Weigeren command upgrades en leegloop naar o.a. Emirates

Grasparkiet

New member
Ola,

De geruchten gaan dat 700 piloten in dienst van Ryanair (voor het gemak ook die in dienst via Brookfield) hebben gesolliciteerd bij Emirates en dat er al zo'n 100 door de selectie zouden zijn en weggaan zodra ze de training bij Emirates kunnen starten. Ongeveer de helft hiervan zijn captains en de rest FO's die tegen hun Command upgrade aanzitten. Als dit echt zo is dan gaat FR volgens mij een probleem krijgen om voldoende Captains te behouden? Iemand misschien meer info?

Verder heb ik gehoord dat er FO's zijn in alle bases die klaar zijn voor de upgrade maar die dit weigeren omdat ze er financieel op achteruit zouden gaan. Het is namelijk zo dat ze na de Command upgrade naar een andere base worden gestuurd en als je dan net vrouw en kinderen hebt op je huidige base geven ze de voorkeur om FO te blijven met een redelijk stabiel sociaal leven ipv van commuten op een 5/3 rooster naar bv kaunas voor effectief hetzelfde salaris maar met meer zorgen.

Ik was laatst in STN voor recurrent en daar waren weer volop interviews en gradings bezig. Hoeveel cadets willen ze gaan trainen komend jaar?

Adios GP
 
Emirates zoekt 700 piloten over de komende 18 maanden. Die zullen echt niet allemaal van Ryanair komen. Zo'n vaart zal het dus niet lopen dat FR straks met een tekort zit.
100 man???, zal wel een nulletje teveel zijn lijkt me...

Mbt tot base verandering na je CMD; dat probleem is al jaren zo en zal ook niet veranderen zolang mensen moeten verkassen tegen hun zin in.
 
Last edited:
Dit jaar 200 CU's
360 Cadets
170 direct entries. (oa van Emirates)

We verwachtten dat er minder mensen naar Emirates vetrekken dan er van Emirates binnen komen, dus netto houden we waarschijnlijk meer mensen over.
Er heeft een persoon een CU geweigerd, omdat er iemand in z'n omgeving erg ziek is en hij daardoor geen tijd heeft om zich er op te concentreren.
 
Als er incorrecte getallen genoemd worden kunnen mensen een vals beeld krijgen en dat willen we natuurlijk niet. :)

Er is namelijk zeker niet één persoon die de CU weigert om zijn of haar redenen. Ik heb er deze week namelijk al van vier gehoord! En dat zijn alleen mensen die ik nog ken en ik werk er niet eens meer. Dus dat is waarschijnlijk slechts het topje van de ijsberg.
En over die 170 Direct Entries? Daar is binnen RYR ook wel wat anders over gezegd. Al denk ik persoonlijk wel dat ze het nodig hebben. Zeker als er nog mensen weg gaan lopen ook.

En ja, er gaan aardig wat mensen naar Emirates van RYR. Emirates is naar schijnt sowieso over het algemeen wel gecharmeerd van RYR piloten, vanwege de veeleisende operatie die RYR heeft.
 
Inderdaad ken ik ook wel meer gevallen van mensen die CU weigeren. Dus dat er maar één persoon in het hele bedrijf zou zijn...
 
Ola,

De geruchten gaan dat 700 piloten in dienst van Ryanair (voor het gemak ook die in dienst via Brookfield) hebben gesolliciteerd bij Emirates en dat er al zo'n 100 door de selectie zouden zijn en weggaan zodra ze de training bij Emirates kunnen starten.

Ever hear the expression Out of the frying pan into the fire?
 
vanwege de veeleisende operatie die RYR heeft

Wat is er dan zoveel eisend bij FR? Kan weinig bedenken. Zijn altijd wel zo'n beetje dezelfde stretches die je vliegt vanuit een bepaalde base op vaste tijden en geen nachtwerk... Oke ook roosters met 4 (of zelfs uitzonderlijk 6) legs per dag, maar dat hebben genoeg andere operators ook. Cockpitprocedures zijn uitgebreid en goed maar in mijn optiek niet bijzonder zwaar of heel veel anders.
 
