Voorzorgs of noodlanding?

Oooh, als ik met "u" aangesproken word, dan is het serieus ;) Point taken, Morning Glory, de tijd dat ik SE CPL heb gedaan (in de bananenrepubliek genaamd Nederland) is al weer lang geleden, dus het "correcte" antwoord zal ik dan niet hebben gegeven.

Voor de rest, eens met Fish. Op lage hoogte rondjes gaan vliegen, om wat voor reden dan ook, niet verstandig. Ga er vanuit dat de motor op elk moment kan stoppen, en heb de hele tijd een oogje op een potentiële landingsplek.

In de praktijk, mag ik hopen dat je al wat eerder in de gaten had dat er iets met de motor, in welk geval de motor waarschijnlijk nog wel even kan draaien, de gauges en wederom de grond in de gaten houdend. ATC, vectors, hoogte, overzicht.
 
Precautionary is als het vliegtuig in goede staat is. En dus geen gebreken heeft.

Sunset nadert, en kunt niet meer naar een veld, precautionary
Fuel is op (Vliegtuig is nog steeds in goede staat!) dus precautionary

Als je probleem hebt met het vliegtuig, oliedruk laag en temparatuur hoog, zal die dus lek zijn ofzo, dat is noodlanding, ofwel emergency.

Zo is het mij geleerd, en zo gebruik ik het nu ook.

Primair
(Mijn checklist van PA28-181 zegt land as soon as practicable and prepare for Forced Landing)
 
..oliedruk laag en temparatuur hoog, zal die dus lek zijn ofzo, dat is noodlanding, ofwel emergency.

Hóe laag en hóe hoog? 10% verschil met normaal? 30%? 50%? Zelfs dat is al een grijs gebied. Oliedruk nul en temperatuur max, is duidelijk. Oliedruk nul en temperatuur hoog maar oké, kan zijn indicatorprobleempje. Zou ik 'm niet mee op onverharde grond neerpleuren, de kist.

Mijn (Boeing) checklisten zeggen ook wel eens "land as soon as practicable" en daarmee bedoelen ze toch echt op een landingsbaan. De toevoeging "prepare for forced landing" in combinatie daarmee betekent ook niet per se dat je 'm op het eerste de beste strookje gras moet neerzetten, maar wèl dat je erop voorbereid bent, mocht je (plotseling) niet anders meer kunnen. Anders stond er wel "perform forced landing immediately". Ook die checklist is namelijk gescreened door advokaten.

Let wel dat ik het hier over common sense airmanship heb, en niet "wat is het goede antwoord voor m'n examen".
 
Boeing checklisten ja. Ga je kijken bij Cessna, Piper of Socata en er staat "close throttle" dan ga je helemaal nergens meer heen ;)
 
Iz,
heeft u wel eens PPL of CPL examen moeten doen volgend Nederlandse IVW regels? Dan zou u moeten weten dat er wel degelijk een onderscheid gemaakt wordt tussen de procedures voorzorgslanding en noodlanding.
Bij de voorzorgslanding, nogmaals, wordt men geacht een inspectierun uit te voeren ter controle van de geschiktheid van het gekozen veld. Waarna een klimmende bocht ingezet wordt, alvorens de nadering tot het gekozen veld in te zetten.
Naar mijn mening, is dit dit niet de geschikte procedure voor het voorbeeld waarnaar gevraagd werd, want de kans dat de motor er mee op houdt voordat of tijdens het selecteren van vol vermogen voor de klimmende bocht is dicht bij de 100%.
Nee, je bent dan niet direct "dood", maar je gaat het wel even druk krijgen.
Bedenk, Niala zit in opleiding en wil zijn examinator tevreden stellen. Dat hij in de loop van de komende jaren voldoende ervaring gaat opbouwen om wat flexibeler met zijn vliegtuig om te gaan, mag duidelijk zijn, maar voor nu is hij op zoek naar "bookanswers".
Nog steeds is naar mijn mening (en die van de examinatoren in Nederland) de noodlandingsprocedure in deze de meest geschikte, maar Niala wat je hier inderdaad uit kunt halen is dat er in de praktijk/the real world niet zo veel black en white bookanswers te vinden zijn.

Morning Glory!

Dit is inderdaad een duidelijk antwoord (net als vele andere hier trouwens).
Ik denk inderdaad dat wanneer deze vraag mij gesteld wordt door een instructeur (of nog belangrijker misschien door een examinator), dat ik deze zal vertellen dat mijn keus waarschijnlijk een noodlanding zou worden....
Met natuurlijk nog een paar scenario's omschreven waarbij dit een uitzondering is (paar kilometer verder talloze weilanden bijvoorbeeld)

Bedankt allemaal voor de vele antwoorden.... :D
Ik kan hier zeker wel iets mee!
 
Hóe laag en hóe hoog? 10% verschil met normaal? 30%? 50%? Zelfs dat is al een grijs gebied. Oliedruk nul en temperatuur max, is duidelijk. Oliedruk nul en temperatuur hoog maar oké, kan zijn indicatorprobleempje. Zou ik 'm niet mee op onverharde grond neerpleuren, de kist.

