Boeing747
New member
Bij alle economische malaise weer een punt dat voor een hoop ellende in de luchtvaart gaat zorgen, de CO2maatregel die Brussel op 01/01/12 wil gaan invoeren. Verschillende landen buiten Europa zijn al bezig met een tegenoffensief:
Er zijn geen aanwijzingen dat Brussel de maatregel zou willen heroverwegen.
Het lijkt mij niet ondenkbaar dat het beoogde effect (minder CO2) wel eens compleet onderuit wordt gehaald doordat niet-Europese luchtvaartmaatschappijen wel ff om gaan vliegen.
Daarnaast lijkt me de aanpak van CO2-uitstoot een mondiale kwestie waar Europa nu wel heel eenzijdig voor gaat opdraaien met -wederom- veel economische schade en dus ook verlies van vele banen.
Eens of oneens?
Zie voor meer: http://nos.nl/artikel/259366-handelsoorlog-dreigt-in-luchtvaart.html
... want ook hun vliegtuigen moeten eraan geloven, als ze een Europese luchthaven aandoen. De VS is naar het Europese Hof van Justitie gestapt en vecht de maatregel aan op basis van een luchtvaartverdrag. China dreigt de bestelling van een serie vliegtuigen bij het Europese Airbus te schrappen. En Rusland overweegt een verdriedubbeling van de heffing voor vlieguigen uit Europa die over z'n grondgebied vliegen. Europese luchtvaartmaatschappijen vrezen dat vliegtuigen uit andere delen van de wereld Europa gaan mijden. Dat zou de positie van de Europese luchtvaartsector verzwakken.
Er zijn geen aanwijzingen dat Brussel de maatregel zou willen heroverwegen.
Het lijkt mij niet ondenkbaar dat het beoogde effect (minder CO2) wel eens compleet onderuit wordt gehaald doordat niet-Europese luchtvaartmaatschappijen wel ff om gaan vliegen.
Daarnaast lijkt me de aanpak van CO2-uitstoot een mondiale kwestie waar Europa nu wel heel eenzijdig voor gaat opdraaien met -wederom- veel economische schade en dus ook verlies van vele banen.
Eens of oneens?
Zie voor meer: http://nos.nl/artikel/259366-handelsoorlog-dreigt-in-luchtvaart.html