Vraag over betaalbare praktijklessen buiten Nederland onder JAA

Vraag over betaalbare praktijklessen buiten Nederland onder JAA

  • VS

    Votes: 6 85.7%
  • Canada

    Votes: 0 0.0%
  • België

    Votes: 0 0.0%
  • Tsjechie, Croatië etc...

    Votes: 1 14.3%

  • Total voters
    7
  • Poll closed .

Guyseppe

New member
Aan alle captains en co's;

Waarschijnlijk een vaker gestelde vraag, echter heb hem nog niet terug gevonden op de verschillende sites.

Stel: je kunt zeggen hoera! ik heb mijn theoriebewijs PPL met RT verklaring, en een geldige medical.

Nu wil ik in een vakantie lekker wat uurtjes gaan doen, en aansluitend afvliegen.

Natuurlijk mag dat grapje niet te gek veel kosten, want Nederland is gewoon idioot duur.

Het maakt niet uit waar het is.. de VS, Portugal, Canada, Wherever...

Waar kan ik in dit geval terecht??

Heeft iemand een soortgelijke weg bewandeld en inmiddels een PPL op zak door in Nederland theorie te hebben gedaan en in het buitenland betaalbaar praktijk te hebben gehaald.....??

Groet,

Chris
 
Volgens mij laat je nu toch een paar landen waar veel studenten na 9/11 voor hebben gekozen achterwege...Zuid-Afrika en Australie!
 
Zuid Afrika en Australie zijn geen JAA-landen. Vroeger waren er door de (britse) CAA erkende JAA vliegscholen in Zuid Afrika maar ik weet niet of dat nog zo is. In Australie zijn die er bij mijn weten niet.

Als je in Nederland je PPL-theorie hebt gehaald en je wilt in het buitenland je praktijk PPL doen, dan wordt dat een ingewikkeld verhaal. Volgens de JAA reglementen moeten landen namelijk elkaars CPL en ATPL erkennen, maar niet elkaars PPL-theorie. Je zult dus met de luchtvaartinstantie van het JAA land van je keuze contact op moeten nemen en vragen of zij de Nederlandse theorie examens erkennen. Uit eigen ervaring weet ik dat als je bijvoorbeeld naar een JAA-vliegschool in Amerika gaat, je Nederlandse theorie daar niet geldig is. Je zult de CAA-examens moeten doen. Ik weet dit omdat ik vorig jaar ook naar een JAA vliegschool in Amerika ben geweest, terwijl ik de Nederlandse theorie al had. Dit wordt echter door de CAA niet erkend.
 
ojjo29 said:
Zuid Afrika en Australie zijn geen JAA-landen. Vroeger waren er door de (britse) CAA erkende JAA vliegscholen in Zuid Afrika maar ik weet niet of dat nog zo is. In Australie zijn die er bij mijn weten niet.

Als je in Nederland je PPL-theorie hebt gehaald en je wilt in het buitenland je praktijk PPL doen, dan wordt dat een ingewikkeld verhaal. Volgens de JAA reglementen moeten landen namelijk elkaars CPL en ATPL erkennen, maar niet elkaars PPL-theorie. Je zult dus met de luchtvaartinstantie van het JAA land van je keuze contact op moeten nemen en vragen of zij de Nederlandse theorie examens erkennen. Uit eigen ervaring weet ik dat als je bijvoorbeeld naar een JAA-vliegschool in Amerika gaat, je Nederlandse theorie daar niet geldig is. Je zult de CAA-examens moeten doen. Ik weet dit omdat ik vorig jaar ook naar een JAA vliegschool in Amerika ben geweest, terwijl ik de Nederlandse theorie al had. Dit wordt echter door de CAA niet erkend.

De CAA erkend wel.NL theorie (heb hier verleden jaar
mijn correspondentie met de CAA daarover gepost).
 
Back
Top