Vreemde vogel wil een vliegtuig kopen

Ms. Europa XS

New member
Gisteravond ontving ik een mailtje van een zekere "Steve" dat hij ons vliegtuig (C172) wilde kopen (dat staat inderdaad te koop op onze site dus dat is nog zo gek niet). Hij wilde graag vandaag komen want hij was nu in NL. No problem, we kunnen er 's ochtends zijn. Hij schreef dat hij een testvlucht wilde maken en als het vliegtuig hem bevalt, zou hij hem kopen. De testvlucht zou wel twee uur moeten duren.

Ik heb gemaild dat ik wel 'curious' was waarom hij twee uur wilde vliegen voor een testvlucht en dat we er een hoge huurprijs voor vragen en dat dit wordt verrekend als hij hem inderdaad koopt. Antwoord: money is no problem, I want to fly it for two hours and buy it if I like it.

Mijn gevoel hierbij was niet goed, maar je weet soms maar nooit he...

Komen we vandaag op het veld, blijkt hij niet eens te weten dat er een Thielert 2.0 motor in zit! Die motor is duurder dan het vliegtuig! Oké, je vliegt dan ook voor een kwart van de prijs (want: helft zuiniger en helft goedkopere brandstof) dus het is het beslist waard maar een serieuze koper zou het moeten weten he. Volgens mij kénde hij het fenomeen dieselmotor niet eens.

Affin, ik heb hem gezegd dat we zijn paspoort en brevet even moeten kopieren. Toen ik dat deed zag ik dat hij een Canadees paspoort en brevet heeft... Hem gevraagd: "heb je weleens in NL gevlogen?" "Nope.." "Nou, volgens mij mág je hier ook helemaal niet vliegen met dit brevet hoor..." En ik zag trouwens dat zijn visum uit 2009 was en zijn brevet leek uit juni 2009 te komen maar ik weet niet zeker of dat de datum van een opnieuw opgevraagd brevet is, of de datum van het behalen van je PPL? (ik heb hem zelf nog niet verlengd nl, iemand die dat weet?).

Hij ging dan maar rechts zitten, en was niet de pic. Hij claimde 600 uur te hebben op een Cessna maar hij maakte er echt niks van en uit alles bleek onervarenheid. (net vliegveld opgeroepen wat onze intenties zijn, gehoord welke baan in gebruik is, wat de QNH is, etc, vraagt ie daarna: is dat de air-to-air-frequency? :confused: Zou hij niet hebben begrepen dat we niet op deze manier air-to-air praten? Zou hij niet weten dat a2a helemaal niet bestaat in NL? Hij had ook geen kaart bij zich, geen headset en hij deed raar toen hij richting de baan wilde vliegen (hij wilde geen circuit maken of normaal invoegen maar gewoon wham van 1500ft huppakee naar de runway).

Last but not least: er kwam een enorme alcoholwalm van hem af (en dat rook je pas in het vliegtuig, niet daarbuiten, helaas). En hij had twee uur tevoren NOGMAALS via de telefoon gevraagd of hij inderdaad wel die twee uur kon vliegen, zonder begeleiding... hij kon het veld niet eens terugvinden na het kwartier dat we in de lucht hebben gezeten :eek:

Hij leek ook totaal geen TAF te kunnen lezen trouwens want ik had hem de TAF die gisteravond om 23 uur bij het KNMI stond laten zien en daar stond dat vanaf 14 lt de bewolking op 800 voet was en dat er een vis van 6km is. Ondanks dat ik dat had laten zien, bleef hij volhouden dat hij om 13 uur twéé uur wilde vliegen. :1855:

Hij ziet er overigens niet uit als een rare snuiter en klinkt ook niet maf maar alle feiten zijn gewoon idioot. Hij had drie mensen bij zich en ik denk dat hij gewoon even leuk wilde vliegen met die lui. Jammer voor hem is het niet doorgegaan maar ik ben zo benieuwd hoe dit nou zit he... Het is echt zot zoals het is gegaan.

Als het aan die man had gelegen zou hij hem zo mee hebben genomen, niet bepaald volledig nuchter en zonder geldig brevet om in een PH kist te vliegen. Iemand een idee of ik hier verder iets mee moet? Moet ik het ergens melden of maar laten voor wat het is?
 
Misschien mailtje hierheen? Ik ben ook van mening dat hier een luchtje aan zit. En misschien wel meer dat die paar promille alcohol damp.

