeft het bijvoorbeeld nog 2 ouderwetse staafjes (horizontale en verticale) voor de ILS, neem ik aan. Met behulp van een spanningsregelaar zal ik deze toch weer moeten kunnen aansturen, maar daarvoor heb ik dus wel een handleiding of iets dergelijks nodig :)

de informatie die op de kunstmatige horizon staan zijn:

Horizon Gyroscopique
SFENA (F6306) Made in France
REF (P/N): H140ASM2
N (S/N): 5045
Date: 11.79

Op google vind ik genoeg met de RED (P/N) info maar een concrete manual kom ik niet tegen. Iemand enig idee waar ik deze informatie wel kan vinden?

Groetjes,

Jur
 
Uit wat voor kist komt dat ding?

Reden dat ik het vraag is om een component repair station te contacten die onderdeel uitmaakt van een grotere maintenance organisatie die op zijn beurt ooit dat type op zijn capability heeft gehad.

Als het bijv. uit een Fokker komt, zou je Fokker Component Maintenance kunnen benaderen. Wellicht dat die nog ergens in het archief een oud en primitief OHM hebben liggen.

Is een long shot...
 
Als hij uit een militaire kist komt ga je er geen manual voor vinden. De serienummers zijn vaak gecodeerd en verwijzen na decodering dan vaak weer naar meerdere manuals. Je hebt dan dus meerdere manuals nodig om alle gegevens van 1 exemplaar te verkrijgen. Zou het uit een commerciele kist komen dan zou dit exemplaar gelijk aan het refnummer H140ABM1 kunnen zijn, maar die heeft dan weer verschillende uitvoeringen, afhankelijk van het serienummer. Dus ik denk dat je sowieso meerder manuals uit 1979 of daarvoor moet hebben. Dat wordt erg lastig. Ik zou zeggen trial and error, gewoon spanningen erop zetten, het is oude electronica, dus leuk speelgoed. Moeten wel blokspanningen zijn.
 
Als het voor een groot vliegtuig is dan zal er waarschijnlijk niet eens een gyro inzitten. Een aantal pluggen aan de achterkant voeren de pitch en bank info in via een paar pennen, een paar andere de flight director (gele balken), Ils info, snelheid, snelheids afwijking, verlichting, warning flags...... behalve de verichting low power stuff. Good luck!
 
Kunstmatige horizon, mwaa, zullen we Attitude Indicator zeggen. Als de AI 2 staafjes heeft voor ILS indicatie is het waarschijnlijk een Stand-By AI, dan komt ie uit een "groot vliegtuig". Standby (Gyro) Instrumenten hebben hun eigen gyros, hun informatie komt niet van een Flight Data Computer. De staafjes kunnen ook van de Flight Director zijn. Als het instrument uit de grote luchtvaart komt zal het waarschijnlijk wel gevoed worden met 110V / 400Hz (dus experimenteer voorzichtig).
 
Spherie horizon zal aardig in de buurt komen.
Uit 1979 dan is het zeker een gyro (lucht of elektrisch aangedreven)
Als het lucht aangedreven is dan moet je er een onderdruk op aan sluiten elektrisch is hoogstwaarschijnlijk 28V.

Je zult enige kans maken als je een van de luchtvaartechnische scholen aanschrijft.

Grt
Janus
 
Die luchtvaarttechnische scholen werken veelal nog met verouderde techniek, die zullen dus zeker nog wel ergens wat manuals in de kelder hebben liggen.

Heb zelf de AFS school Luchtvaartechniek gedaan.
Is volgens mij tegenwoordig de ROC Amsterdam te Hoofddorp.

Succes

Janus
 
Back
Top