Wat bestuderen voor start TR

angrybirds

New member
Heey,

Over een maand begin ik mijn TR in Hoofddorp en nu heb ik alle documenten digitaal gekregen om alvast te bekijken. Oa FCOM1, FCOM2, SOP manual, QRH, etc.
Mijn vraag is nu: wat kan ik het beste gaan bestuderen voor de start van de TR?? Zou super zijn als iemand de onderwerpen kan noemen en in welk boek ik ze kan vinden (en als iemand pagina's weet zou het helemaal top zijn haha).
Daarnaast heb ik op internet 737-800 CBT gevonden, volgens mij van Boeing zelf. Het ziet er alleen uit alsof het minimaal 10 jaar oud is. Iemand enig idee welke ik hiermee bedoel? Komt dit overeen met de Ryanair CBT?


Groeten
 
Die CBT gaat over de systemen (hyd, elec, fuel, comm, etc) van het vliegtuig. Moet volgens mij toch niet uitmaken welk naamplaatje er boven hangt?
 
Die CBT gaat over de systemen (hyd, elec, fuel, comm, etc) van het vliegtuig. Moet volgens mij toch niet uitmaken welk naamplaatje er boven hangt?

Soms worden er ook company-specifische procedures in beschreven. In dat geval is het natuurlijk wel belangrijk, direct de goede te leren. Of RYR eigen CBT's heeft uitgegeven, weet ik natuurlijk niet.

Verder is het natuurlijk wel makkelijk te vragen welke bladzijden je moet lezen, maar uiteindelijk moet je toch alles gewoon doorlezen... :) Belangrijk zijn uiteindelijk de normal/abnormal procedures, memory items en limitations. Als je die in de sim vloeiend kunt laten zien, heb je vaak meer tijd om na te denken over je volgende stap, zij het situational awareness, of problemen oplossen.

De volgorde waarin ik vooral probeer te leren, is eerst de systemen te begrijpen (dus bij Boeing volgens mij FCOM 2) en daar dan uiteindelijk de limitations te kennen. De systemen neem ik altijd door van groot naar klein (dus bijv. Electrical, Hydraulics, Fuel, Pneumatic en Flight Controls eerst, dan de systemen die daar op opbouwen (engines, avionics, autoflight e.d.)

Als dat allemaal zit, dan concentreren op de normal ops, en memory-items. Daarna abnormal operations, maar die kun je (op de belangrijke, bijvoorbeeld Engine failure before/after V1) ook voor de sim-missies doornemen (als je de syllabus ook hebt gekregen).

Maar uiteindelijk zijn daar ook genoeg variaties op te bedenken, en het eea ligt ook aan het vliegtuigtype.
En het ligt er net aan, wat jou ligt.

Veel plezier, de komende maand! hehe... :yeehaa: (we've all been there...)
 
Last edited:
Heel simpel. FCOM1 dan FCOM1 en dan FCOM1. Let op: deze SOPs moet je kunnen dromen.

Daarna memory items, 3 x. Deze moet je niet dromen maar komen in je nachtmerries voor ;)

FCOM2 lekker laten voor wat het is nu, de CBT en grondschool zijn daar veel beter voor. Als je fcom1 en memory items allemaal kent heb je tijdens de TR tijd zat hiervoor.

Om de SOPs te leren print je de cockpit layout zo groot mogelijk uit (meerdere A4 tjes) en ga je ouderweys "chair flying".

Suc6!

O, en niet vergeten: begin uitgerust aan je TR. het zijn niet de moeilijkste maar wel meest inspannende weken.
 
Wat JC zegt, Systemen even mee wachten tot de groundschool. SOP's kunnen dromen. Daar zou ik aan toe voegen PROFILES!!!!! bestudeer ze, oefen ze droog in de mock-up of gewoon op een stoel met callouts; Gewone ILS, Single Engine ILS, Plus go arounds, non precision approaches en circle to lands and autolands, Enginefailure on take off, rejected take off. Die ga je de rest van je leven nog doen op LPC/OPC's. ook helpt het je als je pitch en power settings weet.
 
Last edited:
Voorbereiding: precies zoals Variatie het al schreef en zoals het ook tijdens de type rating gebeurd: eerst systemen, dan pas SOP's (waaronder profiles) en memory items, en daarna komt alles samen in de fixed en full flight sim.

