Wederom: Betalende co's?

Sebastian

New member
Al genoeg hierover gesproken op het BB, maar hoe sta jij hier nu tegenover? Vliegen onder een AOC door Europa op een jet of turbo-prop is de investering waard als de condities juist zijn? Welke condities spreken we dan over? En prive maar dan wel PIC? Natuurlijk is er de link met mijn andere oproep, jullie zijn niet dom, maar ik krijg spontaan aanbiedingen deze kant op. Laten we wel even duidelijk zijn: Mijn vraag is HOE jullie er over denken en NIET wie hoeveel biedt!! (Mijn andere oproep staat op zichzelf, dus los hiervan!)
 
Deze oproep beter lezen! Staat uitdrukkelijk in vermeld dat dat dus NIET het geval is! Gezien de aanbiedingen en daarnaast hoe "men" er over denkt, kloppen deze twee groepen niet, spreken ze elkaar tegen. Waarschijnlijk is iedereen tegen, tenzij er een opportunity is voor jezelf. Ik vind die tweezijdigheid hypocriet, afgezien van het feit dat er voor beide kanten genoeg argumenten zijn. Cheers
 
Ik vind het persoonlijk gewoon onzin!

Een taxi chauffeur betaald zijn baas toch ook niet om voor hem te mogen rijden??

Een overeenkomst in de vorm van een bond oid vind ik daarintegen wel ok. Het bedrijf moet geld in jou steken als je geen geldige TR hebt voor de kist. Je moet daarom het bedrijf ook de mogelijkheid geven om hun investering terug te kunnen verdienen.
Maar om zelf alles te betalen en dan ook nog es ... doekoe betalen om bijv 500 uur te mogen vliegen druist echt tegen alles in wat ik voor normaal houd.

Er zijn veel mensen die direct hun centjes neer leggen, dat weet ik.
Maar hun beseffen niet dat je uiteindelijk de hele markt er mee kapot maakt.
 
Misscjien wil iemand wel betalen,ja. Maar of het een verstandige investering is, is een tweede.
Het is geen multicrew ops, het is geen zware kist, geen bekende operator enz.
Ik zou persoonlijk de gok nooit nemen. Tulip heeft z'n stoelen zo wel kunnen vullen evenals Exel en Base, maar daar die maatschappijtjes hadden al een "naam".

Overigens, een bond klinkt goed, maar je weet hoe dat afloopt: Geen hond die hem zal willen betalen als ze toch vroeg weglopen. Misschien een bedragje in escrow zetten, is het ook niet verdwenen bij een faillissement.
 
Ik vind het persoonlijk gewoon onzin!

Een taxi chauffeur betaald zijn baas toch ook niet om voor hem te mogen rijden??

Een overeenkomst in de vorm van een bond oid vind ik daarintegen wel ok. Het bedrijf moet geld in jou steken als je geen geldige TR hebt voor de kist. Je moet daarom het bedrijf ook de mogelijkheid geven om hun investering terug te kunnen verdienen.
Maar om zelf alles te betalen en dan ook nog es ... doekoe betalen om bijv 500 uur te mogen vliegen druist echt tegen alles in wat ik voor normaal houd.

Er zijn veel mensen die direct hun centjes neer leggen, dat weet ik.
Maar hun beseffen niet dat je uiteindelijk de hele markt er mee kapot maakt.

De taxichauffeur van tegenwoordig moet eerst zn eigen vergunning kopen, alvorens voor zn baas te mogen rijden. Maar dat terzijde. De markt kapot maken? Vind ik ook, maar goed, dat was in mijn tijd al bekend (1989!) In de verpersonalisering van hedendaags blijkt men toch voor zichzelf te gaan, helaas zie je dat overal. Het klaar staan voor elkaar en elkaar helpen is niet meer, daar er teveel mensen zijn die het gewoon met geld regelen. Krijgen we hierdoor betere vliegers? Of wil men toch graag de vlieger die er alles voor over heeft om zn droom waar te maken? Ikzelf heb tijdens mn studie zeer weinig slaap gehad, vanwege de driedubbele baantjes die ik moest nemen om mn studie te kunnen betalen en nog had ik een bank nodig. Maar motivatie viel niet over te twisten!
 