Primer,

nou zal het vliegen bij RYR vergeleken met hetzelfde soort operators zoals easy, Jet2, etc. niet enorm veel veeleisender zijn of gelijk, maar vergeleken met de operatie van Emirates of andere long haul carriers wel. Hmmm, even denken wat is zwaarder, aan 1 stuk 8 uur vliegen of 4 sectoren met non-precisie approach hier, korte runway daar en als toetje een circle to land? (Jetlag daargelaten) Ook is 900 uur vliegen geen uitzondering bij RYR. Zijn niet veel maatschappijen waar piloten dat soort uren zien per jaar. Al geeft voor Emirates vliegen de laatste tijd ook de nodige uren en meer in de richting van RYR.

Dezelfde stretches vliegen is onzin, want een kleine basis bij RYR heeft al gauw tegen de 30 bestemmingen en een basis als Stansted wel 120 ofzo. Dus ik denk dat een vlieger op de 777 bij bijv. KLM minder bestemmingen ziet en ook een vlieger bij Emirates. En nacht werk is er wel 's hoor, alleen dan is het altijd vermoeiend, want het was niet de bedoeling en liep de dag niet zoals het moest. ;)

En netjes gevlogen worden zal wel moeten bij RYR anders gaat hun OFDM systeem door het lint en is het tijd voor tea & biscuits voor de crew.
 
En netjes gevlogen worden zal wel moeten bij RYR anders gaat hun OFDM systeem door het lint en is het tijd voor tea & biscuits voor de crew.

D'r is niks veeleisend aan netjes vliegen. Daarbij hebben de meeste west europese maatschappijen een versie van FR's OFDM systeem.

De 900 uurs grens halen is niet iets wat uitsluitend weggelegd is voor FR vliegers hoor. Ook bij mijn vorige en huidige maatschappij (Easy en BA) wordt de 900 uurs grens wel gehaald. Zelfs op longhaul.
 
Kunnen we de kerk in het midden laten!!
RYR heeft zijn operatie en andere operators bv long haul de zijne
We voldoen allemaal aan de eisen van de overheid, en de bijbehorende quality controle!

Anyway, RYR is een goede basis ervaring op te doen enom long haul te gaan vliegen, 25 landingen per jaar is veel!!!!Maar vergelijk de operaties niet! Ik (8e jaar capt 747) heb respect voor de short turn arounds en vele sectors, dat lijkt op werk!
Maar aan de andere kant kijk niet neer op long haul vliegers met hun problemen! RYR vliegt in Europa!! En geloof me buiten Europa is een heel andere luchtvaartwereld!

Ik heb gekozen voor een pensioen maatschappij, met lh vliegen en veel dagen vrij!
Stop met ophemelen van de operatie van RYR, die zijn net zo goed/slecht als andere operators!
Wake up call!! Je word als vlieger op lh niet alleen beoordeelt op je np. Approaches! Dat gaat vanzelf in vnav/lnav. Dat is de ervaring!
Cut THE bullshit pls

a long haul pilot
 
Last edited:
En die shit over 8 uur vliegen of 4 stretches etc!
Laat de naïviteit zien van de shorthaul vlieger!!
De shorthaul vlieger is way more current in landings and approaches! op lh moet je delen soms met 4 gasten. Sommige fo 's doen bij ons 1 landing per maand! Dus ik durf te stellen dat lh veel meer belastend is omdat je op je ervaring moet afgaan en niet op je currency!
As à Side note i have ex ryr drivers welke blij Zijn dat ze weg zijn bij die toko, eentje 13 jaar ryr, en allemaalzeggen ze dat
Long haul een compllet andere operAtie is als wSt z gewend wAren in ryr
 
Jeempie. Ik moet nog opletten wat ik zeg geloof ik. Niet alles wat ik zeg heeft direct verband met wat anders wat ik zeg. In ieder geval niet altijd, die flexibiliteit heb ik dan nog wel.

