Werken bij een private jet company

De koffieknop

New member
Een goeie dag allemaal,

Vandaag heb ik een goed bericht ontvangen: ik krijg de mogelijkheid om bij een private-jet company te gaan werken binnen Europa. Moet ik wel een beste zak centjes meenemen voor een TR. Eventueel komen ze nog met van euroos over de balk, maar das nog niet zekers. Alleen, ik kan me daar eigenlijk niet voldoende bij voorstellen wat het werk inhoud in vergelijking tot het werken voor een grote airliner. Ik kan me bv voorstellen dat je nog veel meer klant gerichter moet werken, je bv ook verantwoordelijk bent voor ontvangst van pax en je misschien wel af en toe de cabin in moet om voor de katering te zorgen en de melkfles van die kleine in de magnetron te stoppen!

Veder ben ik ook erg benieuwd wat men hier zegt over het in dienst treden bij een jet-company mbt het later overstappen naar een gr airliner. Is dat dan een slimme stap om te doen in deze lastige (wacht-) tijden? Is het de investering waard om nu de bank aan te spreken voor een TR-bedragje euroos? Staan maatsch open voor mensen met zeg maar 2000 uur Citation jet bv als je zegt: he, ik wil wel 73 komen vliegen bij jullie?

Ik hoop dat zo veel mogelijk mensen hun ideeen, ervaring in deze branche en andere ter zaken doende info met mij en de andere geinteresseerden willen delen.

Alvast heel erg bedankt.

De Koffieknop
 
Afhankelijk van wat je moet betalen is ervaring opdoen natuurlijk altijd goed. Het blijft inderdaad de vraag of je uiteindelijk voordeel hebt bij het solliciteren naar een andere baan. Wat dat betreft kun je wellicht ook kijken of je dan niet beter direct het geld uit kunt geven voor zo'n baan door b.v. bij Ryanair of vergelijkbaar te solliciteren. Dit zou ik zelf eerst proberen als je dat nog niet gedaan hebt.
Ik weet niet bij wie je de aanbieding hebt gekregen maar bij veel private-jet companies kun je er vanuit gaan dat je veel van je vrijheid moet afgeven doordat je altijd inzetbaar dient te zijn. Ik ken collega's die altijd een pak/uniform bij zich hebben voor het geval de firma belt....
Helemaal als er niet duidelijke afspraken gemaakt worden omtrent een salaris zou ik er toch ernstige bedenkingen bij hebben....
Ik ben zelf niet voor het systeem van betalen voor ervaring of een baan maar zie ook dat het lastig wordt daar onderuit te komen nu bijna iedereen dat doet. Als je daar dan toch voor gaat lijkt het me van belang ervoor te zorgen niet uiteindelijk twee keer te moeten betalen omdat blijkt dat de gekochte ervaring niet interessant genoeg blijkt voor de baan die je eigenlijk zoekt.
 
Ik hoop niet dat je met die mogelijkheid 200 uur op een Citation bij Solid kopen voor 20K bedoelt...:eek:

Als dat niet het geval is en je kunt er een vaste baan krijgen en het bedrag voor de TQ is redelijk (i.i.g. geen 20K) dan you ik de kans met beide handen aangrijpen want als Ab Initio NLS-er kom je bijna nergens aan de bak met 175 TT waarvan 20 ME...
 
Na een jaar of 1.5 charter en corporate gevlogen te hebben, kun je (in my 2 cents ) rekening houden met het volgende..


- vandaag niet weten waar je morgen naar toe gaat.

- morgen niet weten of je overmorgen weer terug bent

- popcorn automaat kapot op je bestemming? genoeg reden om naar je alternate te gaan!

- in een fbo rond lopen de hele dag in je boxer en t-shirt is best leuk

- vraag krijgen van passagiers of je later echte vliegtuigen wilt gaan vliegen.

- zelf je weer/w&b/catering etc etc etc doen.

- Weinig of amper een dispatch afdeling om je handje vast tehouden.

Al met al een prima ervaring. Echter snap ik niet dat je nieuwe werkgever niet 10 K in je wilt investeren. Als ze een jet kunnen kopen voor 15.000.000 geloof me, dan kunnen ze ook 10K in je training stoppen, en je bv een bond laten tekenen.

Het is zeker zeer goede ervaring! fly safe and enjoy!

FD
 
Re: Werken bij een private jet company

Oorspronkelijk gepost door De koffieknop
Vandaag heb ik een goed bericht ontvangen: ik krijg de mogelijkheid om bij een private-jet company te gaan werken binnen Europa. Moet ik wel een beste zak centjes meenemen voor een TR. Eventueel komen ze nog met van euroos over de balk, maar das nog niet zekers.

Ok, vanuit mijn ietwat comfortabele positie moet ik hier een beetje van lachen EN huilen.

"veel centjes meenemen en misschien betalen ze me nog ook"

Geen goed bericht maar juist een slecht bericht!
Deze toko wil een paar centen verdienen over de rug van een vlieguren-hongerige piloot.

Sorry, maar zou ik niet doen; lijkt me niet echt een solide organisatie en de kans bestaat nadat je daar je 100 uurtjes of wat dan ook gedraaid hebt buiten gekegeld word.
 