Misscjien wil iemand wel betalen,ja. Maar of het een verstandige investering is, is een tweede.
Het is geen multicrew ops, het is geen zware kist, geen bekende operator enz.
Ik zou persoonlijk de gok nooit nemen. Tulip heeft z'n stoelen zo wel kunnen vullen evenals Exel en Base, maar daar die maatschappijtjes hadden al een "naam".

Overigens, een bond klinkt goed, maar je weet hoe dat afloopt: Geen hond die hem zal willen betalen als ze toch vroeg weglopen. Misschien een bedragje in escrow zetten, is het ook niet verdwenen bij een faillissement.

Ik merk dat er een hoop mensen zijn die slechte ervaringen hiermee hebben (gehad). Vind jouw optie van een escrow wel iets om over na te denken. Idd zijn er veel operators geweest die snel hun zakken vulden en vervolgens de boel failliet lieten gaan om goedkoop door te starten. Die mensen hebben niets met vliegen, maar zien het puur zakelijk.
 
Een taxi chauffeur betaald zijn baas toch ook niet om voor hem te mogen rijden??

Ik zal het je nog sterker vertellen. In de "gloriedagen" van het taxi rijden, gingen er bedragen van meer dan een ton guldens over tafel om ergens te mogen rijden.
Je vergelijking gaat dus niet helemaal (of sterker nog, helemaal niet) op.
 
Ik zal het je nog sterker vertellen. In de "gloriedagen" van het taxi rijden, gingen er bedragen van meer dan een ton guldens over tafel om ergens te mogen rijden.
Je vergelijking gaat dus niet helemaal (of sterker nog, helemaal niet) op.

Zoals ik zojuist meldde, Beer. Inderdaad. Sterker nog, been there -) Dat was 1 vd drie bijbaantjes toen, hehe..
 
jullie zijn niet dom, maar ik krijg spontaan aanbiedingen deze kant op. Laten we wel even duidelijk zijn: Mijn vraag is HOE jullie er over denken en NIET wie hoeveel biedt!! (Mijn andere oproep staat op zichzelf, dus los hiervan!)

Dus uuuhhh, poot uitdraaien?
Kom op zeg, op die andere thread vraag je eerst naar vliegers en dan een paar dagen later als de belangstelling groter is dan verwacht gooien we het ineens over een heel andere boeg.

Hoe ik erover denk kan ik helaas niet zeggen, want dan wordt ik van Airwork afgegooid.
Succes:
Vaseline Airways, we'll "take" YOU anywhere
 
Ik denk dat je bij deze discussie altijd twee kampen hebt. Het valt op dat de mensen met een betalende baan als piloot het allemaal belachelijk vinden en markt verpestend en de lowtimer die hemel en aarde moet bewegen om te mogen vliegen, het best oké vinden.

Ik ben er één van de laatste categorie. Ik ben een vrije markter, lowtimer en ben al jaren aan het "vechten" voor een baan. Ik heb meer afwijzingen liggen dan goed voor me is en als ik morgen moet investeren om er een goede baan aan over te houden, then so be it.
Als ik moet kiezen tussen betalen voor een TR + een goede baan of ruim een ton investeren en de rest van mijn leven toe kijken hoe ik niet aan de bak kom, dan is de keuze makkelijk.

Het doel heiligt de middelen. Zou ik liever niet betalen voor een baan/TR? Tuurlijk, ik ben niet gek natuurlijk.
Just me 2 cents...
 
Ik denk dat je bij deze discussie altijd twee kampen hebt. Het valt op dat de mensen met een betalende baan als piloot het allemaal belachelijk vinden en markt verpestend en de lowtimer die hemel en aarde moet bewegen om te mogen vliegen, het best oké vinden.

Ik ben er één van de laatste categorie. Ik ben een vrije markter, lowtimer en ben al jaren aan het "vechten" voor een baan. Ik heb meer afwijzingen liggen dan goed voor me is en als ik morgen moet investeren om er een goede baan aan over te houden, then so be it.
Als ik moet kiezen tussen betalen voor een TR + een goede baan of ruim een ton investeren en de rest van mijn leven toe kijken hoe ik niet aan de bak kom, dan is de keuze makkelijk.

