Wat houdt jou in de lucht?

However, today, more than anything, professional pilots are decision makers and bearers of heavy responsibility in a high-technology environment.They work within a complex system of electronic equipment and computers, as well as managing and prioritizing information and communication with other crew members as well as teams on the ground. Pilots are capable managers in a fascinating and highly unusual workplace, responsible every day for the safety and comfort of a large number of people.

Wat zijn wij goed dan als je dit leest he:p: ..

Maar ehm , voor dezelfde knaken en vrije dagen , ga ik WEL achter een bureau zitten maar dat ligt niet aan het vliegen zelf.
 
Tja, het is misschien ook een beetje een vreemde vraagstelling "Zou je voor hetzelfde geld en vooruitzicht als in je huidige vliegbaan, een kantoorbaan nemen?"

Mensen met een slechtbetaalde of te-zware vliegbaan zullen dan relatief gauw "Ja!" zeggen.

Metro, als ik jou (of alle anderen hier, wie zich maar aangesproken voelt) zou vragen om te kiezen tussen een andere vliegbaan bij een solide maatschappij met een goede CAO/salaris/pensioen/werktijden, of een kantoorbaan met diezelfde CAO en arbeidsvoorwaarden, hoe zou je dan kiezen?

Volgens mij weet iedereen het antwoord wel.

Dus ja, misschien is het antwoord op de vraag "Wat houdt jou in de lucht" misschien wel: de mogelijkheid om uiteindelijk een keertje een topbaan in de cockpit te kunnen pakken, waar alles goed geregeld is, een goede CAO, leuke collega's en een mooie operatie en daar dan lekker fat dumb and happy tot je pensioen te zitten! Daar slik je nu misschien een te zware baan voor te weinig geld en teveel moeite voor.
 
van Iz: Metro, als ik jou (of alle anderen hier, wie zich maar aangesproken voelt) zou vragen om te kiezen tussen een andere vliegbaan bij een solide maatschappij met een goede CAO/salaris/pensioen/werktijden, of een kantoorbaan met diezelfde CAO en arbeidsvoorwaarden, hoe zou je dan kiezen?

Dat soort bedrijven worden er met de dag minder. Zou ik zo'n bedrijf kunnen vinden dan zou ik blij door blijven vliegen. In het andere geval als iemand mij een goede baan zou aanbieden dan zou ik die kiezen. En nu er een kleine is is quality of live ook belangrijker geworden
 
Moet er niet aan denken om andere baan aan te pakken met dezelfde voorwaarden. Zit nog niet lang in het vliegwezen, maar lang genoeg om te weten dat ik dit wil blijven doen.
Verschilt misschien ook wel wat voor vliegtuig je vliegt. Eentje met veel workload houdt het nog een beetje spannend, maar kan me voorstellen als alles voor je gedaan wordt door AUTO PILOT/THROTTLE/ETC/ETC/ETC dat de spanning er dan snel afgaat. Misschien wordt zo'n kantoor baan met zelfde voorwaarden voor sommige dan wel aantrekkelijker.
 
Metro, QoL is zeker het belangrijkste. Maargoed, jouw ervaring neemt ook toe en volgens mij ben je zeker al interessant voor allerlei majors (indien ze niet nog in furlough situaties zitten of gewoon slecht draaien). En wellicht is gewoon een andere airline met betere rostering maar slechtere pay wel een verbetering van QoL. Bedrijven als Southwest of jetBlue niks voor je?

EHIA, tja door die autothrottle gaat ook alle lol eraf. Nee, dat zit meer in de operatie. Als ik iedere dag van ILS naar ILS zou vliegen, dan zou ik me ook sneller gaan vervelen. De autothrottle en autopilot kunnen dan wel het vliegtuig vliegen, jij bent de baas weer over de autopilot en autothrottle, dus als je het zelf wil doen, doe je het toch zelf?
 
Iz -

In beide gevallen southwest (BWI junior), Jetblue (EWR junior) gaat ie flink moeten commuten, en reserve zitten terwijl vrouw+kind aan de westkust wonen. Verder zit ie ook redelijk dicht bij z'n command. Commuten begint hier zowieso steeds zwaarder te worden, aangezien alle vluchten over het algemeen bij alle maatschappijen bomvol zitten (jup, en nog draaien ze verlies). Maar je hebt gelijk. Met het aantal uren van Metro kun je een spaceshuttle command krijgen.

