Waarom niet internationaal?

A(b)IR

New member
Deze vraag is gericht aan iedereen.

Ik kan er heel interessant een verhaaltje bij gaan typen over de keuze voor een vliegschool, maar ik stunt al een hele tijd met deze vraag.

Jullie weten wat ik bedoel. Het zijn sombere tijden:blabla:, maar waarom zou je je kansen op een baan dan niet optimaliseren dmv het behalen van FAA en JAA. Het gaat er toch tenslotte om DAT je vliegt en niet waar je vliegt? Het lijkt wel alsof de wannabe's alleen maar als een kip zonder kop naar de school willen met bekende (blauwe) letters, misschien doen ze dat omdat deze erg hoog op Google staat of whatever. Ja, ik heb het ook gedaan! Echter sta ik nu bijna voor een andere uitdaging, die in deze topic trouwens niet relevant is. Anyway; KIJK goed rond! Desnoods kan je zelf op avontuur gaan om die FAA te halen. Ik ga jullie 'wannabe's (wat een akelig woord), ik ben er zelf ook nog één, een geheim verklappen.... Het FAA brevet wordt ook erkend in het oosten en je kan daar dus gaan werken als je deze bezit! Vliegen is vliegen of het nou hier is of aan de andere kant van de wereld!

Dit is geen advies, enkel een inleiding!

'Wannabe's'
Waarom kiezen de meeste van jullie voor een school die enkel opleidt voor JAA?

Beroepspiloten
De meeste van jullie beweren dat het onverantwoord is om in deze tijden een ton (vaak iets meer), neer te leggen voor een opleiding. Vaak willen 'wannabe's' toch een pilotenopleiding doen. Zouden jullie ze niet aanraden om dan een opleiding te doen waar je naast je JAA ook je FAA brevet kan halen? Zitten hier nadelen aan, zo ja welke? Zeker nu in Azië en het Midden-Oosten de markt begint op te bloeien, is het toch een keuze dat verstandig(er) is?

CYA
 
Ja maar met een JAA kan je ook bij de meeste airlines in het Midden-Oosten terecht toch? Ik neem aan dat de meesten onder ons het liefst een baan hebben in Europa, en zeker het liefst in hun warme nestje in Nederland zouden willen blijven. Maar met een JAA kan je ook bij de meeste airlines terecht in het Midden-Oosten.. Dan is het toch verstandiger om een JAA te halen, te werken (in jou geval dan, niet dat je in het MO werkt maar dat je daarop 'ons' richt) in het Midden-Oosten, bevalt het niet -> uren maken, en terug naar Europa (als je een goede baan kunt vinden).
 
Een heel simpel antwoord : Lang niet iedereen kan even 60.000 euro ophoesten, of een lening aangaan voor dit bedrag, zeker niet in deze tijden. Ik denk dat dat een heel grote rol speelt.
 
Ja maar met een JAA kan je ook bij de meeste airlines in het Midden-Oosten terecht toch? Ik neem aan dat de meesten onder ons het liefst een baan hebben in Europa, en zeker het liefst in hun warme nestje in Nederland zouden willen blijven. Maar met een JAA kan je ook bij de meeste airlines terecht in het Midden-Oosten.. Dan is het toch verstandiger om een JAA te halen, te werken (in jou geval dan, niet dat je in het MO werkt maar dat je daarop 'ons' richt) in het Midden-Oosten, bevalt het niet -> uren maken, en terug naar Europa (als je een goede baan kunt vinden).

Ja klopt, maar voor de zelfde prijs of minder kan je ook in het bezit komen van FAA. Dat geeft ook nog mogelijkheden om in the USA zelf aan de slag te kunnen. Ik weet het, het is moeilijk met Green Card et cetera, maar je vergroot zeker je kansen op een baan, internationaal!

En waarom bevalt het niet? In deze tijden zou je zelfs genoegen moeten nemen met een baan als FO in Nigeria. Natuurlijk streef je later naar om terug te komen in Europa, maar ik heb zoiets van: Ik zou nu overal aan het werk willen gaan, en je vergroot je kansen ermee. Dus why not? Ik vraag me eerlijk gezegd ook af waarom er zo weinig scholen voor allebei opleiden...
 
Een heel simpel antwoord : Lang niet iedereen kan even 60.000 euro ophoesten, of een lening aangaan voor dit bedrag, zeker niet in deze tijden. Ik denk dat dat een heel grote rol speelt.

