Vraag over baan

Erikkk

New member
Hallo,

Ik heb even een vraagje. Ik hoorde laatst een verhaal waaraan ik twijfelde of het zo gaat in de realiteit, maar ik wil het toch even navragen.
Het gaat over het volgende. Stel je hebt een paar jaar gevlogen bij Ryanair en je wilt opzoek naar iets anders. Je gaat als voorbeeld solliciteren bij Transavia. Het verhaal is dat bijvoorbeeld Transavia liever iemand in dienst neemt die net van de vliegschool afkomt dan iemand die dus een paar jaar bij Ryanair heeft gevlogen? Zelf vind ik dit beetje apart en geloof ik niet dat dit waar is, maar wie kan mij vertellen hoe dat zit?

groeten,

Erik
 
Een aantal maatschappijen heeft liever ab-inito's, een aantal heeft liever vliegers met uren. KLM neemt bijna alleen maar vliegers zonder uren aan van de KLS of de bufferlijst. Bij Transavia het grootste gedeelte (zover mijn kennis strekt) ook.
 
Kleine toevoeging; doordat de markt zo verziekt is, kunnen maatschappijen zelf bepalen wat ze willen. En bij het handjevol banen wat er per jaar in Nederland vrij komt, bepalen ze zelf de aanname eisen.
 
Hallo Erikkk,

De meeste scholen hebben inderdaad een 'prefered supply,' zoals de KLM Flight Academy die is van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij en de Martinair Flight Academy die van Transavia.

Zelf denk ik dat uren juist gunstig zijn, dat laat zien dat je al ervaring hebt in plaats van weinig tot geen ervaring op een modern passagiersvliegtuig zoals een Boeing 737-800 of een Airbus 320.

Jij sprak over Transavia, hieronder de minimumeisen van deze maatschappij wat betreft vliegscholen of ervaring:

vliegopleiding & ervaring

'Je moet één van onderstaande geïntegreerde vliegopleidingen hebben voltooid:

EPST
KLS
Martinair vliegschool

of in het bezit zijn van een van de volgende kwalificaties:

een Groot Militair Brevet
tenminste 100 uur Multi Engine, Multi Pilot binnen Europa
tenminste 300 uur Multi Engine, Multi Pilot buiten Europa'

Bron: pilottransavia.com

Zoals je ziet kijken ze niet alleen maar naar de school, maar is ervaring dus ook goed en kan je worden aangenomen bij de wat grotere maatschappijen. Bij de KLM komen kan lastig zijn omdat zij sterk recruteert van de KLS, maar bij Transavia maak je degelijk een kans.
 
Last edited:
Transavia neemt liever geen ervaren jongens en meisjes aan, omdat deze duurder zijn binnen de CAO.

Verder neemt HV op dit moment vooral veel EPST'ers aan.
 
Bedankt voor het antwoord. Van de KLS is het natuurlijk een apart verhaal. Maar als we bijvoorbeeld kijken naar EPST etc.
Volgens mij is het inderdaad ook zo dat transavia op dit moment EPST'ers aan neemt.
Maar ik mag toch aannemen dat als je als beginnend piloot bij Ryanair gaat vliegen, dat je daar niet je hele carriere moet blijven omdat een andere maatschappij alleen maar vliegers aannemen die van de opleiding komen?
 
Je hebt de airline waar je wil gaan werken niet echt voor het uitzoeken.
Na een paar jaar bij een Ryanair (bijvoorbeeld) kan je solliciteren bij andere maatschappijen, maar de kans dat ze je uitnodigen voor een selectie en je vervolgens een baan aanbieden is niet al te groot.

En zoals al eerder gezegd; sommige maatschappijen zoals Transavia hanteren heel andere criteria zoals vooropleiding en juist weinig ervaring zodat vliegers op langere termijn goedkoper zijn voor het bedrijf.
 
Ja dat klopt ik weet wel een beetje wat de situatie is, dat je geen baan voor het uitzoeken hebt. Dus daarom vind ik het goed dat ik er informatie over krijg.
 
