Vraagje omtrent contract garantiefonds

cyberboy

New member
Zoals ik mijn contract lees vervalt de borgstelling van het garantiefonds naar de bank, 3 jaar na beëindiging van de opleiding. Houd dat in dat als ik het dan niet meer kan betalen de bank dus rechtstreeks naar mij komt? En betekent dat mijn ouders niet meer verantwoordelijk gehouden kunnen worden?

Ik redeneer zo dat als de bank geen geld meer bij het garantiefonds kan halen. Het garantiefonds ook niks meer heeft aan de regresvordering naar mijn ouders toe.

PS. Hier vind je het contract: http://rapidshare.com/files/210693686/overeenkomst_garantiefonds.rar Dit is hetzelfde als mijne het is alleen een kopie van iemand anders waarvan ik hem gehad heb.

Alvast Bedankt!
 
Garantiefonds is er voor wanneer je je opleiding niet af kan maken, en om gedurende een periode na je opleiding je rente te betalen als je niet direct aan baan vindt. (max 3 jaar oid)

Als jij dus je opleiding afrond dan moet je sowieso je schuld zelf aflossen. Na 3 jaar geen baan krijg je ook de rentelasten erbij.
 
Zover ik weet geldt het regressierecht inderdaad voor het garantiefonds, dat 3 jaar standaard telt. Hierna kan je overeenkomsten aangaan met andere banken of instellingen om de lening onder te brengen. De borg (en dus garantiefonds) zijn dan niet meer van toepassing, dus ook dat regressierecht niet meer. Effe belluh naar ABN Schiphol en je weet het zeker.
 
In de overeenkomst van het garantiefonds wordt ook een kredietovereenkomst genoemd, deze overeenkomst zal wel iets van een regresregeling bevatten denk ik? Nosig weet jij wat daar in staat? Zoals je als zegt kan je na de duur van de overeenkomsten (misschien al tussentijds mits er gunstige bedingen in zijn opgenomen) naar een andere instelling welke misschien betere voorwaarden hanteert.
 
Wat ik gewoon wil weten is als ik bijvoorbeeld in het worst case scenario (wat ik niet hoop mee te maken, maar me toch moet indekken) 4 jaar na afstuderen failliet wordt verklaard. Of mijn ouders dan nog steeds aansprakelijk zijn?

Zoals ik het interpreteer niet omdat, het garantiefonds na 3 jaar eindigt en als de bank geen geld meer krijgt uit het garantiefonds. Dan kan en hoeft het garantiefonds ook geen regres meer te doen. Dus dan komt de bank alleen bij mij en blijft mijn familie buiten schot.

Heb ik het zo goed geïnterpreteerd?
 
Volgens mij wel, zo werd het mij ook uitgelegd door Landsman.

Maar wat staat er in je kredietovereenkomst die je straks sluit met de bank (Daar kan Landsman veel over vertellen het zijn uiteindelijk de banken die hem afsluiten)? Een worst case zoals jij die nu schetst is erg maar als de bank daarmee alleen nog maar hun geld terug kan krijgen middels de WSNP is dat voor de bank niet gunstig toch (voor jou en je ouders wel natuurlijk)? Zeker in deze tijden zouden ze nog meer zekerheid willen?

Indien dit niet het geval is (ken niet alle kleine lettertjes) dan is het m.i. geen slechte deal.

Zoals Nosig al voorstelde bel de bank even, en vraag een concept overeenkomst kan je die alvast doorlezen.
 
En check of je de levensverzekering niet elders goedkoper kan afsluiten. Dat kan je honderden Euro's schelen. Op tijd regelen anders gaan ze de zaak traineren en zeggen ze dat ze het geld niet op tijd kunnen overmaken.
 
Maar wat staat er in je kredietovereenkomst die je straks sluit met de bank (Daar kan Landsman veel over vertellen het zijn uiteindelijk de banken die hem afsluiten)? Een worst case zoals jij die nu schetst is erg maar als de bank daarmee alleen nog maar hun geld terug kan krijgen middels de WSNP is dat voor de bank niet gunstig toch (voor jou en je ouders wel natuurlijk)? Zeker in deze tijden zouden ze nog meer zekerheid willen?

Indien dit niet het geval is (ken niet alle kleine lettertjes) dan is het m.i. geen slechte deal.

Zoals Nosig al voorstelde bel de bank even, en vraag een concept overeenkomst kan je die alvast doorlezen.

Mijn overeenkomst krijg ik uiterlijk volgende week thuis. Is al onderweg volgens hun.
Ik heb nog wel een vraagje waarom is WSNP gunstig voor mij en mijn ouders? En hoe kan ik zien of de bank zo alleen nog zijn geld terug kan krijgen?
 
Mijn overeenkomst krijg ik uiterlijk volgende week thuis. Is al onderweg volgens hun.
Ik heb nog wel een vraagje waarom is WSNP gunstig voor mij en mijn ouders? En hoe kan ik zien of de bank zo alleen nog zijn geld terug kan krijgen?

WSNP is in beginsel nooit gunstig natuurlijk, maar als daarmee regres jegens je ouders wordt voorkomen weer wel. Mooiste is snel aan een job en gaan aflossen natuurlijk
 
je kan toch ook alleen de opleidingskosten met bijbehorende (toestanden) rente's enzo lenen? Dan sluit je toch bij een andere bank nog een kleine lening af ofzo.......(ik ken iemand die dat zo heeft gedaan)
 
35.000 voor 8 maanden in portugal vind ik best veel als de huur maar rond de 400 euro is per maand 400*7= 2800 dan heb je nog 32200 over voor die 7 maanden om te eten, uitgaan etc.
 
Back
Top