Vraag over CPL in Amerika

PeterPilot

New member
Beste Airworkers,

Ik zit te twijfelen of ik mijn CPL hier in Nederland zal gaan proberen te halen of dat ik direct naar Amerika zal gaan.
Amerika heeft bij mij de voorkeur, niet alleen vanwege de financiën maar ook vanwege het avontuur en natuurlijk het feit dat je er geen selecties hoeft te doen.

Nou ga ik deze zomer samen met een vriend een rondreis maken van west naar zuid-oost Amerika.

Ik wil bij mijn trip door Florida een aantal (2 a 3) vliegscholen gaan bezoeken om hier later misschien mijn CPL bij te gaan halen.

Nu is mijn vraag welke scholen jullie zouden aanraden om bij langs te gaan, tijdens deze voorlopig eenmalige trip.

Ik zat zelf te denken aan Floride Flight Training Center en Europe-American Aviation.

Nu vraag ik mij af:
- Wat zijn zaken waarop je moet letten als je zo'n school bezoekt, behalve dan de persoonlijke sfeer?
- Mocht je na je opleiding in Nederland gaan solliciteren maak je dan op de Nederlandse banenmarkt kans met een Amerikaans (geconverteerd naar Europees) brevet?

Ik hoop dat jullie me wat meer informatie kunnen geven.

Peter
 
Amerika heeft bij mij de voorkeur, niet alleen vanwege de financiën maar ook vanwege het avontuur en natuurlijk het feit dat je er geen selecties hoeft te doen.

2 Slechtere reden om 't Amerika-traject te kiezen kan ik niet verzinnen. Kies alleen voor een buitenland-trajekt als je (lees: ouders) geen opleiding in Nederland kunnen financieren. Als je straks gaat solliciteren zullen de meeste Nederlandse bedrijven de voorkeur hebben voor een "nederlandse-" vlieger. Helaas, 't is waar... Dat wil niets zeggen over de kwaliteit van de opleidingen in 't buitenland...

Nu vraag ik mij af:
- Wat zijn zaken waarop je moet letten als je zo'n school bezoekt, behalve dan de persoonlijke sfeer?

Persoonlijke sfeer is zo'n beetje 't minst belangrijke bij de keuze van een school. Je zit er niet voor de gezelligheid.
-Financiering
-Resultaten v/d school over de afgelopen 2 jaar
-Zakelijke sfeer (geen mooie verkoop-praatjes a.u.b.)
-kijk op diverse forums en ga ZELF op zoek naar informatie

- Mocht je na je opleiding in Nederland gaan solliciteren maak je dan op de Nederlandse banenmarkt kans met een Amerikaans (geconverteerd naar Europees) brevet?

Je maakt wel degelijk een kans... de vraag is of je een _gelijke_ kans maakt vergeleken met een, in Nederland opgeleide, vlieger.

Je prioriteiten liggen nogal verkeerd. Ga bij jezelf te rade of je dit echt wilt doen. Waarom geen selectie doorlopen? Bang voor afwijzing? Dan kun je beter een kantoorbaan zoeken.
 
Last edited:
Erg belangrijk is voornamelijk wat je daarna wilt doen.
Vlieguren in de states maakt niets uit, want dat doen de betere scholen ook (zoals KLS)
Besef dat zodra je klaar bent een FAA licence hebt en hier in Europa nog een conversie naar JAA (frozen) ATPL moet doen.
Dat houdt een hele hoop mensen tegen met het weer terugkomen en die blijven vervolgens daar plakken.
Laat je niet koeieneren door flighthour building waarbij je een stoeltje koopt. Vaak loopt dat uit op een (vaak financieel) drama.

Maar daarintegen kan het als volgt: Uren goedkoop in de states en dan hier het theoretische deel doen (volgorde maakt niet zoveel uit...je kan eerst de theorie doen om te kijken of je wel geschikt bent, maar vliegervaring voor de theorie aan kan je een hoop helpen)
En dan is de US een hele goeie optie. (PPL-etje heb je al voor 5000 dollar)

Good luck

PS: weet je wat ik gedaan heb om eventuele schade te beperken? Gewoon op eigen kosten de testen in Soesterberg doen. Toen dat positief uitviel kon ik met een gerust hart verder investeren.

Schooltesten zijn ook wel heeeeel erg afhankelijk van hoe goed de school het doet. Het zijn immers commerciele instellingen.
Tekort aan zieltjes? Makkelijker test...tja zo werkt het..
Soesterberg is dan een wat objectievere testmethode.
 
Hartstikke bedankt voor jullie reacties en ik kan er nog rustig over nadenken aangezien ik nu nog iets heel anders studeer.

