Wat zijn de belangrijkste taken van een First Officer?

Assertief

New member
Geachte forumleden,



Wat zijn de belangrijkste taken van een First Officer?
Wat moet een First Officer bereiden voor de vlucht?
Wat doe je meestal bij je eerste 20 vluchten?



Mohammed
 
Waarom persé je eerste 20 vluchten? En wat Dynasty al zegt, als je pnf, pilot not flying bent, dan zorg jij voor de radio bijvoorbeeld. Pilot flying, ja.. die vliegt:biertje:
 
Waarom persé je eerste 20 vluchten? En wat Dynasty al zegt, als je pnf, pilot not flying bent, dan zorg jij voor de radio bijvoorbeeld. Pilot flying, ja.. die vliegt:biertje:



In welke vliegtuigen zit er een " Pilot not Flying"?

En ik bedoel een piloot flying
 
Wat zijn de belangrijkste taken van een First Officer?
Wat moet een First Officer bereiden voor de vlucht?
Wat doe je meestal bij je eerste 20 vluchten?

Hallo Mohammed,

Aan boord van een verkeersvliegtuig vind je twee piloten. De ene is de baas, hij wordt captain genoemd en zit links. De andere is net zo goed piloot, maar is nog niet senior genoeg om captain te zijn. Hij/zij zit rechts en wordt first officer genoemd.

Samen bereiden deze twee piloten de vlucht voor en beslissen over de mee te nemen hoeveelheid brandstof. Verder bespreken ze wie welke vlucht zal gaan vliegen (pilot flying zal zijn) en wie er zich met de overige taken zal bezighouden (pilot non fliying). Op Europa vlieg je bijvoorbeeld 4 vluchten op een dag (of 1, 2, 3, 5!). Van die vier is dan de FO twee keer PF en twee keer PNF.

De PF houdt zich in principe alleen bezig met het vliegen van het vliegtuig.
De PNF ondersteunt, doet het radioverkeer (RT), vult het vliegplan in, let er op dat de PF zijn werk goed doet.

Taken van de FO: hij/zij is plaatsvervangend baas en wordt de echte chef als de captain afwezig is, of bijvoorbeeld incapacitated is tijdens de vlucht. Aan boord dus de nummer twee in de rangorde.

Voorbereiden: samen met de captain. Weer, Notams, technische staat van het vliegtuig, crewsamenstelling, duty time, andere operationeel belangrijke dingen.

Je eerste 20 vluchten: daar ben je volop in line training! Je vliegt met een opleider die je de weg wijst in het dagelijks operationele leven. Vliegen kan je al een beetje, heb je in je opleiding en in je typerating geleerd. Maar op de lijn komen er nog een hele hoop nieuwe dingen op je af!

Hoop dat je het zo een beetje beter begrijpt.

LG aus Bayern,
Papahotel.
 
Hallo Mohammed,

Aan boord van een verkeersvliegtuig vind je twee piloten. De ene is de baas, hij wordt captain genoemd en zit links. De andere is net zo goed piloot, maar is nog niet senior genoeg om captain te zijn. Hij/zij zit rechts en wordt first officer genoemd.

Samen bereiden deze twee piloten de vlucht voor en beslissen over de mee te nemen hoeveelheid brandstof. Verder bespreken ze wie welke vlucht zal gaan vliegen (pilot flying zal zijn) en wie er zich met de overige taken zal bezighouden (pilot non fliying). Op Europa vlieg je bijvoorbeeld 4 vluchten op een dag (of 1, 2, 3, 5!). Van die vier is dan de FO twee keer PF en twee keer PNF.

De PF houdt zich in principe alleen bezig met het vliegen van het vliegtuig.
De PNF ondersteunt, doet het radioverkeer (RT), vult het vliegplan in, let er op dat de PF zijn werk goed doet.

Taken van de FO: hij/zij is plaatsvervangend baas en wordt de echte chef als de captain afwezig is, of bijvoorbeeld incapacitated is tijdens de vlucht. Aan boord dus de nummer twee in de rangorde.

Voorbereiden: samen met de captain. Weer, Notams, technische staat van het vliegtuig, crewsamenstelling, duty time, andere operationeel belangrijke dingen.

Je eerste 20 vluchten: daar ben je volop in line training! Je vliegt met een opleider die je de weg wijst in het dagelijks operationele leven. Vliegen kan je al een beetje, heb je in je opleiding en in je typerating geleerd. Maar op de lijn komen er nog een hele hoop nieuwe dingen op je af!

Hoop dat je het zo een beetje beter begrijpt.

LG aus Bayern,
Papahotel.

Dankjewel!


Ik ga elk jaar 2 keer op vakantie en dan ga ik met een boeing 737 ,maar ik zie altijd maar 2 piloten in de cockpit en niet 3 zoals jullie aangeven.
 
Allereerst wil ik zeggen dat je erg goed bezig bent. Ik denk dat jezelf zo verdiepen in de luchtvaart en het beroep van vlieger je motivatie alleen maar versterkt en je zo ook een stevige basis legt om tijdens bijv. een cova gesprek ook te kunnen laten zien (=bewijs) dat je passie hebt voor dit vak.