General Aviation Regional Licensing Offices

Transport Canada
4900 Yonge St.
Suite 400
Toronto, Ontario
M2N 6A5

Tel: 416-952-0215
Fax: 416-952-0196

e-mail: pilotlicont@tc.gc.ca
 
En aangezien het in NL gebeurde heb je natuurlijk ook hiermee te maken:
IVW meldings "plicht"
Onder een luchtvaartvoorval wordt verstaan een operationele onderbreking, defect, fout of andere onregelmatigheid die de luchtvaartveiligheid kan beïnvloeden, zonder dat er daadwerkelijk sprake is van een ongeval of ernstig incident.
Linkje: IVW verplichtmelden
 
... Last but not least: er kwam een enorme alcoholwalm van hem af...

... Hij ziet er overigens niet uit als een rare snuiter...

Alberto Stegeman weer undercover bezig met homemade molotov-cocktailtje in z'n rugzak??? :confused:

Anyway.... persoonlijk zou ik 't zeker ff melden... without a doubt!


Met vliegende groet,

Comandante Kebab :cool:
 
Op welke site heb je die kist te koop staan ?

http://www.privatepilots.nl/phvzv/tekoop.htm

Best jammer dat hij weg gaat, maar we hebben net zelf een Europa gebouwd en we willen niet meer verhuren omdat dit ons teveel tijd kost (om het goed te doen en de kist ondertussen ook netjes te houden). Tijd is iets waar we juist te weinig van hebben, dus de Trouwe Cessna gaat weg en nu moet ik nog ff wennen aan het totaal ander soort vliegen van onze spiksplinternieuwe PH-DIY (hoe toepasselijk he, voor diegenen die de afkorting kennen). Hij vliegt wel heel strak, alleen ik nog niet :D
 
Dank jullie wel allemaal, ik heb naar de genoemde adressen (waarvan een mailadres niet klopte, maar Google is your friend ;-) ) een mail verzonden. Ik ben benieuwd hoe het zaakje verder nou echt in elkaar steekt en ik ben verder maar gewoon heel blij dat we niet als een stel goedgelovigen in zijn tactiek zijn getrapt en het vliegtuig niet met hem mee hebben gegeven. Ik heb zo'n vermoeden dat ik dan vandaag wel iets minder vrolijk zou zijn geweest. Ik hoop dat hij niet op andere te koop staande vliegtuigen af zal gaan.
 
Erg raar verhaal inderdaad. Wellicht kunnen jullie hem in de val lokken?

Let op dat U er zelf geen problemen mee krijgt. IVW leest hier mee. Als ik het goed begrijp heeft U iemand anders laten vliegen die hier volgens zijn brevet niet mag vliegen? Hoop dat U daar geen problemen mee krijgt.

Disregard als U ook instructeur bent.
 
Kist ziet er inderdaad erg mooi uit en de prijs is zeer reëel.
Veel succes met de verkoop !
 
Erg raar verhaal inderdaad. Wellicht kunnen jullie hem in de val lokken?

Let op dat U er zelf geen problemen mee krijgt. IVW leest hier mee. Als ik het goed begrijp heeft U iemand anders laten vliegen die hier volgens zijn brevet niet mag vliegen? Hoop dat U daar geen problemen mee krijgt.

Disregard als U ook instructeur bent.
We hebben hem juist niet laten vliegen. Ja, in de rechterstoel mocht ie even vliegen maar dat zal geen probleem zijn toch. Hij was geen pilot in command en heeft de take off en landing sowieso niet gedaan. Alleen bovenin met twee handen even het stuur vastgehouden :D
 
Potverdikkies, wat een mooie site én kist. Zou er bijna m'n SEP van gaan verlengen. :D
 
Ik zou ook oppassen voor dergelijke praktijken
als in deze link beschreven...

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenl.../Suicidale-Nederlander-vermoordt-piloot.dhtml

:niet_bli: Vreemd en bizar verhaal... maar ws wel waar!

Ik heb een aantal jaren een flight-review gedaan met een collega CFI
die een leeg coca-cola flesje bij zich had.
Toen ik hem vroeg waarom hij dat had zei hij: Voor zelfverdediging...
En hiermee mag ik langs security.

Een goede tip, 'k ga het voortaan ook maar doen als ik dit topic zo lees...

grtz VF
 
Back
Top