Ms. Europa XS
New member
Gisteravond ontving ik een mailtje van een zekere "Steve" dat hij ons vliegtuig (C172) wilde kopen (dat staat inderdaad te koop op onze site dus dat is nog zo gek niet). Hij wilde graag vandaag komen want hij was nu in NL. No problem, we kunnen er 's ochtends zijn. Hij schreef dat hij een testvlucht wilde maken en als het vliegtuig hem bevalt, zou hij hem kopen. De testvlucht zou wel twee uur moeten duren.
Ik heb gemaild dat ik wel 'curious' was waarom hij twee uur wilde vliegen voor een testvlucht en dat we er een hoge huurprijs voor vragen en dat dit wordt verrekend als hij hem inderdaad koopt. Antwoord: money is no problem, I want to fly it for two hours and buy it if I like it.
Mijn gevoel hierbij was niet goed, maar je weet soms maar nooit he...
Komen we vandaag op het veld, blijkt hij niet eens te weten dat er een Thielert 2.0 motor in zit! Die motor is duurder dan het vliegtuig! Oké, je vliegt dan ook voor een kwart van de prijs (want: helft zuiniger en helft goedkopere brandstof) dus het is het beslist waard maar een serieuze koper zou het moeten weten he. Volgens mij kénde hij het fenomeen dieselmotor niet eens.
Affin, ik heb hem gezegd dat we zijn paspoort en brevet even moeten kopieren. Toen ik dat deed zag ik dat hij een Canadees paspoort en brevet heeft... Hem gevraagd: "heb je weleens in NL gevlogen?" "Nope.." "Nou, volgens mij mág je hier ook helemaal niet vliegen met dit brevet hoor..." En ik zag trouwens dat zijn visum uit 2009 was en zijn brevet leek uit juni 2009 te komen maar ik weet niet zeker of dat de datum van een opnieuw opgevraagd brevet is, of de datum van het behalen van je PPL? (ik heb hem zelf nog niet verlengd nl, iemand die dat weet?).
Hij ging dan maar rechts zitten, en was niet de pic. Hij claimde 600 uur te hebben op een Cessna maar hij maakte er echt niks van en uit alles bleek onervarenheid. (net vliegveld opgeroepen wat onze intenties zijn, gehoord welke baan in gebruik is, wat de QNH is, etc, vraagt ie daarna: is dat de air-to-air-frequency? Zou hij niet hebben begrepen dat we niet op deze manier air-to-air praten? Zou hij niet weten dat a2a helemaal niet bestaat in NL? Hij had ook geen kaart bij zich, geen headset en hij deed raar toen hij richting de baan wilde vliegen (hij wilde geen circuit maken of normaal invoegen maar gewoon wham van 1500ft huppakee naar de runway).
Last but not least: er kwam een enorme alcoholwalm van hem af (en dat rook je pas in het vliegtuig, niet daarbuiten, helaas). En hij had twee uur tevoren NOGMAALS via de telefoon gevraagd of hij inderdaad wel die twee uur kon vliegen, zonder begeleiding... hij kon het veld niet eens terugvinden na het kwartier dat we in de lucht hebben gezeten
Hij leek ook totaal geen TAF te kunnen lezen trouwens want ik had hem de TAF die gisteravond om 23 uur bij het KNMI stond laten zien en daar stond dat vanaf 14 lt de bewolking op 800 voet was en dat er een vis van 6km is. Ondanks dat ik dat had laten zien, bleef hij volhouden dat hij om 13 uur twéé uur wilde vliegen. :1855:
Hij ziet er overigens niet uit als een rare snuiter en klinkt ook niet maf maar alle feiten zijn gewoon idioot. Hij had drie mensen bij zich en ik denk dat hij gewoon even leuk wilde vliegen met die lui. Jammer voor hem is het niet doorgegaan maar ik ben zo benieuwd hoe dit nou zit he... Het is echt zot zoals het is gegaan.