Ze kunnen toch ook 1ton betalen voor scholen, zoals EAA die geen borgstelling bieden? Je zegt ook inderdaad 'niet iedereen', maar voor diegene die dat wel kunnen waarom zouden ze dat niet doen? En als ik eerlijk ben, zou ik liever een lening aangaan om zowel een FAA als JAA brevet te halen dan dat ik een school kies met 'garantiefonds' die alleen JAA biedt. Ik weet zeker dat nu heel veel Airworkers mij voor gek zullen verklaren.
 
Je zegt dat jij het ook hebt gedaan..
Kan je daar iets dieper op ingaan?

Vind je woorden btw nogal denigrerend over wannabe's omdat ze voor de KLS (noem het beestje bij zn naam) kiezen waarbij het argument het ontbreken van FAA brevet is.. Gezien je aangeeft zelf een wannabe te zijn.
(no offence hoor =) )
 
Ze kunnen toch ook 1ton betalen voor scholen, zoals EAA die geen borgstelling bieden? Je zegt ook inderdaad 'niet iedereen', maar voor diegene die dat wel kunnen waarom zouden ze dat niet doen? En als ik eerlijk ben, zou ik liever een lening aangaan om zowel een FAA als JAA brevet te halen dan dat ik een school kies met 'garantiefonds' die alleen JAA biedt. Ik weet zeker dat nu heel veel Airworkers mij voor gek zullen verklaren.

Tuurlijk, als de mogelijkheid bestaat altijd doen. Ik ben het absoluut met je eens dat het buitenland en dan vooral Amerika veel beter is dan wat hier in nederland te krijgen is. Helaas is dit alleen mogelijk voor een paar gelukkigen.
 
Je zegt dat jij het ook hebt gedaan..
Kan je daar iets dieper op ingaan?

Vind je woorden btw nogal denigrerend over wannabe's omdat ze voor de KLS (noem het beestje bij zn naam) kiezen waarbij het argument het ontbreken van FAA brevet is.. Gezien je aangeeft zelf een wannabe te zijn.
(no offence hoor =) )

Ik wil er niet dieper op ingaan omdat ik het niet relevant vind in dit (openbare) topic. Als je er meer over wilt weten, mag je me best PM'en.

Nee, mijn intentie is helemaal niet om denigrerend over te komen. Echter is het zo dat ik veel 'wannabe's' spreek, die ook zonder maar naar andere vliegscholen te kijken meteen de KLS kiezen. (Vandaar de vergelijking met 'kip zonder kop' voor als je dat als denigrerend bedoelde.) Tevens is het FAA brevet niet het enige argument, ik heb wel meerdere argumenten, maar dat zijn persoonlijke kwestie's. Dat, persoonlijkheid, is btw ook precies het gene wat ontbreekt bij de 'wannabe's' bij het kiezen van een vliegschool. De meesten zoeken op Google, vinden de KLS als eerste en worden meteen verliefd omdat de KLM zo bekend is. Het is dus niet negatief tegenover de KLS, maar meer tegenover deze 'wannabe's' en dat zijn er veel.
 
Oh sorry, ik heb de bovenstaande reactie getypt met de gedachte dat je met 'denigrerend' duidde op de KLS, maar je had het dus over de wannabe's.

Echter denk ik dat je mijn bedoeling wel snapt..

CYA
 
Ah ok, ik begreep je verkeerd. Ik dacht dat je bedoelde dat alle KLS-ers daar terecht zijn gekomen door een google zoakactie en dat vond ik dan denigrerend.

Voor wat betreft de persoonlijkheid-missende-wannabe's. Laten we hopen dat zij bij de 85% afvallers van de selectie horen, of een persoonlijkheid groeien.

Persoonlijk kies ik voor een europese school en JAA brevet omdat mijn ultieme doel een europese maatschappij is. Dan kan je beter ook hier beginnen. Ik spreek NL, EN, DU vloeiend en daar haal ik geen voordeel uit in USA. Bovendien het garantiefonds helps you sleep at night.

Maar als je FAA & JAA brevet hebt, ja daar kan ik wel jaloers op worden denk ik, dus zover heb je een goed punt.
 
Ik kan me uit eerdere posts herrinneren dat jij ook selectie hebt gedaan bij de kls, waarom zou je dat doen als je nu zegt dat het in het buitenland beter is?

Ik betaal trouwens liever €117.500 aan een opleiding met een goede naam en met garantiefonds hier in nederland dan €60.000 aan een school zonder financiele bescherming waarbij je zelf mag uitzoeken hoe je de financien regelt....
 
