Vrije tijd of niet?

Terminal Veloci

New member
Een beetje in het verlengde van het onderwerp; hoe ziet jouw werkdag eruit?

Hoe zit het nou precies met de vrije tijd van een verkeersvlieger?

Aan de ene kant hoor ik vaak dat het zo'n lastig beroep is, voor jouw en je omgeving, omdat je zo veel weg bent. Aan de andere kant gaan er veel stoere verhalen rond over wat er allemaal uitgevoerd wordt in de overmaat aan vrije tijd.

Is dit dan vrije tijd weg van huis? En heb je thuis dan minder tijd dan met andere beroepen?

Alvast bedankt! :biertje::yeehaa:
 
Ik denk dat het met de vrije tijd thuis wel mee valt, het probleem zit hem er alleen in dat je vaak vrij bent op momenten dat anderen werken. Het sociale leven speelt zich toch vooral af 's-avonds en in het weekend, en de kans dat je als vlieger dan aan het werk bent is net zo groot als op maandag en en dinsdagochtend. Daarom moet je je sociale leven echt plannen en specifiek vrij vragen voor voor jou belangrijke gebeurtenissen, zoals bij je schoonmoeder op bezoek gaan/je klem zuipen op zaterdagavond (doorhalen wat niet van toepassing is).

Overigens hebben agenten, verplegers, beveiligingsbeambten hetzelfde probleem, dus je moet er niet te dramatisch over doen. Als je er wat moeite in steekt is het allemaal prima te doen.
 
Het hangt er ook heel erg vanaf bij welke werkgever je zit; bij sommigen ben je een tijd van huis om vervolgens weer een paar dagen vrij thuis te zitten.
Terwijl bij een andere werkgever je elke avond/nacht weer in je bed ligt maar op de meest vreemde tijden aan het werk mag om bij thuiskomst meteen weer in bed te duiken.
 
Het is wat gonna al zegt. Je hebt redelijk veel vrije tijd. Alleen vaak op de momenten dat iedereen aan het werk is inderdaad.

Ik vind het zelf allemaal prima, beetje op de xbox beetje internetten en sporten.
Het is maar net wat je gewend bent.
Voetballen met je elftal elke zondag ochtend zou natuurlijk wel eens een probleem kunnen worden. Ook zou het wel eens een probleem kunnen worden als je redelijk onder de plak zit en je elk weekend met je meisje op de bank moet zitten.

:D
 
Nee mijn vriendin vind het zelf ook wel fijn om onderweg te zijn.

En als ik af en toe gewoon thuis ben vind ik het niet erg om Sinterklaas te moeten missen.
 
Het was meer een grapje nav een ander zeer boeiend topic in deze subgroep (of hoe je dat ook noemt)

Dat begrijp ik, die heb ik ook gevolgd. :)
Maar zo zit mijn vriendin dus niet in elkaar. Zij zou het alleen maar stoer vinden als ik hiermee doorga en straks strepen op mijn mouwen draag. :biertje:
 
Ik speel tennis, competitie op zondag, wij moesten 2 weken geleden tegen een team dat louter bestaat uit piloten.:rt: Het kan dus wel, alhoewel er wel een flinke planning aan vooraf zal zijn gegaan.
 
Mijn buurman is captain op de MD-11 van KLM (waarmee ik vorig jaar companion mee heb mogen vliegen in de cockpit naar New York, een geweldige ervaring). Wat ik zeer opmerkelijk vind is dat hij maar twee keer in de maand hoeft te vliegen, hij is dan 3 á 4 dagen weg per keer. Hij werkt trouwens wel op 70%, maar zelfs toen hij nog 100% werkte was hij maximaal 4 á 5 keer per maand weg. Is dit normaal voor een captain rond de 45 jaar?
 
Mijn buurman is captain op de MD-11 van KLM (waarmee ik vorig jaar companion mee heb mogen vliegen in de cockpit naar New York, een geweldige ervaring). Wat ik zeer opmerkelijk vind is dat hij maar twee keer in de maand hoeft te vliegen, hij is dan 3 á 4 dagen weg per keer. Hij werkt trouwens wel op 70%, maar zelfs toen hij nog 100% werkte was hij maximaal 4 á 5 keer per maand weg. Is dit normaal voor een captain rond de 45 jaar?
Wel voor een S/O rond de 20 jaar op een A340. hoewel.. niet helemaal, meer richting de 3 a 4 keer:kerst:
 
Vlieg 75%% en doe 25% HR werk. In een maand ben ik twee en maximaal drie keer op een trip. Dit varieert op z'n vroegst een layover van twee dagen en het langst een layover van vier en soms zelfs vijf dagen. Heb niets te klagen; daarnaast tennis ik, ben aan het trainen voor de NYC marathon samen met mijn vrouw, mountainbiken, veel leuke dingen doen met gezin, veel op vakantie; mwah, eigenlijk niet verkeerd :biertje:
 
Mijn buurman is captain op de MD-11 van KLM (waarmee ik vorig jaar companion mee heb mogen vliegen in de cockpit naar New York, een geweldige ervaring). Wat ik zeer opmerkelijk vind is dat hij maar twee keer in de maand hoeft te vliegen, hij is dan 3 á 4 dagen weg per keer. Hij werkt trouwens wel op 70%, maar zelfs toen hij nog 100% werkte was hij maximaal 4 á 5 keer per maand weg. Is dit normaal voor een captain rond de 45 jaar?

Dit is ook heel normaal voor een F/O op long haul bij BA iig. ;)

Ik werk fulltime en dat betekent 3 - 4 trips max in de maand. Per keer 3-4 dagen weg. Reken maar uit die vrije dagen!

Het verschil is dat je soms echt even de tijd nodig hebt om weer te aklimatiseren na een trip (zoals na een 5 daagse Singapore bijv.) Je "effectieve" vrij tijd is daardoor dus minder.

Zijn er hier vliegers aanwezig die in hun vrije tijd ook nog ander werk doen? Of een eigen onderneminkje hebben bv.?

Naast het fulltime werken bij BA heb ik een eigen bedrijfje van waaruit ik o.a. trainingen verzorg voor piloten & luchtverkeersleiders.
Daarnaast ben ik vorig jaar begonnen met het opzetten van een wijnimport en er is op dit moment een nieuw plan in de maak ;)

Ook ik klaag niet, ik hou genoeg tijd over voor een gezonde relatie, een weekelijkse tennis partij, m'n kookclub en een passie voor klassieke auto's.

Het resultaat is wel dat mijn vriendin op feesten en partijen vertelt dat piloten veel werken :biertje:
 
Back
Top