Maar goed. Weet niet of ik goed doe aan uitleg, maar ja:

Kermit, netjes vliegen is niet veeleisend, al geldt dat voor sommige mensen trouwens wel :D Dit is nou zo'n zin die los stond van de andere zinnen, maar toch wel gerelateerd was aan het onderwerp, want de strenge SOP cultuur bij RYR valt wel in de smaak bij sommige andere operators. Zodoende. 900 uur is bij RYR soms meer regel dan uitzondering. Bij andere clubs is dat vaak andersom. Thats all.

Dan nu KLIKO, ik geloof ook niet dat ik RYR met long vergelijk. Dan kan ook niet. Al gaan ze wel steeds verder van huis en zitten ze of gaan ze wel naar de maximale afstanden voor de 738 met dan ook nog payload aan boord, zonder tussenstop.

Ik ben lang genoeg bij RYR geweest om te weten waar ik het over heb daar en heb er nog genoeg vrienden. Ik weet ook hoe long-haul is en andere werelddelen. Got the t-shirt zeggen we maar. Maar persoonlijk vlieg ik liever diep in Afrika dan in sommige delen rond de Middellandse Zee. Dus dat zegt ook niet alles. Ik weet wel dat ik minder moe ben na 1 sector van 7 of 8 uur dan na 4 sectoren van 2 uur. Als je op long haul geen SELCAL hebt, heeft men er al de pest in, dus als dat nou het spannends van de dag is. :) Maar de vergelijking gaat dus niet op. Sommige trekken lh ook niet en gaan terug in sh. Is persoonlijk. Misschien bedoelen ze dat ook wel met veeleisend, qua inspanning. Niet dus alleen kwaliteiten, maar over wat je gewend bent op het hele gebied.

Wist niet dat jij al 8 jaar links zat op de 742,3,4 KLIKO. Is de Airbus alweer zolang geleden? Tijd vliegt voorbij he ;)

Maar ik hoop dat ik duidelijk ben nu. Wilde eigenlijk alleen zeggen dat er best wel 's aardig wat mensen van RYR naar de zandbak zouden kunnen gaan, want ze zijn daar dus best van de RYR vliegers gecharmeerd. En RYR dus ook volgens hen een goede basis is voor hun medium/ long haul operatie. Thats it.. ;)

Groeten.
 
@AWOL

Was niet aan specifiek aan jou gericht!
Bijna Elke mij heeft een sop cultuur goed of slecht
Bv bij CX werden ze gek als je flap 1 of flaps 1 zei
Compleet doorgeslagen in sops, maar het is hun treinset!
Ik zou toch ff achter m'n oren krabben om naar EK te gaan, zij doen ook short haul btw in de regio!
Ik trek Dubai slecht! Mot er niet aan denken om daar gevangen te zitten.

Airbus was tot eind 2002 , was nog zonder gps,
time flies!!
 
KLIKO,

ik wil ook niet naar de zandbak. Er overheen vliegen is prima ;) Dat gaat dan inderdaad snel op de 74, maar wist niet dat je direct baas er op was bij de draak.

Maar ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die het wel aantrekkelijk vinden en genoeg hebben van RYR en Emirates dus liever doen dan bij RYR blijven. Waar het ondanks de winst die zij zelfs nog draaien in tijden als deze alleen maar minder lijkt te worden. Ze verdienen er zo bijna nog hetzelfde als 10 jaar geleden, dus is het er indirect op achteruit gegaan bij RYR.

Correct me als ik het mis heb RYR mensen hier.

Maar ik weet zeker dat er meer mensen dan eentje zijn die hun command hebben geweigerd, want zoals ik zei ken ik er al vier.
 
Veeleisende operatie....ik denk dat was M-rats bedoeld is dat Ryanair piloten gewend zijn aan een veeleisende baas die terror-managment technieken hanteerd en dus weinig problemen zullen hebben met M-rats managment. Van de regen in de drup.
 
Back
Top