Wat is een privépiloot jaarlijks kwijt aan zijn hobby?

Paar maanden lid en je langste vlucht ooit was 20 minuten? Hmm............lekker objectief om op die ervaring je mening te baseren. Maar ok no pun intended.
, maar 50 starts per jaar is echt geen uitzondering en die duren echt niet gemiddeld 4 minuten.
Als je bij Castricum zou gaan zweven en je zou onregelmatig werken, dan zou motorvliegen een veel betere deal geven. Sterker nog, zelfs als je elk volledig weekend komt haal je het er niet uit (objectief, dat overkwam mij namelijk en was representatief daar).

Maar mijn mening (subjectief dus) was daar niet op gebaseerd, als je doorleest zie je dat ik meteen uitleg dat ik weet dat dat OP ANDERE VELDEN BETER IS (alleen al vanwege het feit dat je waarschijnlijk geen hoogte restrictie van 1500 voet hebt door de TMA). Alhoewel zelfs daar hoef je, afhankelijk van je omstandigheden, niet per se goedkoper uit te zijn. Je zou er toch wel redelijkerwijs elk weekend moeten zijn om het eruit te halen, dat alleen al lukt mij niet. Maar goed, ik val in herhaling. Zweven is leuk, bijna niet te vergelijken met motorvliegen door de setup eromheen (teamsport, voornamelijk mogelijk in weekenden, niet of nauwelijks vliegen in winter etc), kan enorm voordelig zijn. Maar je moet het wel in perspectief zien (afhankelijk van je mogelijkheden (beperkt bij onregelmatig werken) en voorkeur kan het ook duurder zijn dan motorvliegen) en je moet opletten waar je gaat zweuven. Dat is alles wat ik probeerde over te brengen.
 
Dat is alles wat ik probeerde over te brengen.

ok ok, misschien was ik iets te hard. Zoals ik al zei ´no pun intened´. Maar dat van die mannen met snorren daar moet je me toch gelijk in geven ;)
 
ok ok, misschien was ik iets te hard. Zoals ik al zei ´no pun intened´. Maar dat van die mannen met snorren daar moet je me toch gelijk in geven ;)
Paar jaar geleden wel. Op mijn club is het wel aan het veranderen, maar de kans op luiers verschonen is inderdaad groter op een zweufclub ;).

Je zal het wel tig keren meegemaakt hebben, maar moet ineens denken aan een zweefvlucht waar een meisje voorin misselijk werd, het zakje niet kon vinden en het toen maar door het schuifraampje naar buiten kotste... waarna het bij de instructeur weer gedeeltelijk naar binnen kwam door zijn raampje... en de rest als een mooie streep naar stabilo.
 
Zeg zeg, ik heb geen snor!

Wel al grijs haar, maar dat was al in aantocht vanaf dat ik 17 was. ;)

Anyways, back on topic:

De kosten zijn gerelateerd aan een ieders persoonlijke omstandigheden, zoveel is wel duidelijk. Minimaal echter moet je rekenen op 12 uur per 2 jaar, een check flight, en een medische keuring. Mits je éénmaal je brevet hebt.

@ Nosig: het komt niet omdat je zelf ouder wordt dat de garde jonger lijkt? :p

In Genk zie ik wel veel mannen/soms vrouwen die beginnen met PPL ruim nadat ze de 30 gepasseerd zijn. Omdat ikzelf ook al zo oud ben (40 gepasseerd) valt het voor mij niet op, maar als je als 18 jarige binnenkomt zul je in eerste instantie veel grijze massa zien denk ik ;)
 
De kosten zijn gerelateerd aan een ieders persoonlijke omstandigheden, zoveel is wel duidelijk. Minimaal echter moet je rekenen op 12 uur per 2 jaar, een check flight, en een medische keuring. Mits je éénmaal je brevet hebt.
Nee, echt minimaal hoef je alleen te rekenen met een profcheck met examinator elke twee jaar en verder nul uur in de twee jaar daarvoor (plus medical).

@ Nosig: het komt niet omdat je zelf ouder wordt dat de garde jonger lijkt? :p
In Genk zie ik wel veel mannen/soms vrouwen die beginnen met PPL ruim nadat ze de 30 gepasseerd zijn. Omdat ikzelf ook al zo oud ben (40 gepasseerd) valt het voor mij niet op, maar als je als 18 jarige binnenkomt zul je in eerste instantie veel grijze massa zien denk ik ;)
Ja, daar zat ik net ook al aan te denken. Maak veel jongen mensen lid... althans, mensen van rond mijn leeftijd of iets daaronder... en besefte met vorige bericht ineens dat dat minstens 15 jaar ouder is als wat je veelal bij de zweverts ziet. Je wordt snel oud... schrik altijd als mensen ineens mijnheer tegen me gaan zeggen. Geen idee of ik grijs ben, scheer het zo snel mogelijk er weer af :). De snorren binnen de club zijn denk ik op 1 hand te tellen...
 
Back
Top