Het doel heiligt de middelen. Zou ik liever niet betalen voor een baan/TR? Tuurlijk, ik ben niet gek natuurlijk.
Just me 2 cents...

Idd Beer, dat is me ook al opgevallen. Er zijn een hoop mensen zoals jij, zoals ik vroeger ook was. Je moet je droom najagen, maar dan uiteraard wel binnen het redelijke. Ik bedoel, investeren is altijd OK mits er voldoende ROI is (Return On Investment), anders is het weggegooid. Maar je moet blijven zoeken, er zijn ook nog "eerlijke" operators. Ik heb nog niets gezegd over de aanbiedingen tegen de eigenaars, het gaat hen toch in 1e instantie voor hun eigen vervoer. En als ik iemand dan mee kan krijgen voor mn eigen veiligheid en gezelligheid, dan is dat mijn keuze.
 
Dus uuuhhh, poot uitdraaien?
Kom op zeg, op die andere thread vraag je eerst naar vliegers en dan een paar dagen later als de belangstelling groter is dan verwacht gooien we het ineens over een heel andere boeg.

Hoe ik erover denk kan ik helaas niet zeggen, want dan wordt ik van Airwork afgegooid.
Succes:
Vaseline Airways, we'll "take" YOU anywhere

Hmm, jammer dat je eerst mijn stukje over het IQ quote en daarna dit commentaar. Misschien geldt het dus niet voor allen..
 
Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor uren er geboden worden (goede turboprop- of jet experience). Uren kopen op een PC12 is niet echt verstandig want je hebt er niets aan met verder solliciteren. Verder is het van belang of het contract voor een aantal uren is of dat het gewoon om een meerjarig of vast dienstverband gaat.

En om even op dat taxi verhaal in te haken, om als chauffeur bij een bedrijf in loondienst te mogen werken heb je echt geen tonnen guldens nodig. Dat bedrag moest toen worden betaald om een vergunning te krijgen om zelfstandig te mogen rijden. Dus Viper ik geef je wel gelijk hoor :kiss:
 
Heb je helemaal gelijk in. Maar een taxichauffeur in loondienst zal nooit veel verdienen (been there, done that) . De meeste vliegers daarintegen zullen vaker "boven modaal" verdienen. Dus de vergelijking gaat helemaal een beetje scheef.

Ik ben het deels met Viper eens, maar de realiteit is nou eenmaal dat het wel gebeurd. Treurig? Tuurlijk, maar ik kan jarenlang werkeloos aan de zijlijn mijn principes gaan verdedigen of investeren in mijn toekomst waar de kans groot is dat ik de hele investering terug verdien. Dan is de keuze niet zo lastig, hoewel het "niet correct" is.

Ik probeer alleen te zeggen dat het makkelijker is om met zoveel duizend uur + een paar type ratings te zeggen "ik zou nooit betalen voor mijn TR", dan mensen die al jaren aan het knokken zijn voor die eerst baan. Sommige hebben mazzel, sommige niet. Maar je eigen toekomst moet je zelf maken, hoe zuur dat soms ook is.
 
Zowel met Beer als met Viper eens. Maar idd, de markt is nu eenmaal anders geworden. Ik kan het vanuit de ondernemer ook begrijpen, een vliegbedrijf opzetten is niet hetzelfde als een broodje kaas kopen. Rijst natuurlijk de vraag wat beter is: dan maar geen bedrijf, of die betalende co aannemen zodat er iig gevlogen wordt. Nogmaals: Ik pleit ervoor dat men gewoon moet gaan vliegen en als ze een co aan boord willen, ze dan ook daarvoor moeten betalen, zij willen immers vliegen (wij ook natuurlijk, maar zij kopen een vltg)
 
Deze oproep beter lezen! Staat uitdrukkelijk in vermeld dat dat dus NIET het geval is! Gezien de aanbiedingen en daarnaast hoe "men" er over denkt, kloppen deze twee groepen niet, spreken ze elkaar tegen. Waarschijnlijk is iedereen tegen, tenzij er een opportunity is voor jezelf. Ik vind die tweezijdigheid hypocriet, afgezien van het feit dat er voor beide kanten genoeg argumenten zijn. Cheers

Jij zegt tegen mij beter lezen, maar ik denk dat jij de volgende keer beter wat langer kan nadenken over je topic titel. Dat komt over alsof je het vorige topic niet meer hard genoeg vond lopen, er in je pm berichten binnenkwamen van mensen die bereid zijn te betalen, en je dus maar een nieuw topic start met de titel: "Wederom: betalende co's?"

