Wat is de BESTE vliegschool van Nederland???

Is de wel bekende bank nog beschikbaar?
Ik neem in dat geval een plaatsje op de bank, trek een pot bier open en ga rustig de komende discussie bekijken :biertje::yeehaa:
 
:) Dan liever DFA op 5 als Stella. :D

Verder zet ik mij naast Jumbo - al weet ik niet of men hier ondertussen een bepaalde mate van 'vliegschooldiscussie'moeheid heeft ontwikkeld...

(Doen jullie de Bitterballen, regel ik de Warsteiner..)
 
Als je al 2 selecties achter de rug hebt en nog dit soort vragen stelt, kun je volgens mij maar beter je opleiding bij Stella doen.
 
Waarom doe je meteen zo haastig een selectie? Waarom bereid je je nou in hemelsnaam niet goed en grondig voor, voordat je je opgeeft voor een opleiding dat meer dan 100 ruggen kost..? De meesten van je klasgenoten gaan naar een HBO/WO opleiding neem ik aan, niet? Als het goed is, oriënteren zij zich zelfs heel erg grondig op een opleiding. Terwijl dat een opleiding is waar je zelfs betaald krijgt tijdens je studie (stufi). Waarom doe jij dat niet eigenlijk? Dan doel ik mijn vraag meer op het oriëntatie gebied.

Je kiest ervoor om een internationale baan te nemen, waarom doe je dan geen internationale opleiding? Waarom persé een Nederlandse vliegschool keizen?

Mijn lijst (waarvan ik weet dat jezelf aanmelden mogelijk is):
1 - British Airways Sponsorship
2 - Lufthansa Sponsorship
3 - Cathay Pacific Sponsorship
4 - easyJet Sponsorship
5 - Stella Aviation Academy (ze hebben immers een baangarantie :yeehaa:)

Maar als je alleen naar de scholen wilt kijken, check dan Duitsland. Kan je voor de helft van de prijs van de KLS je brevetten halen bij een goed gerennomeerd vliegschool daar. Check RWL/InterCockpit/FlightCrewAcademy/TFC Kaeufer.

Oh en als je écht alleen maar je opleiding bij een Nederlandse vliegschool wilt doen om ooit nog bij een Nederlandse airline binnen te komen dan kom je waarschijnlijk hoe dan ook op zo een lijst :
1 - EPST ; KLS
2 - NLS
3 - DFA
4 - Stella
5 - Martinair

Het is meer hoe JIJ je opleiding in elkaar wilt laten steken. Wil je in NL blijven en je theorie & praktijk door elkaar heen doen: Martinair of DFA. Wil je wel voor een tijdje naar 't buitenland en je thoerie voor je praktijk gaan doen: NLS/KLS/EPST/Stella. In NL zijn er veel (dure) mogelijkheden. Het hangt gewoon af van je eigen persoonlijke keuze.

Als je vragen hebt, shoot!!!

Cheers.
 
Last edited:
1 - luchtmacht
daarna zouden bij mij toch lufthansa air-france komen. Geloof dat Air France je zelfs al salaris geeft bij je opleiding correct me if im wrong?

Wilde natuurlijk ook AF plaatsen, maar die zijn closed, voor zover ik weet..

Maar voor de rest hangt het echt af van persoonlijke keuzes etc..
 
Advies aan ALLE jongens/meiden die een vliegopleiding willen gaan volgen:

Besef dat er bij de Nederlandse scholen bijna 700 nieuwe verkeersvliegers jaarlijks worden opgeleid terwijl er gemiddeld voor ongeveer 200 personen in NL jaarlijks een baan in het vooruitzicht staat. Daarvan kun je begrijpen dat de meeste banen in de NL'se luchtvaart bij de KLM worden vergeven dus dan zou de KLS voor de NL'se markt de beste keus zijn. Echter is momenteel de sollicitatiegarantie voor KLS-ers bij de KLM uit het contract gehaald. Dus zekerheid dat je bij KLM mag aankloppen is er tegenwoordig niet meer en dus de keus om voor de KLS te kiezen is nu dus een stuk minder interessant dan vroeger!

En dus als de Nederlandse markt zo potdicht zit, moet je er van uitgaan dat je in het buitenland te werk wordt gesteld (als je tenminste een baan kunt vinden in de huidige malaise...). Waarom dan nog 120K voor een Nederlandse school betalen als het voor 80K bij gerenommeerde scholen in het buitenland kan?? Ik denk dat Nederlandse vliegscholen erg overated zijn en alleen maar hun bestaansrecht hebben verkregen omdat zij jou en andere "roze brillen" gouden toekomsten weten te beloven.

Dus maak een lijstje met buitenlandse landen waar je graag zou willen werken, en maak dan een lijstje van vliegscholen die sponsorships hebben. Ik denk dat bijvoorbeeld de Lufthansa-school en British Airways een interessante keus zouden kunnen zijn!

Blijf echter weg bij scholen zoals Stella, AIS, DFA want de studenten van die scholen hebben allemaal op eigen houtje een baan moeten zoeken. Ze kunnen wel roepen dat er jongens/meiden bij Majors vliegen, maar dat zijn slechts enkelen die daar zelf voor gezorgd hebben en niet omdat de school daar zulke goede contacten mee heeft!

In goede tijden kan je de NLS je binnen helpen bij een Ryanair, en een EPST bij Easyjet. Maar ook daar worden niet alle studenten geholpen aan een baan en zul je het in veel gevallen toch zelf moeten doen.

