Studeer je nu voor beroepspiloot, of ben je inmiddels al aan de slag gegaan. Zit je al een aantal jaartjes naast een Commander, of ben je het zelf? Dan wil ik je vragen of je antwoord kan geven op de onderstaande vragen. Wat is jouw mening en hoe kijk jij naar bepaalde veranderingen in bijvoorbeeld de economie. Je zou mij enorm helpen bij het beantwoorden van deze vragen!
Naam:
Leeftijd:
Luchtvaartmaatschappij:
Functie:
Opleiding tot piloot afgerond in …… op het opleidingsinstituut van ……
Vooropleiding:
De rol – Captain/FO/SO
1) Wat zijn uw taken vanaf het moment dat bekend is dat u een bepaalde vlucht moet uitvoeren? (Wie stuurt u aan, wat bereid u voor, wat controleert u, debriefing, rapportage)
2) Hoe ziet een doorsnee werkdag van u eruit? Is er bijvoorbeeld voldoende tijd tussen twee vluchten?
3) Men zegt dat het hebben van een technische achtergrond erg belangrijk is, hoe kijkt u hier tegenaan?
4) Voor het beroep als piloot moeten u en anderen over bepaalde competenties beschikken (stressbestendigheid, nauwkeurigheid, verantwoordelijksgevoel, etc) Zijn er competenties die u pas heeft ontwikkelt tijdens uw carrière als piloot, of gaat u nog bepaalde competenties ontwikkelen in uw toekomst, in een andere functie?
5) Het internet staat vol met informatie over piloten. Kunt u, met uw werkervaring, vertellen welke ‘punten’ onderbelicht worden? Zijn er bijvoorbeeld taken/handelingen die heel belangrijk zijn maar eigenlijk nergens worden genoemd.
6) Vooral ICA’s duren erg lang. Wat doet u als u op cruise altitude bent, wisselt u bijvoorbeeld uw handelingen af met uw collega’s in de cockpit?
De branche – vliegtuigbranche (het vliegen van…)
1) De vliegtuigbranche heeft veel verschillende vormen van vliegen. Vliegt u naast uw baan, ook in andere toestellen voor uw eigen plezier en/of de plezier van anderen? (zweefvliegen, aerobics, etc)
2) Hoe kan het werken in deze branche getypeerd worden? Is het informeel, of juist heel formeel? Is er een grote hiërarchie of is er juist een ‘platte’ cultuur?
3) Kunt u in één zin vertellen wat de vliegtuigbranche zo bijzonder voor u maakt? Waarom wilde u piloot worden bijvoorbeeld.
4) Zijn er voldoende kansen om binnen de luchtvaartbranche een carrière op te bouwen?
Het domein – Commerciële luchtvaart
1) U bent nu Captain/FO/SO, wat is de volgende stap? Bestaat er nog een kans dat u op een ander type gaat vliegen of doorgroeit in een andere functie? Zo niet, gaat het niet vervelen?
2) De commerciële luchtvaart is een combinatie van grond- en luchtpersoneel. Hoe is deze verstandshouding. Bijvoorbeeld tussen baliepersoneel en u of de luchtverkeersleiding en u.
3) Waarom koos u voor de commerciële luchtvaart en wilde u geen straaljagerpiloot worden?
4) Door de stijgende brandstofprijzen stijgen de prijzen van tickets. Nu heeft Air France-KLM al aangegeven dat zij door deze kosten (plus de vliegtaks) het aantal passagiers ziet teruglopen. Hoe denkt u over de commerciële luchtvaart over 15/20 jaar? Zal er wellicht zometeen een overschot van piloten zijn?
5) De luchtvaarttechniek gaat altijd door, dat betekent dat er zo nu en dan handelingen of technieken veranderen. Vindt u het vervelend constant bij te moeten scholen? Of is deze hele vraag een misvatting?
Naam:
Leeftijd:
Luchtvaartmaatschappij:
Functie:
Opleiding tot piloot afgerond in …… op het opleidingsinstituut van ……
Vooropleiding:
De rol – Captain/FO/SO
1) Wat zijn uw taken vanaf het moment dat bekend is dat u een bepaalde vlucht moet uitvoeren? (Wie stuurt u aan, wat bereid u voor, wat controleert u, debriefing, rapportage)
2) Hoe ziet een doorsnee werkdag van u eruit? Is er bijvoorbeeld voldoende tijd tussen twee vluchten?
3) Men zegt dat het hebben van een technische achtergrond erg belangrijk is, hoe kijkt u hier tegenaan?
4) Voor het beroep als piloot moeten u en anderen over bepaalde competenties beschikken (stressbestendigheid, nauwkeurigheid, verantwoordelijksgevoel, etc) Zijn er competenties die u pas heeft ontwikkelt tijdens uw carrière als piloot, of gaat u nog bepaalde competenties ontwikkelen in uw toekomst, in een andere functie?
5) Het internet staat vol met informatie over piloten. Kunt u, met uw werkervaring, vertellen welke ‘punten’ onderbelicht worden? Zijn er bijvoorbeeld taken/handelingen die heel belangrijk zijn maar eigenlijk nergens worden genoemd.
6) Vooral ICA’s duren erg lang. Wat doet u als u op cruise altitude bent, wisselt u bijvoorbeeld uw handelingen af met uw collega’s in de cockpit?
De branche – vliegtuigbranche (het vliegen van…)
1) De vliegtuigbranche heeft veel verschillende vormen van vliegen. Vliegt u naast uw baan, ook in andere toestellen voor uw eigen plezier en/of de plezier van anderen? (zweefvliegen, aerobics, etc)
2) Hoe kan het werken in deze branche getypeerd worden? Is het informeel, of juist heel formeel? Is er een grote hiërarchie of is er juist een ‘platte’ cultuur?
3) Kunt u in één zin vertellen wat de vliegtuigbranche zo bijzonder voor u maakt? Waarom wilde u piloot worden bijvoorbeeld.
4) Zijn er voldoende kansen om binnen de luchtvaartbranche een carrière op te bouwen?
Het domein – Commerciële luchtvaart
1) U bent nu Captain/FO/SO, wat is de volgende stap? Bestaat er nog een kans dat u op een ander type gaat vliegen of doorgroeit in een andere functie? Zo niet, gaat het niet vervelen?
2) De commerciële luchtvaart is een combinatie van grond- en luchtpersoneel. Hoe is deze verstandshouding. Bijvoorbeeld tussen baliepersoneel en u of de luchtverkeersleiding en u.
3) Waarom koos u voor de commerciële luchtvaart en wilde u geen straaljagerpiloot worden?
4) Door de stijgende brandstofprijzen stijgen de prijzen van tickets. Nu heeft Air France-KLM al aangegeven dat zij door deze kosten (plus de vliegtaks) het aantal passagiers ziet teruglopen. Hoe denkt u over de commerciële luchtvaart over 15/20 jaar? Zal er wellicht zometeen een overschot van piloten zijn?
5) De luchtvaarttechniek gaat altijd door, dat betekent dat er zo nu en dan handelingen of technieken veranderen. Vindt u het vervelend constant bij te moeten scholen? Of is deze hele vraag een misvatting?