Peter
 
vanwege het avontuur en natuurlijk het feit dat je er geen selecties hoeft te doen.
Dat moet je misschien even anders verwoorden.
Maar goed, de selcties in NL neem ik met een korrel zout, het blijven tenslotte Commerciele scholen en je betaalt zelf je opleiding dus het kost ze niets als je het niet haalt.

weet je wat ik gedaan heb om eventuele schade te beperken? Gewoon op eigen kosten de testen in Soesterberg doen. Toen dat positief uitviel kon ik met een gerust hart verder investeren.

Dat is een heel goed idee. Absolute aanrader.

Persoonlijke sfeer is zo'n beetje 't minst belangrijke bij de keuze van een school. Je zit er niet voor de gezelligheid.

Niet mee eens, je moet er tenslotte wel 6 maanden door kunnen brengen.
Je eerste indruk van de sfeer als je binnenloopt is heel belangrijk.
Niet alleen de leerlingen maar kijk ook naar de mensen die er werken.
Lijkt het erop dat ze met plezier hun werk doen? Een prettige werkomgeving heeft absoluut zijn weerslag op hoe er met leerlingen wordt omgegaan.

Als je straks gaat solliciteren zullen de meeste Nederlandse bedrijven de voorkeur hebben voor een "nederlandse-" vlieger.

Dat is zo'n argument waar geen bewijs voor is.
Je krijgt geen baan in NL met alleen een opleiding in de VS. Je zal toch echt een conversie moeten doen waarna je net zo goed bent (of beter) dan iemand die alleen in NL is opgeleid.

Een aantal dingen die ik je aan kan raden.
Voordat je naar Amerika gaat:

  • Beperk je niet tot 2-3 scholen.
  • Met een rondreis heb je tijd genoeg om er veel meer te bezoeken.
  • Maak contact en maak een afspraak voordat je gaat, weet je zeker dat je de juiste mensen te spreken krijgt.
  • Vraag om email adressen van NL'se leerlingen (voordat je gaat)
  • Hebben ze geen NL'se leerlingen gehad dan NW Europese
  • Neem contact op met deze leerlingen en vraag niet alleen over hun tijd bij de school maar ook over (eventuele) problemen bij conversie.
  • Schrap scholen van je lijstje gebaseert op deze antwoorden.

Als je de scholen bezoekt:

  • Hoe is de locatie?
  • Hoe ziet het gebouw er van de buitenkant uit? Nemen ze de moeite om het op orde te houden?
  • Wie is er aanwezig om met je te spreken ? Chief Flight Instructor/Assistant Chief Flight Instructor of iemand van het marketing dep.? Daarom moet je een afspraak maken, hoe hoger de "rang" hoe belangrijker ze leerlingen vinden.
  • Hoeveel tijd hebben ze voor je vrijgemaakt? Je komt er $50K-$60K uitgeven, dat is best een paar uur van hun tijd waard.
  • Hoe is de sfeer? Wil je daar echt 6 maanden doorbrengen als het eruit ziet als een operatie kamer en iedereen loopt stilletjes door de gangen?
  • Hoe gaan de aanwezige instructeurs om met de aanwezige leerlingen?
    Aardig en respectvol of krijgen ze de sleutels toegegooid met .." he you , what's your name again, go preflight.."
  • Wat is de verhouding tussen ground school en vliegtijd? Grond school is heel belangrijk tijdens je opleiding. Je kunt beter extra uren in een klas lokaal zitten dan in het vliegtuig. Goedkoper.
  • Wat is wel en niet inbegrepen in hun prijzen? Wat kosten extra uren buiten een pakket?
  • Welke vliegvelden worden er gebruikt voor training? Is er genoeg interessant (moeilijker) luchtruim in de buurt? Scheelt vliegtijd tijdens je training.
  • Wat mag je wel of niet na je PPL of je Instrument rating? Restricties zijn goed, het is een beetje onverantwoordelijk om iemand na zijn PPL een kistje mee te geven om naar California heen en terug te vliegen. Geeft aan hoe serieus ze zijn.
  • Hebben ze onderhoud in eigen beheer of uitbesteed?
  • Vraag of je het onderhoudsbedrijf mag zien en hebben school vliegtuigen voorrang? Hoe ziet het onderhoudsbedrijf eruit? Je hoeft echt geen Lucht vaart Inspecteur te zijn om te zien of het een zooitje is.
  • Hoeveel vliegtuigen hebben ze van elk type? Erg belangrijk als je door regulier (verplicht) onderhoud ineens geen vliegtuig meer beschikbaar hebt.
  • Meeste scholen hebben een Intro vlucht pakketje. Neem de tijd om 30 min of een uurtje met ze te vliegen. Wederom, je hoeft geen luchtvaart Inspecteur te zijn om te zien of de kist een zooitje is. Is het paneel een grote verzameling INOP (inoperative) stickers? Vraag de instructeur of alles werkt. Zo niet vraag waarom het niet gerepareert wordt. Niet alles hoeft te werken om veilig of legaal te kunnen vliegen maar als de instructeur zegt ".. they never fix anything around here..." weet je hoe laat het is.
  • Instructeurs zijn hele aardige hard werkende mensen en altijd erg eerlijk als de baas niet in de buurt is.
  • Vraag je instructeur hoe lang ze er al werken en hoe lang ze er nog willen werken (heel belangrijk). Hier zit een beetje psychologie achter, een tevreden werknemer is loyaler dan iemand die niet tevreden is. Voor een ontevreden instructeur zal het hun reet kunnen roesten of je daar wel of niet je training komt doen. Voor een tevreden werknemer is dit heel belangrijk, wat goed is voor het bedrijf is ook goed voor werknemers.

