Wat is de “beste” volgorde om de PPL theorie/examens te doorlopen ? (En waarom)

SMJP

New member
Geachte forumleden,

Ik vroeg mij af púúr uit nieuwsgierigheid wat jullie persoonlijk de beste volgorde vinden om de 9 PPL theorievakken te doorlopen ? (En waarom)

*
*
*
*
*
*
*
*
*

Mvg,

SMJP
 
Het beste vind ik starten bij het begin en zo naar het einde toe werken :) Persoonlijk studeerde ik liever telkens eerst 2 moeilijke vakken gevolgd door een makkelijk vak.

Op zich maakt het niet zoveel uit, maar bij PPL theorie is er maar 1 iets belangrijk en dat is dat je er rekening mee houdt dat de theorie-examens niet zo lang geldig zijn. Dus zorg dat je al redelijk wat hebt gevlogen voordat je naar de examens gaat, wat praktijkervaring zal ook een pak helpen bij het studeren omdat de puzzelstukken makkelijker op hun plaats zullen vallen.

Het valt moeilijk te mikken maar als je de examens zou kunnen afleggen net voor je solo gaat (of net erna) dan lijkt me dat ideaal.
 
De examens worden op iedere examendag op exact dezelfde tijd gehouden. Als je meerdere examens doet zou ik op de CBR-site zoeken naar de tijdstippen waarop je er moet zijn. Als je twee examens doet en de ene is om 9 uur en de andere om 16 uur moet je heel lang wachten of twee keer op en neer rijden.

De stof zelf moet je op een logische volgorde leren. Aircraft General Knowledge / Principles of Flight lijkt me aardig om mee te beginnen als je gaat vliegen. Dan snap je de praktijklessen ook beter. Navigatie is leuk zodra je overlandvluchten gaat uitvoeren.
 
Hallo,

Op mijn vliegschool waren wij begonnen met Airlaw en daarna meteo. Als aller laatste hebben wij navigatie gedaan. Ik herinner me niet meer de volledige volgorde maar ik raad het wel erg aan om als eerste met Airlaw te beginnen. Zodra je in de praktijk aan de navigatie begint is het ook handig om met de theorie daarmee te beginnen.

Je kan ook examens oefenen op de Drillster app. Hierbij moet je online een les pakket kopen. Ik dacht dat dit ongeveer €120 / jaar was. Sterke aanrader.

Veel succes!
 
Ik ben er zelf mee bezig, en bij het CBR zijn het maar 7 examens. Zo wordt Operations bij een aantal gecombineerd.

Ik doe ze 1 voor 1, zodat je volledig kan focussen op de volgende en je echt in 1 onderwerp kan vastbijten.

Bij het CBR kan je het ontzettend flexibel inplannen. Laatst had ik Zaterdag avond 22.00u voor zondag ochtend ingeplant. Je kan er ook meerdere op 1 dag doen, je zit immers tussen de auto-theoriers/vaarbewijzen etc op een eigen touchscreen de toets te maken, en iedereen heeft zijn eigen toets. Dus er zijn geen vaste momenten oid. Als je eerder bent is ook niet erg, je nummer verschijnt op een scherm, en indien plek beschikbaar mag je al meteen door.

Mijn school adviseerde me te beginnen met Aerodynamica/POF, aangezien je in je opleiding hier ook mee begint omdat je moet leren hoe lift/weerstand, ailerons, haakeffect etc werken. Ik heb zelf daarna AGK gedaan gevolgd door navigatie. Nu bezig met Meteo, daarna Law en HPL

Het is aan te raden om je Com theorie en praktijk al te hebben voordat je de 1e solo gaat doen. Dit vond ik tevens ook de makkelijkste tot nu toe
 
Ik ben zelf gestart met de meest theoretische vakken. Voor mij was dat airlaw en meteo. Met technischere en praktische (nav) ging mij makkelijker af en dus dat later opgepakt. Effectief dus ook korter met die stof bezig geweest want alles wat ik voor een vak had gedaan bleef ik herhalen.

(Dit was overigens thuisstudie van Orbit, met 5 verplichtte theorieavonden en een dag in Brussel om alle examens in 1x af te tikken.)
 