En in je eerste bericht zeg je dus niet uitdrukkelijk dat je GEEN betalende co's wilt, maar dat het je er in dit stadium niet om gaat HOEVEEL ze bieden, maar over wat voor voorwaarden deze mensen denken? IMHO is dat een overkapte manier van zeggen: "Eerst maar eens kijken wat ze willen, daarna kijken hoeveel ze betalen"

Het is absoluut niet lullig bedoeld, maar ik denk dat je zo veel vertrouwen kwijt kunt raken van de eventueel geinteresseerde vliegers. Mede omdat ook in het eerste topic werd gezegd dat je de dag daarna een kist zou ontvangen, en als ik het goed begrepen heb, wordt dat nu ook opeens een andere kist (pc12?) Wat ik persoonlijk nogal een verschil vind (SE of ME). Dus het was niet persoonlijk of wat dan ook bedoeld, maar ik vind het nogal een switch van standpunt opeens.

En daarbij komt dat ik echt vind dat je eerste bericht meer de vraag is "met welke voorwaarden willen jullie betalen" en je zegt nogal vaak dat het losstaat van je andere oproep, wat ik ook niet echt bevat, want je krijgt maar 1 kist om mee te beginnen, dus ik denk dat een goede uitleg voor de mensen voor wie dit echt een grote kans is niet meer dan terecht is. Voordat je het weet maak je mensen blij me een dode mus.

Groetjes
 
Last edited:
het is een vrije markt en het is niet anders.

als hij een betalende f/o kan aannemen - waarom zou de ondernemer het niet doen?

zolang mensen willen betalen - worden uren verkocht - einde verhaal :)

en of het veiliger wordt met eerste de beste van straat geplukte CPL'er zonder ervaring - is ook een vraag...

je moet niet voor nix eerst met de training captain vliegen voordat je het met iedereen mag doen.... :kerst:
 
Ach, het blijft gewoon heel simpel:

Er worden 2 kisten aangeschaft voor prive-gebruik. De eigenaars willen best wat ROI voor de uren dat de kisten stilstaan, kan ik inkomen, zou ik waarschijnlijk zelf ook doen. Ik heb hen verteld uitsluitend onder AOC te vliegen en niet het grijze gebeid van zakenrelaties, shared ownership,etc. En daar zijn 2 vliegers per kist voor nodig (afgezien ik het voor mezelf veiliger vind en gezelliger).

Ik plaats hierop een topic met de vraag wie er geinteresseerd is, weet niets van de huidige markt want ben er al een paar jaar uit. krijg veel reakties, waaronder zelfs aanbiedingen om te betalen. Dat maakte bij mij het tweede topic los. In mijn tijd bestond dat al en mijn vraag was simpel: Hoe leeft dat nu? Wel of niet? wel, maar indien..? Whatever.

Grappig wel hoe vele collega's verschillen: van meedenkend en oplossend, tot soms direct vulgair en schreeuwend. Wie de schoen past trekke hem aan...
 
Hoi Sebastian.
Toch wel benieuwd welke kant dit op gaat..... Ik ben erg geïntresseerd om voor een dergelijke operatie zoals je in je andere thread voorsteld te vliegen (zie ook PM). Maar betalen om te mogen vliegen voor een commerciële(!) operatie, dacht t niet. Werk = werk, dus daar hoort een reële vergoeding tegen over te staan. Dat je de kosten van een TR samen deelt of ander afspraken maakt kan ik nog inkomen. Beide partijen willen immers zekerheid dat de investering goed besteed is, niet?

Groeten
Ditched
 
Back
Top