Ik kan me uit eerdere posts herrinneren dat jij ook selectie hebt gedaan bij de kls, waarom zou je dat doen als je nu zegt dat het in het buitenland beter is?

Ik betaal trouwens liever €117.500 aan een opleiding met een goede naam en met garantiefonds hier in nederland dan €60.000 aan een school zonder financiele bescherming waarbij je zelf mag uitzoeken hoe je de financien regelt....

Goede herinneringen heb jij! Ik heb het inderdaad gedaan, maar ik was erg dom bezig. Ik was toen ook net een kip zonder kop, omdat de school gewoon niet bij me past. Ik heb btw niet gezegd dat het in het buitenland beter is, ik zeg dat ik het behalen van FAA én JAA brevet beter vind. Dat zou ook kunnen bij een Nederlandse school.

Ok, dat is dan jouw keuze! Ik hoop voor je dat het bij je past..:biertje:

@MC MD11; Succes alvast met je eventuele opleiding! :)
 
Ik betaal trouwens liever €117.500 aan een opleiding met een goede naam en met garantiefonds hier in nederland dan €60.000 aan een school zonder financiele bescherming waarbij je zelf mag uitzoeken hoe je de financien regelt....

Schokkend, geen ander woord voor.
je betaald liever 57.500 euro meer omdat je anders moet uitzoeken hoe je het financiert? Kijk je mag van mij met elk argument komen wat je wilt maar luiheid is nou net de enige die niet zou moeten.. Heb je wel enig idee om wat voor bedrag je praat hier? Voor zat nederlanders is dat 2x een jaarsalaris
 
Je hebt gelijk, ongelukkig geformuleerd, ik bedoelde dat er bij de kls goede contacten zijn met de frieslandbank/abn-amro die je de lening willen verstrekken zonder bijvoorbeeld het huis van je ouders als onderpand te stellen.
Natuurlijk ben ik niet te lui om uit te zoeken hoe ik mijn opleiding ga financieren. Wel vind ik dit persoonlijk een erg belangrijk punt omdat je (tot zover mogelijk in deze tijd) zekerheid hebt. Deze banken regelen al jaren de lening aan studenten van de kls en in combinatie met het garantiefonds is dit de reden waarom ik uitsluitend voor de kls heb gekozen. Door deze bescherming is de kans veel kleiner dat je in de problemen komt omdat je je lening niet kunt terugbetalen.

Met het uitzoeken hoe je je financien regelt bedoelde ik dat er bij (veel) buitenlandse opleidingen niet zulke regelingen met banken zijn, waardoor je een flink spaarvarken moet hebben of erg rijke en vrijgevige ouders. Ik zou persoonlijk niet eens willen dat mijn ouders hun huis borg stellen voor mijn opleiding.
 
Het is heel makkelijk ik vlieg in Hong Kong op basis van mijn JAA brevet en eerlijk is eerlijk een validatie op basis van een FAA brevet was vele malen makkelijker geweest..

Maar het tekort in het midden-oosten/ verre oosten is aan ERVAREN vliegers niet aan jongens/meisjes van 20 iets met 200 of mischien wel 300 uur. Aan de andere kant zul je dus bijna genoodzaakt zijn om in Europa te solliciteren...Waar je een JAA brevet nodig hebt...FAA brevet is dus eigenlijk niet zo heel veel (meer) waarde voor het begin van je opleiding.
 
Ik vlieg ook in het verre oosten op basis van een gelijkstelling van een JAA brevet. Waar ik vlieg maakt het niet zo veel uit of het een JAA of FAA brevet is.

Verder zie ik, naarmate de markt aan begint te trekken, meer en meer "any ICAO license" in de requirements. Wat dat uiteindelijk betekent verschilt een beetje van land tot land. Ik ben niet helemaal meer op de hoogte omdat ik niet aan het zoeken ben, maar ik kan mij herinneren dat een JAA brevet in het algemeen overal geaccepteerd werd. In sommige landen was een FAA brevet een probleem. Als je allebei hebt dan is het helemaal super natuurlijk :)

Zoals een vorige poster al terecht opmerkte. Laat je niet te veel wijs maken daar waar het gaat over de markt in Azie. In Azie is men in het algemeen niet op zoek naar low hour ab inito pilots en kom je alleen in aanmerking als je type rated bent en over ruime ervaring beschikt. Sommige landen (zoals China) nemen vrijwel helemaal geen expat First Officers aan maar alleen captains.
 
Back
Top