Last but not least;
Voor vliegtraining in de VS heb je een visum nodig, het M-1 studie visum.
Om het visum aan te vragen heb je een I-20 (aanvraag formulier) van de school nodig.
Alleen scholen door de FAA gecertificeerd onder Part 141 hebben de bevoegdheid om een I-20 uit te geven.
Daarom is het vragen naar een slagingspercentage niet belangrijk, Part 141 scholen moeten een 80% slagingspercentage hebben om hun certificering te behouden.
Op deze pagina van de FAA website kan je per staat naar Part 141 gecertificeerde scholen zoeken:
http://av-info.faa.gov/PilotSchool.asp
Hier kan je lezen over de verschillen tussen Part 61 en Part 141:
http://flighttraining.aopa.org/learntofly/school/

Goede voorbereiding is het halve werk, veel plezier.
 
Goede airworkers,

Net als Peter zit ik er al een tijdje over na te denken om mijn ATPL in Amerika te gaan halen. Ik heb een beetje rondgekeken op site's van vliegscholen en kwam de site van Orlando Flight Training in Florida tegen. Ik citeer:

"Our JAA Pro Pilot Course schedules a complete program of training Modules to allow the ab-initio student to progress from a level of no flying experience to the issuance of a JAA Frozen ATPL." (bron: http://www.flyoft.com/pro_pilot_course.php)

Zij bieden dus een programma aan waarbij je je FAA en JAA brevet krijgt, de kosten voor dit programma zijn 39.900 dollar. De conversion van je in Florida gehaalde FAA brevet naar het JAA brevet gebeurt bij Cabair in Engeland en kost tussen de 6.500 en 7.500 pond. In totaal ben je dus voor nog geen 40.000 euro klaar. Komen kosten voor onderdak en levensonderhoud bij, dus totaal zal ongeveer 50.000-60.000 euro zijn.

Nu vraag ik mij nog een paar dingen af. In de beschrijving wordt helemaal niet gesproken over een eventuele MCC of iets dergelijks; is het in Amerika dan gebruikelijk dat je na je opleiding meteen een TR gaat doen op een jet o.i.d? Ook heb ik mij laten vertellen dat Amerikaanse major airlines niet of nauwelijks mensen aannemen die net van de vliegschool afkomen, maar minimaal een X aantal uur vragen, waardoor de meeste studenten die net van school zijn eerst instructeur worden of rondvluchtjes gaan doen, om maar uren te maken. Hoe zit dat precies? Is het inderdaad zo dat Amerikaanse airlines per definitie geen studenten aannemen die net klaar zijn met hun opleiding?

Verder hoorde ik laatst een verhaal van een man, die zijn opleiding in Amerika had gedaan, daar een groot aantal uren gemaakt had en daarna naar Nederland is teruggegaan en bij de KLM is aangenomen. Klinkt aantrekkelijk zou je zeggen... Is het zo dat Nederlandse airlines zonder meer vliegers met veel ervaring laten solliciteren die hun opleiding in het buitenland gedaan hebben?

En, last but not least: de financiering. Wordt het, kort gezegd, tijd dat ik mijn ouders eens even heel lief ga aankijken, of zijn er banken/kredietverstrekkers in Nederland die zo gek zijn mijn opleiding in Amerika te financieren tegen redelijke voorwaarden?

Verder zijn ervaringen van mensen die naar Amerika gegaan zijn om te leren vliegen en die willen vertellen hoe zij het een en ander aangepakt hebben natuurlijk meer dan welkom.