Dus ja, in de huidige marktsituatie kunnen een paar scholen je verder helpen met een baan, maar staat de zekerheid daarvan niet in contrast met de risico's die JIJ aangaat met een 120K/150K schuld!! Dus wegblijven bij de scholen of zorgen dat je via een sponsorship aan de bak komt! Maar in geen geval bij een Stella/DFA/AIS beginnen...
 
De meesten van je klasgenoten gaan naar een HBO/WO opleiding neem ik aan, niet? Als het goed is, oriënteren zij zich zelfs heel erg grondig op een opleiding.

Euh, nee. En natuurlijk niet omdat ze niet een pilotenopleiding gaan doen.
 
Last edited:
@Tampie:

Hoe kom je aan 700 nieuwe verkeersvliegers per jaar?

Bij KLS, NLS en EPST moet je net zo goed zelf op zoek naar een baan, dat geef je zelf al impliciet aan (tenzij je er van uit gaat dat we nu in "goede tijden" zitten) en baangarantie bestaat al lang niet meer, bij geen enkele school.

Waarom dan een aantal scholen op voorhand afbranden met als argument: omdat daar "de leerlingen zelf op zoek moeten gaan naar een baan?"

Beetje kort door de bocht wellicht. :confused:
 
@joep
bij de LFT (lufthansa school) bestaat er nog steeds een baangarantie. maar waarschijnlijk doelde je op de nederlandse scholen. ?
 
@Joep,

KLS, NLS en EPST hebben nog enigszins contacten met maatschappijen en kunnen zichzelf op één of andere manier "preferred supplier" noemen. Elke maand gaan er nu wel een paar NLS-ers naar Ryanair, en nu loopt de doorstroming vanuit EPST naar Easyjet ook weer enigszins. Dus naast het feit dat je voor alle scholen voor de vrije markt wordt opgeleid, is het wel prettig als je nog extra baankansen kunt creëren door een vliegschool te kiezen die meehelpt om je op de rechterstoel te krijgen.

Vanuit Stella daarentegen wordt hard geroepen dat ze je aan een baan helpen, maar in feite hebben ze geld geroken en zijn ze nu zelf Turkse studenten aan het opleiden en laten ze de NL'se studenten in de steek die destijds zijn binnengehaald met mooie verhalen over Turkse maatschappijen waar ze voor opleiden...

Dus ja, als je toch voor een NL'se opleiding kiest, neem dan die vliegschool waar je nog net even wat extra baankansen mee kunt creeëren. En vanaf de andere kant bekeken hebben grote vliegmaatschappij (KLM, Ryanair, Easyjet) dus grotendeels hun eigen wervingskanalen waar je dus weer niet zomaar makkelijk binnenkomt als je niet via één van de gelieerde vliegscholen. Dus het mes snijdt wat dat betreft aan twee kanten.

En voor wat betreft die 700 nieuwe vliegers is dat mijn inziens een ruwe schatting.
KLS 150, NLS 120, Stella 150, EPST 60, DFA 40, Martinair 40, AIS 25, ASL 15 = 600 vliegers. En dan vergeten we nog even die kleine brokers/modulair of NLers die bij FTO's in het buitenland zitten.... Ja, nu door de malaise wellicht iets minder (o.a. omdat de KLS naar 60 man is gegaan), maar deze aantallen werden wel rond 2008 opgeleid en zijn vorig jaar allemaal losgelaten op de arbeidsmarkt......

Ik schrik een beetje van het lijstje met NL'se aanbieders van vliegopleidingen...;
-KLS (http://www.pilootworden.nl/)
-NLS (http://www.caeglobalacademy.com/amsterdam/)
-EPST (http://www.epst.nl/)
-Stella (http://www.stella-aviation-academy.nl/)
-DFA (http://www.dfa-fto.nl/)
-AIS (http://www.pilotinfo.nl/)
-Martinair (http://martinairflightacademy.nl/www/)
-VliegJAA (http://www.vliegjaa.nl/)
-EAA (http://www.pilotenopleiding.nl/)
-Nederlandse Academy voor Verkeersvliegers (http://navcom.nl/)
-ASL (http://www.asl.nl/)
-Dutch Aviation College (http://www.dutchaviationcollege.nl/)
-Lelystad Luchtvaart School (http://www.lls.nl/ls-home.html)
-International Centre for Aviation (http://www.flyica.com/)
-Aircrew Training Centre (http://www.aircrewcenter.nl/)
-Executive Flight (http://www.executiveflight.nl/efa/flight-training.html)
-Tradewind (http://www.tradewindpilottraining.nl/)
 
Last edited:
Nederlanders tellen veel geld neer om hun droom toch waar te maken.
Resultaat: Meer vliegscholen.
 
Zelf wil ik al heel lang graag piloot worden. Na wat research te hebben gedaan en wat rond te hebben gekeken ben ik selectie gaan doen bij de KLS, met een negatief resultaat. Daarna ben ik op de NLS afgestapt, omdat ik dacht dat de NLS op een goede tweede plek komt na de KLS, en met positief resultaat.
--
--
Overigens begin ik pas in september en heb ik dus nog wat tijd om rond te kijken naar bijvoorbeeld sponsorships of iets dergelijks.

Als ik zo vrij mag zijn, als je de KLS selectie al gedaan hebt waarom 'begin' je dan pas weer over 11 maanden?
 
Back
Top