Conclussie: Amerika vliegers zijn sneller gefrustreerd als hun Europese collega's ;)

edit: Ja, CAL neemt aan.. maar voor 2500 per maand (1st year) is het flink wat stappen terug nemen voordat je weer (2e jaar) aan de 60K+ zit. UAL/NWA/DAL zullen binnen 1.5 jaar ook weer moeten aannemen (4 vd 5 recalls bedanken voor de "eer"), echter kun je je afvragen hoe graag je op die C-scale contracten wilt werken voor die maatschappijen, met het risico over 2 jaar weer op straat te gaan, na 9/11/09.

Het hele 121 gebeuren is hier een triest zooitje behalve FedEx/UPS en de LCC's. Als je bij die postduiven, een LCC of een bij een goeie corporate baas zit, zit je goed. Anders ben je de sigaar. Wees maar blij dat je in Europa vliegt.

FD
 
Last edited:
Valt me toch op dat mensen hier niet zo zeer klagen over te saaie vluchten, maar meer over lange dagen, hard werken en slechte arbeidsomstandigheden (salaris).
Ik zou hieruit concluderen dat op kleinere kisten op en neer pendelen misschien leuker is qua vliegen, maar dat het over het algemeen wel als zwaarder wordt beschouwen. Heb ik het dan enigszins bij het rechte eind?
Wie zou er trouwens liever lange afstanden vliegen ipv korte en andersom?
 
veel liever lange baan..
waarom, alles 1x doen,
1x vluchtvoorbereiding, briefen,opstarten, 1 start en landing. alles gaat er rustiger aan toe, bv een slot/ opstart delays. rustig uit taxien,:grijns:
en je komt nog eens ergens, meestal heb je 1 dag of meer op bestemming om eens rond te kijken.

en omdat je meestal lange sectoren doet, zit je sneller aan de max uren of duty per maand, wat zich weer vertaald in meer vrije dagen, en lifestyle is waar het om gaat draaien vroeg of laat.

de jongens op shorthaul vliegen meer uren per jaar, wat betekend dat je uur salaris relatief laag is, je meer wegbent ondanks dat je in europa blijft. en is het slecht weer in europa heb je veel vertraging, wat de stress weer verhoogd en de duty weer langer maakt.

FD zal wel weer als eerste komen met zn jaarlijkse urenstaat, kan je mooi het verschil zien.

k.
 
zelfde hier. Long haul. Alles wat Kliko reeds zei, plus de kans dat je een maaltijd krijgt. Waar ik vlieg krijgen we maaltijden als de vlucht langer is dan 2 1/2 uur. Probeer daar in de VS eens mee aan te komen bij een passagier bedrijf. Allemaal hebben ze de crew meal weggedaan, en nu moeten ze dus tijdens een stop ergens de terminal in rennen om in de food court bij mac D in de rij te staan of als er geen tijd is dus de hele dag zonder eten doorbrengen, zeker als ze vroeg moeten beginnen. Je ziet dus veel bemanningen voor 4 dagen snacks in een koeltasje meezeulen. Tsja, je moet als bedrijf toch ergens op bezuinigen.....
 
@ metrodriver.

Meen je dat nou echt ? Moeten jullie blij zijn dat je een maaltijd krijgt terwijl het bedrijf goud geld verdient aan Pentagon opdrachten ?
Accountants en lawyers in het management, what you see is what you get, bah.

Probeer zo snel mogelijk 500 pic uren op de 10 te krijgen en verkas naar het midden of verre oosten, kan je zo als dec beginnen bij EK-EY-QR, die geven je ook nog de typerating. Je moet er wel even aan wennen dat ze daar niet aan senioriteits lijsten doen. Ze nemen iedereen aan die ze hebben willen en die worden boven je, onder je of naast je gezet, afhankelijk van het moment van de dag. Je moet er net zo hard werken als je nu doet maar je houd er netto het dubbele aan over van wat je nu hebt. Kan je misschien nog op redelijk leeftijd met pensioen. Want, zie hier de toekomst.

"The European Joint Aviation Authorities medical committee has agreed that there is no medical reason why airline pilots should not be permitted to continue flying until they reach 70 (Seventy) years of age. Dr Ian Perry said that the JAA medical committee has agreed that a fit 70 year old should not be prevented from commanding a commercial air transport aircraft on medical grounds."

(Flight international, deze week)

Goede morgen

Cheers
Art
 
metro, krijg je wel een vergoeding om naar de MAC te gaan?
nu weet ik ook waarom ik laatst op MSP in de foodourt achter al die uniformen stond.
wij krijgen meerder crewmeals pp, daar boven op foodallowance of uur rate,ligt eraan wat je gekozen hebt.

ongelooflijk, volgens mij is het wettelijk verplicht om eten aan boord te hebben.

k.
 
nu weet ik ook waarom ik laatst op MSP in de foodourt achter al die uniformen stond.