Er zijn maar drie nette private jet companies in deze regio waar je voor kan werken en waar je GEEN TR hoeft te betalen (mischien wel een bond):

-JetNetherlands
-NetJets
-Excellent Air (hoewel ik hier laatst een advertentie zag staan dat je een TR moest hebben.... corrigeer me als ik dit fout heb)

Het tweede waar je rekening mee moet houden is of de tent stabiel is, maw bestaan ze nog als je betaald heb (denk aan de jongens die 45000 aan KLM Exel betaald hadden voor hun ATR maar nooit gevlogen hebben....) er zijn twee tenten in NL die niet als stabiel bekend staan. Dynamic Exel schijnt nog steeds te koop te staan en Solid Air (= management die het oude Dynamic failliet liet gaan) Solid air is eigenlijk een broker is die op de AOC van iemand anders vliegt.

Daarnaast moet je gewoon betaald krijgen!:eek:

Succes en laat je niet gek maken!!
 
Ben het helemaal met Barberpole eens. Als je uiteindelijke doel de 73 is kan het slim zijn om daar eerst naar opzoek te gaan.

Maar ik begrijp ook dat dat niet voor het oprapen ligt.

Vlieg zelf voor Netjets, dus qua rooster zit het hier wel snor (6 op/ 5 af), en heb alleen een bond voor mijn TR voor 1 jaar.

De vliegen zelf is fantastisch, je vliegt nooit naar de zelfde bestemming wat voor de ervaring heel leuk is. Heel veel interactie met de eigenaars (niet altijd leuk: Kunt u een heli voor ons regelen in Nice? 5 minuten voor landing).
En wij hebben de luxe dat er een ops achter staat die tenalle tijden kan bellen als er wat is!

Of de grote maatschappijen op ons slowtationdrivers zitten te wachten, tja, das koffiedik kijken.

Succes
 
Gefeliciteerd Koffieknop!,

Het hangt er natuurlijk vanaf van wat je zelf wilt. Als je uiteindelijk bij een airline wilt gaan vliegen is het mischien niet zo verstandig nu geld te lening voor een bizjet TR. Als je later de switch wil maken naar de airlines is de kans groot dat je opnieuw moet dokken. Sommige luchtvaartmaatschappijen vragen idd jet uren maar dan wel boven een bep. gewicht.
Echter, mischien bevalt het corporate vliegen je wel en blijf je daar nog jaren hangen.
Corporate en airline vliegen zijn 2 grote verschillen. Zie voorgaande replies waar ik me helemaal bij aansluit.
Als ik ooit voor de keuze airline of corporate kom te staan neig ik naar corporate.
Corporate: In het algemeen:Veel verschillende bestemmingen.Nauw contact met klanten. Zelf problemen oplossen/improviseren/schoonmaken hoewel bij sommige bedrijven ops backup. Onzeker rooster. Ook binnen Europa, overnights (kan varieren van 1 tot meerdere dagen).

cheers
 
Tsja, je kan uren doorleuteren over de voor en nadelen van alles. Ik ben zelf chief pilot (lees: enige) geweest van een corp flight dept. Mocht alles regelen van tevoren, van koffie tot huurauto's. Leuke wereld en in de tijd dat je op luchthavens rondhangt kan je genoeg netwerken of studeren of niks doen.
Nadelen even snel, vanwege kleine groep piloten kan het vliegen volgens SOPs een bedroevend laag peil hebben, het dichtere contact met de klant kan ook betekenen dat deze je pusht toch door te zetten, desnoods below minima. (Thank God nooit in die situatie geweest) En idd, geen vluchten? Op kantoor verschijnen voor van alles en nog wat.

En natuurlijk, je word één met je gsm. En als het slecht gaat bij een bedrijf, komt er een accountant de boel doorlichten en die ziet een hele grote kostenpost en ziet geen bussines-tool bij uitstek. Einde flight department.

Maar op dit moment zou ik adviseren om te gan vliegen. Ooit komt er een tijd dat je met cpl en 200 uur bij een major binnenkomt, nu is dat even een zeldzaamheid.

Vlieg ze.
 
HAllo allemaal

Enorm bedankt voor jullie mening en reacties op mijn nieuwe topic. Sommige reacties hebben me wel ah denken gezet, anderen hebben mijn verwachtingen versterkt. Maar ik ga eens even kijken hoe nu verder, i'll let you know...

En nog meer reacties en meningen, ook over het beginnen op een private jet en de overstap naar wat groters later (is dit handig /verstandig), en wat zijn belangrijke eisen om aan te denken vóórdat je je contractonderhandelingen in gaat, zijn van harte welkom. Onder de beste inzendingen wordt een ijsje met smaak naar keuze verloot (3 bollen!!)...haha

Gr De koffieknop
 
Als vlieger heb je eigenlijk helemaal niet de luxe om eisen te stellen tegenover je werkgever. Voor jouw hebben ze 10 anderen die voor minder vliegen...

Andere tips:

1 Probeeer het CTC wing scheme in Southampton.

2 Probeer Tyrolean.

Good luck!
 
Als vlieger heb je eigenlijk helemaal niet de luxe om eisen te stellen tegenover je werkgever.Voor jouw hebben ze 10 anderen die voor minder vliegen...

Je moet tenminste redelijke eisen hebben tegenover je werkgever. Doordat er lui zijn die minder eisen stellen gaan de salarissen omlaag en ook je T&C's. In de praktijk is dat helaas de huidige en slechte gang van zaken.

Kijk eens naar Ryanair. Daar werken ook vliegers die meenden geen eisen te kunnen stellen aan hun werkgevers. En blij dat ze zijn...
 
Nevermind.

This ain't no hobby, show me the money!

FD
 
Last edited:
Back
Top