Afijn, tot zover.

Met uiterst vriendelijke groet,

Olivier
 
Nu vraag ik mij nog een paar dingen af. In de beschrijving wordt helemaal niet gesproken over een eventuele MCC of iets dergelijks; is het in Amerika dan gebruikelijk dat je na je opleiding meteen een TR gaat doen op een jet o.i.d? Ook heb ik mij laten vertellen dat Amerikaanse major airlines niet of nauwelijks mensen aannemen die net van de vliegschool afkomen, maar minimaal een X aantal uur vragen, waardoor de meeste studenten die net van school zijn eerst Instructeur worden of rondvluchtjes gaan doen, om maar uren te maken. Hoe zit dat precies? Is het inderdaad zo dat Amerikaanse airlines per definitie geen studenten aannemen die net klaar zijn met hun opleiding?

Even voor de duidelijkheid, OFT leidt op voor het Europese of JAR brevet.
Daar mee kom je bij Amerikaanse airlines niet aan het werk.
Heb je echt een Amerikaans of FAA brevet voor nodig.

En dan hebben we het nog niet eens over de werkvergunning.

$39,000 is een beetje aan de lage kant trouwens.
De 50 uur ground school is weinig voor PPL en IFR, dat zou ongeveer 70-80 uur moeten zijn. Maar daar zit het verschil niet in.
Alleen Multi CPL en geen Single CPL.
Geen glass cockpit ook trouwens.
Kijk ook eens op Pprune.com groot Engelstalig forum waar veel over OFT gepost wordt.
Hier bijvoorbeeld:
http://www.pprune.org/professional-...dies/368784-orlando-flight-training-joke.html
 
imo apita,

dank je voor je antwoord, ik had inderdaad niet begrepen dat je alleen een JAR brevet krijgt, beetje stom, sorry...

Ik zal het web nog eens wat verder afstruinen op zoek naar informatie. Bedankt in ieder geval!
 
Olivier, de markt is op het ogenblik echt heel erg slecht. In Europa zeker, maar ik vermoed dat het in de US of A nog veel erger is. Daar is het trouwens ook in goede tijden gebruikelijk, dat je met ervaring binnenkomt. Weet niet of je een greencard hebt, maar verwacht in eerste instantie geen hulp van de maatschappijen.

Even een voorbeeld over de markt in Europa; een maat vanmij verloor pas zijn baan. Had een type rating voor een B757/767 èn A320/330, maar kon nergens in Europa aan de slag. Misschien eerst even wat info inwinnen over de markt?

Groet KL
 
Dat het nu slecht gaat is misschien de beste reden om juist wel met een opleidng te beginnen.
Het is even kort door de bocht maar:

Een FAA opleiding in de VS duurt 6 maanden.
Na conversie naar JAA zal je ongeveer anderhalf jaar verder zijn.
Een half jaar een "timebuilder" baan en je bent twee jaar vereder als je nu begint.

Het is natuurlijk door niemand te voorspellen wat de markt over twee jaar doet maar het zal allicht een stuk beter zijn dan nu.
 
@ KL

Zeker weten, ik ben me ook geheel bewust van de huidige situatie in de luchtvaartwereld, mede dankzij dit forum. Ik ben er ook nog absoluut niet uit wat ik ga doen, want ik zit er ook nog steeds over te denken om het gewoon in Nederland bij EPST of NLS (ik heb al KLS selectie gedaan, maar bij GVSS afgevallen) te proberen en de gok te nemen. Ik heb er lang over nagedacht en weet dat het een groot risico is dat je moet nemen en daarom kijk ik ook wat verder dan alleen NL. Maar zoals je zegt, de situatie in Amerika is op dit moment ook niet bepaald om over naar huis te schrijven. Maar, aan de andere kant, een gemiddelde vliegopleiding duurt toch al snel een jaartje of 1,5/2 dus wie weet hoe de situatie dan is. Op dit moment is het allemaal speculeren en koffiedik kijken en ik heb geen flauw idee wat het beste is om te doen. Misschien wel afwachten, maar voor je het weet dient de volgende crisis zich alweer aan. Eerst maar eens eindexamen doen over 2 weken...

Olivier
 
@Imo: Dat was vroeger wel dat je de teneur uit kon zitten, maar dat was in tijden dat er weinig banen waren maar ook in verhouding weinig werkloze vliegers..
Ook al duurt je opleiding tussen de 12 en 24 maanden, met de huidige backlog kan het nog heeeeel lang duren voordat de vraag voor low-timers weer aantrekt
 
Back
Top