@Vincent : Kerel hartelijk dank voor jouw bijdrage aan mijn post ! Uiteraard heb ik nog een aantal vragen voor jou , om te beginnen je zegt dat jij de PPL theorie via Orbit Groundschool hebt gedaan dit is tevens ook gelijk een vraag aan het adres van @berggeit gebruikt Orbit groundschool voor de PPL theorie “ATP digital (8)” software van “Bristol Groundschool” of is het een eigen ontwikkeld programma van Orbit Groundschool ?

Last but not least @Vincent je zegt dat je de theorie-examens hebt afgelegd in België (ik neem aan voor de Belgische autoriteiten) ?

@berggeit : Jij hebt de PPL examens in-house afgelegd bij Orbit Groundschool (te Arnhem) “Austro” examens (Oostenrijkse Autoriteiten) ik mag mij nu ook eindelijk van mijn “ATO” melden in Arnhem bij Orbit Groundschool om de PPL examens van “Austro” af te leggen ik mocht kiezen tussen of “SENASA” (Spaanse autoriteiten) of “Austro” (Oostenrijkse Autoriteiten) aangezien ik via via vernomen heb dat je de examens van “Austro” in Arnhem bij Orbit Groundschool kan afleggen heb ik de voorkeur gegeven aan “Austro”.

@berggeit Kwamen de examenvragen die jij had geoefend doormiddel van de “Questions Banks” enigszins overeen met hetgeen wat werd geëxamineerd op de dag van het Examen ?

En hoe lang duurt het om in 1 dag alle 9 examens af te leggen ? (Krijg je bijv Pauze tussendoor etc/enz ???)

Mijn allerlaatste vraag aan zowel @Vincent & @berggeit er staat geschreven bij het aanmeldformulier van Orbit Groundschool / Austro Control :

“N.b. if you have not studied with Orbit Groundschool, your ATO must complete the form and sign box 4 and 5. Box 4 must be signed by the ATO before the last theory exam will be done and the student is approved by the ATO for KSA 100.”

Wat is “KSA 100” precies en geldt dit alleen voor ATPL (A) & CPL ( A) studenten ? Of ook voor PPL ( A) studenten ?

@Vincent & @berggeit bij voorbaat dank voor de genomen moeite om te reageren op mijn post.

Gegroet,

✈️🇸🇷👨🏽‍✈️SMJP
 
Orbit gebruikte toen ik het deed (een jaar geleden inmiddels) inderdaad het Bristol systeem (ATP digital), aangevuld met enkele avonden instructie van een Nederlandse theorie instructeur. De Bristol content is een beetje Brits gericht maar de verschillen met EASA zijn nog niet zodanig dat je daar echt last van hebt.

Net als Vincent ben ik begonnen met de (voor mij) taaiste vakken. Met het idee: als ik daar niet doorheen kom, kan ik maar beter metéén stoppen ;-) Bovendien kun je ze dan aan het eind nog even herhalen. Voor mij resulteerde dat in een 100% score op airlaw, wat ik echt niet verwacht had.

Doe je je theorie later in de opleiding (ik weet niet hoe ver je bent met praktijk) dan moet je misschien even in de syllabus kijken of je binnenkort navigatievluchten krijgt: dan kan het nuttig zijn om dát hoofdstuk naar voren te halen. Iets dergelijks geldt voor de VOR theorie en zo nog wat zaken.
 
Last edited:
Austro examens zijn inderdaad in Arnhem, in een soort klaslokaal. Ze komen goed overeen met de question banks en je mag een pauze nemen op een min of meer zelfgekozen moment. Je bent ongeveer een ochtend bezig incl pauze. Heel relaxt eigenlijk, (als je goed voorbereid bent).

Verdere details krijg je na je aanmelding van Orbit toegestuurd. Examen reglement e.d.. Komt allemaal tijdig jouw kant op en vragen beantwoorden doen ze ook vriendelijk. Ga eerst maar even studeren zou ik zeggen ;-) Niet onderschatten, het is best veel materiaal.
 
Last edited:
Dat KSA100 verhaal is alleen relevant als je ergens anders studeert dan via Orbit. Omdat ik het wél bij Orbit gedaan heb, heb ik daar niet mee te maken gehad.

Studeer je ergens anders dan zou je dáár de juiste papieren dus moeten krijgen voor die box 4 en 5.

100% zelfstudie uit los gekochte boeken en dan alleen de examens boeken is niet mogelijk. Een aantal contacturen en studie uren, afgetekend door een ATO, is verplicht.

Orbit regelt dat dus via het ATP digital systeem en die avondsessies met een instructeur. (bij mij ging dat via Teams)
 
Back
Top