vanwege het avontuur en natuurlijk het feit dat je er geen selecties hoeft te doen.
Dat moet je misschien even anders verwoorden.
Maar goed, de selcties in NL neem ik met een korrel zout, het blijven tenslotte Commerciele scholen en je betaalt zelf je opleiding dus het kost ze niets als je het niet haalt.
weet je wat ik gedaan heb om eventuele schade te beperken? Gewoon op eigen kosten de testen in Soesterberg doen. Toen dat positief uitviel kon ik met een gerust hart verder investeren.
Dat is een heel goed idee. Absolute aanrader.
Persoonlijke sfeer is zo'n beetje 't minst belangrijke bij de keuze van een school. Je zit er niet voor de gezelligheid.
Niet mee eens, je moet er tenslotte wel 6 maanden door kunnen brengen.
Je eerste indruk van de sfeer als je binnenloopt is heel belangrijk.
Niet alleen de leerlingen maar kijk ook naar de mensen die er werken.
Lijkt het erop dat ze met plezier hun werk doen? Een prettige werkomgeving heeft absoluut zijn weerslag op hoe er met leerlingen wordt omgegaan.
Als je straks gaat solliciteren zullen de meeste Nederlandse bedrijven de voorkeur hebben voor een "nederlandse-" vlieger.
Dat is zo'n argument waar geen bewijs voor is.
Je krijgt geen baan in NL met alleen een opleiding in de VS. Je zal toch echt een conversie moeten doen waarna je net zo goed bent (of beter) dan iemand die alleen in NL is opgeleid.
Een aantal dingen die ik je aan kan raden.
Voordat je naar Amerika gaat:
- Beperk je niet tot 2-3 scholen.
- Met een rondreis heb je tijd genoeg om er veel meer te bezoeken.
- Maak contact en maak een afspraak voordat je gaat, weet je zeker dat je de juiste mensen te spreken krijgt.
- Vraag om email adressen van NL'se leerlingen (voordat je gaat)
- Hebben ze geen NL'se leerlingen gehad dan NW Europese
- Neem contact op met deze leerlingen en vraag niet alleen over hun tijd bij de school maar ook over (eventuele) problemen bij conversie.
- Schrap scholen van je lijstje gebaseert op deze antwoorden.
Als je de scholen bezoekt:
- Hoe is de locatie?
- Hoe ziet het gebouw er van de buitenkant uit? Nemen ze de moeite om het op orde te houden?
- Wie is er aanwezig om met je te spreken ? Chief Flight Instructor/Assistant Chief Flight Instructor of iemand van het marketing dep.? Daarom moet je een afspraak maken, hoe hoger de "rang" hoe belangrijker ze leerlingen vinden.
- Hoeveel tijd hebben ze voor je vrijgemaakt? Je komt er $50K-$60K uitgeven, dat is best een paar uur van hun tijd waard.
- Hoe is de sfeer? Wil je daar echt 6 maanden doorbrengen als het eruit ziet als een operatie kamer en iedereen loopt stilletjes door de gangen?
- Hoe gaan de aanwezige instructeurs om met de aanwezige leerlingen?
Aardig en respectvol of krijgen ze de sleutels toegegooid met .." he you , what's your name again, go preflight.."
- Wat is de verhouding tussen ground school en vliegtijd? Grond school is heel belangrijk tijdens je opleiding. Je kunt beter extra uren in een klas lokaal zitten dan in het vliegtuig. Goedkoper.
- Wat is wel en niet inbegrepen in hun prijzen? Wat kosten extra uren buiten een pakket?
- Welke vliegvelden worden er gebruikt voor training? Is er genoeg interessant (moeilijker) luchtruim in de buurt? Scheelt vliegtijd tijdens je training.
- Wat mag je wel of niet na je PPL of je Instrument rating? Restricties zijn goed, het is een beetje onverantwoordelijk om iemand na zijn PPL een kistje mee te geven om naar California heen en terug te vliegen. Geeft aan hoe serieus ze zijn.
- Hebben ze onderhoud in eigen beheer of uitbesteed?
- Vraag of je het onderhoudsbedrijf mag zien en hebben school vliegtuigen voorrang? Hoe ziet het onderhoudsbedrijf eruit? Je hoeft echt geen Lucht vaart Inspecteur te zijn om te zien of het een zooitje is.
- Hoeveel vliegtuigen hebben ze van elk type? Erg belangrijk als je door regulier (verplicht) onderhoud ineens geen vliegtuig meer beschikbaar hebt.
- Meeste scholen hebben een Intro vlucht pakketje. Neem de tijd om 30 min of een uurtje met ze te vliegen. Wederom, je hoeft geen luchtvaart Inspecteur te zijn om te zien of de kist een zooitje is. Is het paneel een grote verzameling INOP (inoperative) stickers? Vraag de instructeur of alles werkt. Zo niet vraag waarom het niet gerepareert wordt. Niet alles hoeft te werken om veilig of legaal te kunnen vliegen maar als de instructeur zegt ".. they never fix anything around here..." weet je hoe laat het is.
- Instructeurs zijn hele aardige hard werkende mensen en altijd erg eerlijk als de baas niet in de buurt is.
- Vraag je instructeur hoe lang ze er al werken en hoe lang ze er nog willen werken (heel belangrijk). Hier zit een beetje psychologie achter, een tevreden werknemer is loyaler dan iemand die niet tevreden is. Voor een ontevreden instructeur zal het hun reet kunnen roesten of je daar wel of niet je training komt doen. Voor een tevreden werknemer is dit heel belangrijk, wat goed is voor het bedrijf is ook goed voor werknemers.
Last but not least;
Voor vliegtraining in de VS heb je een visum nodig, het M-1 studie visum.
Om het visum aan te vragen heb je een I-20 (aanvraag formulier) van de school nodig.
Alleen scholen door de FAA gecertificeerd onder Part 141 hebben de bevoegdheid om een I-20 uit te geven.
Daarom is het vragen naar een slagingspercentage niet belangrijk, Part 141 scholen moeten een 80% slagingspercentage hebben om hun certificering te behouden.
Op deze pagina van de FAA website kan je per staat naar Part 141 gecertificeerde scholen zoeken:
http://av-info.faa.gov/PilotSchool.asp
Hier kan je lezen over de verschillen tussen Part 61 en Part 141:
http://flighttraining.aopa.org/learntofly/school/
Goede voorbereiding is het halve werk, veel plezier.