Welke JAR bepaling stelt dat cruise relief captain uren gelijk zijn aan PIC uren?

Tijgert

New member
De subject titel zegt alles al.
Het schijnt dat er een JAR/JAA bepaling is die stelt dat uren gevlogen als cruise relief captain mogen worden geschreven als PIC uren.

Ik wil graag weten welke bepaling dat is (nummer en zo..)

Weet iemand dit?
 
In het infoblad van de IVW (zie http://www.ivw.nl/nl/Images/Informatieblad Loggen van vlieguren (A)_tcm5-5356.pdf ) staat:

Optreden als “pilot relieving the commander” De bestuurder die tijdens de kruisvlucht optreedt als aflossend eerste bestuurder, mag de vliegtijd die hij als zodanig uitvoert loggen als “PIC flight time”, mits hij een bestuurderszitplaats bezet en de uren door de gezagvoerder worden afgetekend.


Ik zou zweren dat het voorheen ook zo in JAR-FCL stond, maar zie het in de laatste versie niet meer staan.

Erik.
 
Dat dit niet in JAR-FCL staat is juist. Vanuit FCL gezien bestaat de term "cruise relief pilot" namelijk niet. NL heeft als een van de weinigen nog mogelijkheden voor cruise relief pilots, er is een clubje met een blauw logo dat hier namelijk erg happig op is.

Het informatieblad van IVW geeft de spelregels. Toevoeging: de cruise relief uren mogen alleen geschreven worden als PIC indien de commander tijdens de vlucht niet heeft hoeven ingrijpen... O'ja, en het zijn alleen de uren OP de stoel, dus niet aan boord.
 
Uiteraard geld het alleen als de baas achterin een tukje doet EN ik zit links. Rechts zittende zijn de PIC uren voor mijn collega.

Dat de baas het logboek dan moet aftekenen is wel een wat lastige bepaling, een aantal captains is al weg bij ons en dat is dus niet meer recht te zetten.

Ach, als er ooit een probleem van gemaakt wordt dan zien we het dan wel weer.
 
Oorspronkelijk gepost door RayvanderHeij
Uiteraard geld het alleen als de baas achterin een tukje doet EN ik zit links. Rechts zittende zijn de PIC uren voor mijn collega.
Links of rechts maakt niet uit, het gaat erom wie op dat moment als pilot in command optreedt (als de baas ligt te snurken). Een tweede officier die links gaat zitten is nooit PIC, omdat de co op dat moment die rol vervult. Of anders gezegd: een cruise relief captain kan prima rechts zitten met een cruise relief copilot links naast zich.
 
mmm... maar wat als een co links cruise relief captain speelt terwijl een andere co rechts de PF is.
Wie is dan de PIC?

Een normale co die PF speelt is geen PIC, waarom zou hij het dan wel zijn als de echte baas wordt vervangen door een co die cruise relief captain speelt?
 
Oorspronkelijk gepost door RayvanderHeij
mmm... maar wat als een co links cruise relief captain speelt terwijl een andere co rechts de PF is.
Wie is dan de PIC?

Een normale co die PF speelt is geen PIC, waarom zou hij het dan wel zijn als de echte baas wordt vervangen door een co die cruise relief captain speelt?
Ja, lastig. Vooral omdat de documentatie van de IVW hier alles behalve duidelijk over is. Volgens mij (maar ik kan er compleet naastzitten!) hangt het ook van de bevoegdheden van de beide co's af:

1. De co in de rechterstoel heeft een ATPL. Nu kan er links een coco of een co met CPL gaan zitten en in dat geval treedt de rechter vlieger op als "pilot relieving the commander", oftewel: aflossend eerste bestuurder.

2. De co in de rechterstoel heeft een CPL. De co die links gaat zitten moet nu een ATPL hebben en wordt daarbij dan aflossend eerste bestuurder.

3. Beide co's hebben een ATPL (of de vlucht wordt uitgevoerd met twee captains). In zo'n geval moet er een afspraak gemaakt worden wie als PIC optreedt. Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen zal daar in het operations manual wel een regel over zijn opgenomen; normaliter wordt de meest seniore vlieger dan aangewezen als PIC.

Maar goed, ik ben geen jurist. Ik ben er wel vrij zeker van dat een tweede officier (a.k.a. cruise relief co-pilot) geen PIC(US) uren mag schrijven, maar een keiharde regel daarover kan ik bij de IVW niet vinden. Dat document waarnaar ik linkte maakt ook niet duidelijk of een CPL-co PICUS uren mag schrijven als er een ATPL-co naast hem in de stoel zit: wat is er nodig om als 'supervisor' (verantwoordelijk voor de S in PICUS) te mogen optreden? Is dat een privilege van de "commander of the flight", of mag een aflossend eerste bestuurder dit ook?

In elk geval kan de pilot in command prima in de rechterstoel zitten - het begrip PIC is niet stoelgebonden.
 
Oorspronkelijk gepost door SST
NL heeft als een van de weinigen nog mogelijkheden voor cruise relief pilots, er is een clubje met een blauw logo dat hier namelijk erg happig op is.

Volgens mij valt dat nogal mee. In JAR-FCL 1.080 (c) (3) lees ik namelijk:

(3) Cruise relief co-pilot flight time A cruise relief co-pilot pilot may log all flight time as co-pilot when occupying a pilot’s seat.

Het zou best wel eens kunnen zijn dat we een uitzondering zijn als het gaat om een pilot relieving the commander. Dat is weer een manier om een co PIC-uren te laten loggen. Als je namelijk van de KLS en meteen bij de KLM begint, kom je zonder dit soort regels nooit aan de PIC-uren voor een ATPL.

