Vraag voor de performance guru's

Koning Lucht

Well-known member
Vandaag vloog ik over Bucharest en luisterde naar de ATIS. De temperatuur was ver beneden 0. De runway state werd gemeld als '51-100% covered in frozen ruts depth 2mm, braking action medium to good'. (dit had ik ook in de METAR, zie RODEX decode) Voor een uitwijk (landing) dus geen probleem... Nu de vraag; Airbus publiceert geen equivalent water depth waarde voor 'frozen ruts'. Kan ik een takeoff van deze baan maken en zo ja, wat gebruik ik voor de berekening? Wet? omdat het minder dan 3mm is? maar wat als het 4mm was dan?

:dozey::1855:
 
Ik ben ook geneigd om voor icy te gaan, maar puur omdat het het meest conservatieve is en ik het antwoord niet heb.
Het rare is dat ze BA medium to good geven wat toch suggereerd dat er een andere mogelijkheid is aangezien het volgende (als het icy zou zijn):

The airport operator may issue a higher runway condition code (but no higher than Braking Action Medium or Code 3) if Mu values greater than 0.40 are obtained on all three thirds of the runway by a properly operated and calibrated friction measuring device and all other observations, judgment, and vehicle braking action support the higher runway condition code.
 
Back
Top