En je had me niet ff een tientje in mn handen kunnen komen duwen ??? pffff :grijns: (of op zn minst wat kortingsbonnen -- een kinderhand is nou eenmaal snel gevuld met het dollar menu !!!)

FD
 
Last edited:
What keeps me flying

What keeps me flying

Even after 21 years of doing this for a living - I would not trade my job in for a 9-5 office job.

Times may have changed (and not for the better judging by some of the posts) but I still figure I have the best job on the planet.

I love what I do - there are always new challenges to face be it flying with 350 hour F/O's straight out of line training, some weird and wonderful new failure on the ECAM, or fighting my way through the latest Monsoon showers.

Or I can set my own challenges like trying to land on a 1550m runway and keeping the brake temperatures below 300C.

And then there's the unexpected. Last night I flew the President of Sri Lanka back to Colombo from Delhi. Normally only management pilots do these flight so it was quite a surprise that I'd be put on the flight. As usual zero information provided by the company. No idea regarding the protocol to be followed - just two flagpoles with mounting brackets and three flags :D .

With some help from the top notch staff in Delhi plus the station Engineer we got everything figured out. Flight went smoothly and the President thanked me when he got off in Colombo.

Yet another unique flight to add to my collection.
 
Art, Kliko: per contract krijgen wij catering op elke vlucht langer dan twee-en-een-half uur. Ook krijgen wij per-diem betaald dat onderverdeeld is in domestic of internationaal. Op de meeste plaatsen genoeg om van te eten, andere lang niet genoeg (Lagos is zo'n plaats). Wat dat betreft hebben wij het niet verkeerd.
@ Art: de militaire contracten zijn een stuk minder sinds de persoon die dat allemaal regelde ergens anders een baan gevonden heeft (you've got to pay people the money when they bring in the money). En wat winstgevend betreft: we hebben net chapter 11 verlaten......
@Kliko: er staat nergens in de FAR's dat een piloot of flight attendant moet eten tijdens de diensttijd (of dat de company voor eten moet zorgen). Als je vroeg moet beginnen (voordat ontbijt begint in het hotel) dan krijg je dus niets de hele dag, zeker als de turn-around times kort zijn.
Ik zit met smart te wachten op een telefoontje van Doris, ze was weg van kantoor recentelijk
 
Dit onderwerp heeft me echt aan het denken gezet...ik zou het echt niet weten, wat ik wel weet is dat na mate ik ouder wordt, veel andere dingen belangrijker worden in m'n leven. Het altijd maar weg zijn, missen van vele milestones van mensen om je heen. De aanslag op je gezondheid van de onregelmatige werktijden, jetlags, lange dutyuren, onstabiele financiele situatie van je werkgever....het continue gechecked worden op je skills, de echtscheidingen, ect.
Veel negatief wel hoe meer ik er over na denk. Maar wat me echt opbreekt is het gebrek aan eigen inbreng in het werk dat je doet. Je kunt je niet echt onderscheiden in dit werk....je volgt zoals iedereen maar de profiles en procedures en je kunt dus nooit echt een "eigen" streep drukken op wat je doet..En dat is vaak wel waar veel andere professionals hun voldoening van krijgen. Da's dus jammer in mijn ogen. zou ik iets anders doen als het me aangeboden zou worden? Heel misschien. Kan me alleen niets anders verzinnen wat ik leuk zou vinden! Was ik hieraan begonnen als ik het weer over had kunnen doen? Waarschijnlijk niet. en dat is toch een trieste constatering.
 
Als ik van te voren had geweten hoe ik nu was terechtgekomen had ik dit nooit gedaan! het geld is goed maar de levensstijl is voor mij echt slecht weekenden weg kerst niet thuis vrienden die je niet meer bellen (hij zal wel weg zijn) 100 dagen per jaar om 4uur 30 je mand uit enz enz vind het de moeite niet en begin er steeds meer van te balen! ik heb het hier de laatste tijd met meer collegas over gehad en velen denken er net zo over.
 
Ik moet zeggen dat ik vergeleken met de rest, er vrij goed van afkom. Ben het afgelopen jaar maar 2 weekenden niet thuis geweest :biertje: . Op maandag beginnen of positionen, soms op zondagavond. Vrijdag uiterlijk eind van de middag een keer thuis. Door de weeks is het wel 4 nachten vliegen, dus wel over schakelen van dag naar nacht ritme en andersom. Roster 3 weken op 1 af over het algemeen, thuis standby en de weekenden dus thuis. Soms zit je er weleens doorheen 's nachts, but it's always better than shuffling shite all day. Zou er op dit moment niet aan moeten denken om iets anders te doen.
 
Back
Top