Mijn (Boeing) checklisten zeggen ook wel eens "land as soon as practicable" en daarmee bedoelen ze toch echt op een landingsbaan. De toevoeging "prepare for forced landing" in combinatie daarmee betekent ook niet per se dat je 'm op het eerste de beste strookje gras moet neerzetten, maar wèl dat je erop voorbereid bent, mocht je (plotseling) niet anders meer kunnen. Anders stond er wel "perform forced landing immediately". Ook die checklist is namelijk gescreened door advokaten.

Let wel dat ik het hier over common sense airmanship heb, en niet "wat is het goede antwoord voor m'n examen".

Uiteraard heb ik het dan over een situatie buiten de limieten. Lijkt mij meer dan logisch!

Tevens gaat het hier nu niet om een Boeing. De gestelde vraag ging over een 1 motorige prop, voor opleidingsdoeleinden. Knappe kop als jij een boeing voor opleidingsdoeleinden, 1 motorig prop kunt laten zien. Is dus in geen vergelijking met elkaar. En dus de checklisten ook niet!

Primair
 
Uiteraard heb ik het dan over een situatie buiten de limieten. Lijkt mij meer dan logisch!

Is dus in geen vergelijking met elkaar. En dus de checklisten ook niet!

PrimAir, ik denk dat ik de vergelijking wel mag maken met ruime ervaring op beide.

Wat je hier doet is aannames. Je ziet zaken heel zwart-wit. En als er maar iets is wat je uit deze thread haalt is dat niets zwart-wit is. Wat zijn "de limieten"? Wanneer is de oliedruk buiten de limieten? Bij welke waarde exact? En stel dat die waarde 300 graden is (ik noem maar een getal), zou je dan bij 299 graden iets anders doen?

Je mag me uiteraard gaan uitleggen waarom exact dezelfde tekst "land as soon as practicable" bij een Boeing iets anders betekent dan bij een Piper, wanneer dit er niet expliciet staat. Het argument "de één is een Boeing, de ander een Piper" is niet genoeg. En "omdat de instructeur het zegt" ook niet. Als je daar geen argument voor hebt, dan is het een aanname, en "to assume, makes an ass out of u and me."

Basic airmanship is bij een Boeing precies hetzelfde als bij een Piper.
 
In een gewone kruisvlucht kom je erachter dat de oliedruk erg terugloopt en de olietemperatuur erg toeneemt. Dit kan dus duiden op een lek of defect in het oliesysteem.
Zou dit volgens jullie een rede zijn om een noodlanding of een voorzorgslanding te maken en waarom?

Uit het handboek (even snel vertaald):

Bij een te lage oliedruk en te hoge olietemperatuur snelheid opvoeren maar power verminderen (alleen een aardige suggestie als je hoog genoeg zit dus :D).

Zo snel mogelijk landen op het dichtstbijzijnde vliegveld en rekening houden met een 'off field landing'.

Rekening houden met een complete engine failure op korte termijn.

Het ligt er dus aan waar en hoe hoog je zit. Zaak is om zo snel mogelijk aan de grond te staan maar ben je in de buurt van een vliegveld, vlieg dan zo dicht mogelijk naar het veld toe. Wellicht haal je het. Maar ga dan weer niet boven dichtbevolkt gebied vliegen.

Ik zou bijvoorbeeld in een dergelijk situatie nooit de CTR van EHRD binnen vliegen om te gokken of ik het veld haal. Niet prettig als boven Rotterdam de boel stopt. Dus uitwijken naar Hilversum of Seppe. Red ik dat niet, dan zit ik in ieder geval boven de weilanden.

Een noodlanding zegt het al: je zit in nood en moet naar de grond, geen keuze. Met andere woorden: de kist wil niet meer vliegen. Maar in deze situatie is er goed beschouwd geen sprake van 'nood' want je brommertje loopt (nog). Een voorzorgslanding zou het dus hooguit worden maar nogmaals, zit je vlak bij een veld dat je kan aanvliegen over een route waarbij je altijd nog de mogelijkheid hebt om hem tussentijds toch neer te zetten, doe dan een poging.

Groeten!
 
PrimAir, ik denk dat ik de vergelijking wel mag maken met ruime ervaring op beide.

Wat je hier doet is aannames. Je ziet zaken heel zwart-wit. En als er maar iets is wat je uit deze thread haalt is dat niets zwart-wit is. Wat zijn "de limieten"? Wanneer is de oliedruk buiten de limieten? Bij welke waarde exact? En stel dat die waarde 300 graden is (ik noem maar een getal), zou je dan bij 299 graden iets anders doen?

Limieten kan ik uiteraard niet eenduidig hier plaatsen, daar deze per type kist verschillen. Buiten de limieten betekend bij mij, in het rode, dus uit het groene gedeelte van de gauges.

Uiteraard bekijk je per keer hoe de situatie en de variabelen zijn. Meeste gaat nu om het theoretische verhaal.

Primair
 
Back
Top