Een paar jaar geleden had je nog itvv filmpjes op youtube, maar die kan ik niet meer vinden. Dit is de link naar de site. http://www.itvv.com/product/MD11/mpmd11dvd.html Zeer informatieve en leuke filmpjes over het werk in de cockpit incl, voorbereiding en nazorg vd vlucht.

Veel plezier


Dankjewel,


Ik ga het doornemen.
 
Last edited:
Hoi Assertief

Misschien heb ik iets gemist maar ik heb nergens in de reacties kunnen vinden dat er gesproken werd over 3 piloten in de cockpit.

Zoals gezegd zijn het er twee, een captain (gezagvoerder) en een first officer (F/O, co-piloot). Zoals ook reeds gezegd verdelen zij per vlucht de taken. Zo zal de captain op de ene vlucht pilot flying (PF) zijn en de first officer pilot non flying (PNF) en op de andere vlucht worden de rollen omgedraaid.
Overigens wordt de pilot non flying ook wel pilot monitoring genoemd.

Bij longhaulvluchten gaat er vaak ook nog een coco mee. Deze mag wel vliegen maar niet opstijgen en landen.

Groet-je
B747
 
Ter aanvulling van Thermiekvogel:

Op het youtubekanaal van justplanes vind je tientallen filmpjes die laten zien hoe het er aan toe gaat in de cockpit bij verschillende airliners.
Volgens is dit vergelijkbaar met die filmpjes van itvv. Je kunt hier ook de dvd's van bestellen op justplanes.com


Hier een over Transavia:

http://www.youtube.com/user/JustPlanes#p/u/18/kgEfFe6sTsE

en eentje van Arkefly:

http://www.youtube.com/user/JustPlanes#p/u/57/VTmNPafGAFI


Ik ga ze morgen bekijken. (Ben best moe)


Maar hartstikke bedankt voor de links.
 
Hoi Assertief

Misschien heb ik iets gemist maar ik heb nergens in de reacties kunnen vinden dat er gesproken werd over 3 piloten in de cockpit.

Zoals gezegd zijn het er twee, een captain (gezagvoerder) en een first officer (F/O, co-piloot). Zoals ook reeds gezegd verdelen zij per vlucht de taken. Zo zal de captain op de ene vlucht pilot flying (PF) zijn en de first officer pilot non flying (PNF) en op de andere vlucht worden de rollen omgedraaid.
Overigens wordt de pilot non flying ook wel pilot monitoring genoemd.

Bij longhaulvluchten gaat er vaak ook nog een coco mee. Deze mag wel vliegen maar niet opstijgen en landen.

Groet-je
B747

Miscommunicatie sorry,



Ik begrijp nu alles.over het Pilot "flying" en "Pilot not flying"



Allemaal bedankt :)
 
He Assertief,

Mooi dat je zo enthousiast bent! Je kunt op deze site heel veel info vinden. Kijk b.v. linksboven eens in de Kennisbank. Er staat daar HEEL veel info.

Click b.v. op deze link, voor info over wat een verkeersvlieger tijdens de vlucht doet. Er staan ook verhalen van een normale dag in de cockpit in.

http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=6091



Bedankt,



Ik zocht altijd bij "zoeken" daar vind ik veel topics maar stel je voor dat ik " ATPL Eisen " invoer dan krijg ik allemaal topics te zien waarin het woord "ATPL" voorkomt,en dat is juist wat ik niet wil.



Nogmaals bedankt
 
Hoi Assertief


Bij longhaulvluchten gaat er vaak ook nog een coco mee. Deze mag wel vliegen maar niet opstijgen en landen.

Groet-je
B747

Dit is de praktijk bij KLM, inderdaad. Bij andere maatschappijen (LH bijvoorbeeld) werkt dit vaak anders:
Wanneer de vlucht te lang is om door twee piloten te kunnen worden uitgevoerd (werk en rusttijdenregelingen), vliegen er drie piloten die alle drie kunnen starten en landen.
Een van de FO's (copiloten) is meer senior dan de andere, heeft intern een extra opleiding genoten en mag zich SFO (senior first officer) noemen. Hij/zij neemt de eindverantwoording over als de captain de pauze in gaat.

Tijdens start en landing zitten alle drie piloten in de cockpit, na de start vertrekt degene die de eerste pauze heeft gekregen in het crew rest compartment.

De landingen moeten dus over drie piloten worden verdeeld, wat een belangrijk thema is in de vluchtvoorbereiding. De verdeling van de pauzes ook, overigens!

Off topic: zijn er buiten KLM andere airlines die het principe coco hanteren?
 
Off topic: zijn er buiten KLM andere airlines die het principe coco hanteren?

At my Airline a 3 man crew is normally 2 Captains and a First Officer. One Captain will be designated as Commander.

1 Captain operates (he is in the seat for Take-off and landing) the other Captain is the relief Pilot.

On the return flight the second Captain is the operating Captain.

We do operate flights with 2 First Officers if no Captains are available. One First Officer will be qualified as Cruise Pilot (he can sit in the left seat while the Captain is resting).

Back to the topic
 
Back
Top