Zoals hierboven al staat, het verschilt sterk van maatschappij tot maatschappij.
De een wil onervaren gasten want die kunnen ze makkelijker in hun eigen SOPs (lees procedures en training) persen.
De ander wil ervaring want dat is over het algemeen veiliger en bespaart geld (op andere manieren zoals de Type Rating).
Weer een ander wil onervaren want goedkoper (zoals Trans). Maar dit is al eens in een ander topic besproken waar duidelijk werd dat het bij Trans niet alleen van ervaring afhangt maar ook leeftijd.
De meeste hebben geen CAO trouwens.
 
Ook leeftijdsvoorkeur is verschillend per maatschappij. De maatschappijen die primair naar de kosten kijken willen graag jonge vliegers zonder relevante uren (= goedkoop). Natuurlijk moet je wel aan de soms strenge standaard voldoen. Andere maatschappijen zoals bijvoorbeeld Germanwings (Lufthansa) kijken wat minder naar de kosten en nemen over het algemeen wat meer oudere kandidaten (25+) aan die wat meer volwassenheid tonen. Dat was tenminste mijn observatie tijdens de selecties.
 
Beste Erikkkk,

Er zijn een heeeeleboel piloten die zich hun vliegcarriere heel anders hadden voorgesteld toen ze begonnen met hun vliegopleiding.....
Het is geen kwestie van ergens uren maken, hoppen daar de volgende dichterbij huis, weer wat uren maken en na een jaar of 8 bij een major aankloppen. Zo werd het wel jarenlang (decenia) door een aantal vliegscholen voorgesteld. De realiteit ziet er gewoon een stuk minder fluitend uit.
 
Beste Erikkkk,

Er zijn een heeeeleboel piloten die zich hun vliegcarriere heel anders hadden voorgesteld toen ze begonnen met hun vliegopleiding.....
Het is geen kwestie van ergens uren maken, hoppen daar de volgende dichterbij huis, weer wat uren maken en na een jaar of 8 bij een major aankloppen. Zo werd het wel jarenlang (decenia) door een aantal vliegscholen voorgesteld. De realiteit ziet er gewoon een stuk minder fluitend uit.

Sterker nog, het door jou gestelde is wel het meest onrealistisch.
 
Inderdaad b767!
Ik krijg soms sterk de indruk dat sommigen denken om na de opleiding maar even snel bij een low cost binnen te huppen, typeratinkje betalen, wat uurtjes betalen en dan denken ze dat ze op rozen zitten. En met zo een traject in het achterhoofd, hebben scholen als Stella jarenlang rookies weten testrikken. Er is totaal geen realiteits gevoel bij velen.
Erikie, leg je erbij neer dat na de opleiding, je óf werkeloos wordt en je in een gigantisch k.. leven terecht gaat komen omdat je niets kunt opbouwen, je heeeeeeeeel, heeeeel misschien ergens voor habbekrats kunt gaan werken maar het opbouwen van een mooi leven erg moeilijk wordt vanwege taal/cultuurverschil, (dus eigenlijk ook k..), of je behoort tot de 1% gelukkigen die bij een relijke airliner terecht komt waarbij het terugbetalen van de opleidingskosten evengoed een hele tour zal zijn door de massief teruglopende terms & conditions.
 
Volgens mij verschillen de baankansen wel per vliegschool. Neem als voorbeeld stella. Die hebben op dit moment ongeveer 300 werkloze piloten, de piloten die wel aan het werk zijn, die vliegen inderdaad misschien wel ergens in Azie. Maar als we bijvoorbeeld kijken naar de KLS of EPST? De KLS heeft nu nog wel een wachtlijst, maar die is hard terug gelopen van 300 naar ongeveer 150-200(dat is wat ik het laatst hoorde). En die piloten die vliegen nu bij KLM, Transavia etc., niet ergens in Azie. Als we kijken naar EPST. EPST heeft op dit moment weinig werkloze piloten, onder de 30, als je kijkt naar de gegevens op wordpiloot. De studenten die daar afgestuurd zijn en een baan hebben, die vliegen nu voornamelijk Ryanair, Easyjet, Transavia en nog een paar in Europa. Niets mis mee toch? Of zit ik hier erg ver naast....?
 
Back
Top