Erik.
 
een co-co kan nooit uren als PIC loggen.

als de baas ligt te snurken is de co-pilot de 1e verantwoordelijke in de cocpit.
In alle gevallen kan de co-co zijn uren op de stoel als co pilot uren loggen maar nooit als pic.

PIC kan alleen de capt zelf loggen (en misschien de co, als de baas weg is?)

In het geval van Cruise relieve Capt, kan je het gewoon als PIC loggen lijkt me. Maar dan zit je dus (neem ik aan) ook gewoon als capt op die kisten?

Als de coco links zit en vliegt, boeit dat dus niet voor PIC of Copilot uren. PF en PNF is heel wat anders!
 
Yo,

In onze situatie (TFL): wij hebben geen coco en op de linkerstoel mag enkel iemand die voor de linkerstoel is uitgechecked (dat is dan automatisch de cruise relief captain).

Een heavy crew bestaat bij ons meestal uit: kapitein, copiloot (met LH checkout + ATPL etc) en een co (die enkel op de rechterstoel mag zitten en niet als PIC mag optreden). Bij KLM is het een stoelendans door elkaar, maar dat gaat bij ons niet op. Dus Ray (we hebben het er al in PUJ over gehad), als jij links zit, mag je gewoon die uren als PIC schrijven. Als je met 2 LH qualified co's bent en je zit rechts dan ben je SIC, zit je links dan ben je PIC. Het verhaal met wie PF is, gaat in NL niet op.

Ciao......

PS Kreeftje scoren??
 
Alleen als het verplicht is.

Zo'n verplichting kan uit 2 gronden ontstaan:

1) Het vliegtuigtype is uitgerust met een 2-mans cockpit. Alle Boeings, Airbussen e.d.

2) Het type operatie stelt het als wettelijke eis: Alle airline-operaties.

Dus... Als je het voor elkaar krijgt om met een SEP-type aan de eisen voor een airline-operatie te voldoen, dan mag piet als Kopiloot uren loggen, ja...

D.w.z. alle vluchten, uitgevoerd voor en door een bedrijf dat transport van passagieren door de lucht als hoofddoel heeft.
Daarvoor heb je dan weer een AOC nodig (vergunning voor het transport van passagieren) en die krijg je weer alleen als je operatie aan bepaalde (veiligheids-)eisen voldoet.

En dat is dus net het punt waar het verhaal met een C172 SEP een beetje lastig gaat worden.
 
Variatie,

er is nog een geloofwaardiger scenario waarin dat kan. Stel een PPL-houder vliegt een trainingsvlucht met instructeur op een SEP. De PPL-houder is bevoegd en kan dus optreden als gezagvoerder. Hij mag de vlucht loggen als PIC. De instructeur mag de vlucht echter ook als PIC loggen, omdat hij optreedt als instructeur (JAR-FCL 1.080 c 1 iii).

Erik.
 
Maar dan zijn het al geen 2 PPL'ers meer.
Aan de andere kant, dat zouden ze bij mijn constructie ook al niet zijn.

Andere vraag, al wel eens op de lijn gevraagd, maar daar kom ik ook niet verder, misschien weet jij het wel?

-> Diezelfde JAR-FCL 1.080.C.5. -> PICUS (Eerste Bestuurder onder toezicht)

Kan ik tijdens een lijnvlucht, uitgevoerd als co (dus 2e bestuurder), waar ik als PF ben opgetreden, en de 1e bestuurder niet heeft ingegrepen, die tijd af laten tekenen door die 1e bestuurder, en dan als PIC(US) noteren?

Of is dit meer voor instructie voorbehouden, en kan ik tijdens normale lijnvluchten alleen als 2e bestuurder uren loggen?

Greetz.
 
Als jij de rol aanneemt van PIC, of je nou PF bent of PNF, kun je die uren loggen als PICUS (kolom PIC). Voorwaarde is wel dat je maatschappij een methode van supervisie heeft beschreven (in Part A o.i.d.) die door de autoriteit is goedgekeurd. De commander tekent dan je logboek af om aan te geven dat hij de supervisie heeft uitgevoerd. Voor zover ik weet, is dit een van de regelingen die een ab-initio die meteen is doorgestroomd te helpen aan de PIC-uren voor een ATPL. Daarmee kan het dus gewoon op de lijn.

Erik.
 
@Ray,

Wat altijd een handig trucje is om je logboek snel goedgekuurd te krijgen door instanties (b.v. voor ATPL aanvraag e.d.) is het laten aftekenen door je chief-pilot of base captain. Je biedt in je logboek aan hen aan en zij verifieren dan de uren geschreven kloppen en tekenen voor het totaal plus een mooie stempel. Dan compenseert dan voor de handtekeningen die je niet hebt. Werkt erg goed. Is een overblijfsel uit de luchtmacht ofzo waar de squadron commander de uren aftekende.
 
Dat is idd een oplossing, echter zit er een ander nadeel aan het PIC loggen (in dit geval dan).
Als we heavy zijn en ik zit op een vlucht van 3 uur links dan zit ik ook 3 uur met mijn ogen dicht achterin.
Als ik de PIC uren log dan zal ik ook die 3 uur zie ik pit moeten un-loggen... lijkt me, dat doen we dus maar niet :grijns:
 
Over het loggen van PICUS uren....
Bestaat er een regel over het maximaal aantal uren dat je mag loggen. Bijvoorbeeld tot aan je ATPL of is dit niet beschreven?
 
Back
Top