In tegenstelling tot Ditched en JC zou ik zeggen: ga geen SOP's leren, die veranderen namelijk met de regelmaat van de klok. Een hydraulic systeem blijft echter een hydraulic systeem en zoiets kun je prima zonder externe hulp bestuderen. Mochten SOP's en systemen deels gecombineerd worden tijdens de type rating (erg rommelig, daar had men bij Easyjet een handje van, misschien dat het bij Ryanair hetzelfde is) dan maakt het nog niets uit IMHO.

Systemen leren = drinking out of a fire hose, en is de grote bulk van het 2 weken CBT klikken, dus alles wat je daar al van tevoren gezien hebt is dan mooi meegenomen. Dan heb je meer capaciteit en tijd over om de correcte SOP's te leren die je daarna met een goede systeemkennis in de sim kunt toepassen.
 
Ben het er ook mee eens dat systeemkennis erg belangrijk is. Je kan wel SOP's leren zonder de systemen te kennen, maar je hebt dan nog geen idee wat en waarom je bepaalde dingen aan het doen bent. Pas als je de eigenaardigheden van de systemen kent snap je waarom bepaalde dingen op bepaalde momenten worden geschakeld. Het leren van de SOP's wordt hierdoor ook veel makkelijker.
 
JD,

Voor de type ratings "bevriest" ryanair de SOP's even. Dus als het goed is hebben ze voor de TR een SOP manual en met die SOP's moeten ze het doen. Na je skill check is het heel veel memo's lezen om up to date te komen met de laatste wijzigingen. Tijdens de lijntraining komt dat wel verder wel goed.
 
Ok, check, maar dan vind ik het toch zinvoller om als iemand dan perse op eigen houtje iets wil doen, eerst systemen te leren.

Zoals dash8pilot als zegt, SOP's uit je kop leren zonder systeemkennis is een beetje het paard achter de wagen spannen. Met systeemkennis zijn SOP's makkelijker te leren, te begrijpen en te onthouden, vandaar dat bijna alle airlines ze ook in die volgorde behandelen tijdens de type rating.

Daarnaast kun je door systemen te leren weinig 'fout' leren. Het is een hoop lees- en leervoer, maar meestal redelijk straightforward en niet erg onderhevig aan veranderingen. Je maakt zo veel tijd vrij om tijdens de type rating de juiste SOP's te leren.

Anyway, my two cents. Succes met de type!
 
Ik zou net als de rest met FCOM II beginnen. Systemen zijn goed te behappen zonder uitleg van derden. Voor de SOP's is soms wat hulp/uitleg handig.

En aan systemen wordt best veel zelfstudie tijd toegekend tijdens de TQ, als je kennis dan al redelijk goed is kan je de tijd die je overhoud in de mock up of achter de FMS trainer gebruiken.
Succes
 
Ik wil alleen toevoegen dat ik geen SFI ben en dus alleen mijn mening gaf, ik weet het ook niet zeker. Gelukkig heb je nu geloof ik 2-2 stand (heb niet geteld) en ben je er nog niet uit ;)

Nogmaals suc6!
 
Sluit me aan bij Dash, JD en WFM.... Eerst FCOM II, dan SOP's en memory items. Als je niet weet hoe de systemen werken en waar de knoppen te vinden, dan is het onthouden van memory items en SOP's een stuk lastiger lijkt me...

Succes de komende maand!
 
Last edited:
Boeing CBT is een prima start voor het beginnen met de systemen. Verder ben ik het volledig eens met JC's post van 5 Oktober. FCOM V1 bevat alles wat je nodig hebt voor de TR. SOP's is the name of the game. De laatste versie van de FCOM V1 (voorjaar 2011) bevat een volledig herschreven SOP Manual. Verder QRH Memory items en Profiles. Jah, natuurlijk zijn de systemen belangrijk, maar ik zou de FCOM V2 (nog) niet uit het hoofd gaan leren. Verder héél veel droog oefenen. Evt investeren in een Cockpit poster 737 voor aan de muur (die 2 tientjes kunnen er ook nog wel bij.. ;) ). Ook tijdens de TR helpt het enorm om met je Sim-maatje in de mockup flows and calls te oefenen. De TR is niet zozeer moeilijk als erg veel in korte tijd. Goed uitgerust eraan beginnen is alvast een prima idee. Suc6 en tot ziens in de Line-Training.. ;) grtz
 
Back
Top