Als het aan die man had gelegen zou hij hem zo mee hebben genomen, niet bepaald volledig nuchter en zonder geldig brevet om in een PH kist te vliegen. Iemand een idee of ik hier verder iets mee moet? Moet ik het ergens melden of maar laten voor wat het is?
Ik heb gemaild dat ik wel 'curious' was waarom hij twee uur wilde vliegen voor een testvlucht en dat we er een hoge huurprijs voor vragen en dat dit wordt verrekend als hij hem inderdaad koopt. Antwoord: money is no problem, I want to fly it for two hours and buy it if I like it.
Mijn gevoel hierbij was niet goed, maar je weet soms maar nooit he...
Komen we vandaag op het veld, blijkt hij niet eens te weten dat er een Thielert 2.0 motor in zit! Die motor is duurder dan het vliegtuig! Oké, je vliegt dan ook voor een kwart van de prijs (want: helft zuiniger en helft goedkopere brandstof) dus het is het beslist waard maar een serieuze koper zou het moeten weten he. Volgens mij kénde hij het fenomeen dieselmotor niet eens.
Affin, ik heb hem gezegd dat we zijn paspoort en brevet even moeten kopieren. Toen ik dat deed zag ik dat hij een Canadees paspoort en brevet heeft... Hem gevraagd: "heb je weleens in NL gevlogen?" "Nope.." "Nou, volgens mij mág je hier ook helemaal niet vliegen met dit brevet hoor..." En ik zag trouwens dat zijn visum uit 2009 was en zijn brevet leek uit juni 2009 te komen maar ik weet niet zeker of dat de datum van een opnieuw opgevraagd brevet is, of de datum van het behalen van je PPL? (ik heb hem zelf nog niet verlengd nl, iemand die dat weet?).
Hij ging dan maar rechts zitten, en was niet de pic. Hij claimde 600 uur te hebben op een Cessna maar hij maakte er echt niks van en uit alles bleek onervarenheid. (net vliegveld opgeroepen wat onze intenties zijn, gehoord welke baan in gebruik is, wat de QNH is, etc, vraagt ie daarna: is dat de air-to-air-frequency? Zou hij niet hebben begrepen dat we niet op deze manier air-to-air praten? Zou hij niet weten dat a2a helemaal niet bestaat in NL? Hij had ook geen kaart bij zich, geen headset en hij deed raar toen hij richting de baan wilde vliegen (hij wilde geen circuit maken of normaal invoegen maar gewoon wham van 1500ft huppakee naar de runway).
Last but not least: er kwam een enorme alcoholwalm van hem af (en dat rook je pas in het vliegtuig, niet daarbuiten, helaas). En hij had twee uur tevoren NOGMAALS via de telefoon gevraagd of hij inderdaad wel die twee uur kon vliegen, zonder begeleiding... hij kon het veld niet eens terugvinden na het kwartier dat we in de lucht hebben gezeten
Hij leek ook totaal geen TAF te kunnen lezen trouwens want ik had hem de TAF die gisteravond om 23 uur bij het KNMI stond laten zien en daar stond dat vanaf 14 lt de bewolking op 800 voet was en dat er een vis van 6km is. Ondanks dat ik dat had laten zien, bleef hij volhouden dat hij om 13 uur twéé uur wilde vliegen. :1855:
Hij ziet er overigens niet uit als een rare snuiter en klinkt ook niet maf maar alle feiten zijn gewoon idioot. Hij had drie mensen bij zich en ik denk dat hij gewoon even leuk wilde vliegen met die lui. Jammer voor hem is het niet doorgegaan maar ik ben zo benieuwd hoe dit nou zit he... Het is echt zot zoals het is gegaan.
Als het aan die man had gelegen zou hij hem zo mee hebben genomen, niet bepaald volledig nuchter en zonder geldig brevet om in een PH kist te vliegen. Iemand een idee of ik hier verder iets mee moet? Moet ik het ergens melden of maar laten voor wat het is?