Voorstellen & veranderingen PO1

Stealth Fighter

New member
Hoi,

Om te beginnen wil ik me even voorstellen: ik ben "Stealth Fighter" en wil graag piloot worden bij de Luchtmacht. Na een voorlichting bijgewoond te hebben en bij de Open Luchtmachtdagen geweest te zijn heb ik me ingeschreven voor de 'Vliegertest' die nu los staat van de sollicitatieprocedure. Ik heb me hiervoor ingelezen op de Kennisbank en heb de luistertest en de II-test allebei één keer geoefend. Toen ik de test heb gedaan kwam ik toch wel een aantal dingen tegen die niet op de Kennisbank te vinden waren of veranderd zijn. Deze wou ik graag even delen.

We begonnen met de II-test. 60 vragen in 20 minuten (dus niet 17:40). Wat me opviel was dat de instrument eigenlijk schematisch zijn: zwart-wit en 2-dimensionaal.
Het kompas is duidelijk af te lezen maar de AI is redelijk ingewikkeld. Er is geen kleurverschil tussen het klimmen- en dalen-deel van het instrument en de horizon is een balk van ongeveer 0,7 cm dik. Een pijltje op de bovenrand van de AI wordt gebruikt om de bank angle aan te geven. Let op! Als het pijltje links van het midden staat, heb je te maken met een bank naar rechts. Dit is omdat het pijltje loodrecht op de horizon blijft staan. Laat je daardoor niet verwarren, dan heb je meer dan de helft fout.
De moeilijkheidsgraad viel mij dan weer mee; de antwoorden liggen erg ver uit elkaar, soms is er bijvoorbeeld maar één antwoord met de juiste kompasrichting.

Vervolgens kregen we de coördinatietest. Ik heb het geluk gehad om deze één keer te kunnen oefenen bij de Luchtmachtdagen zodat ik wist wat ik kon verwachten. Dit scheelde echt enorm. Hierover staat al genoeg info op de Kennisbank, maar er is wel één ding toe te voegen waardoor veel mensen van mijn groep het niet hebben gehaald: geef niet op! Er wordt NIET verwacht dat je de taartpunt de hele tijd in het midden en rechtop weet te houden. Tegen de tijd dat je hebt kunnen corrigeren, vliegt de taartpunt wel weer een andere kant op. Zolang je blijft corrigeren, niet opgeeft en heel geconcentreerd blijft lukt het wel. Schrik niet als de taartpunt in één keer helemaal in een hoek van de ruimte ligt; dat kan gebeuren en het is echt niet meteen afgelopen, zelfs niet als het een paar keer gebeurt.

Als laatste natuurlijk de luistertest. Deze viel mij tegen terwijl me er juist het minst zorgen over maakte. De tonen vond ik iets onduidelijker dan bij de oefentest en de stemmen zijn ook iets onduidelijker (hoewel de meningen hierover verschilden binnen de groep). De snelheid was ook niet veel lager als bij de oefentest.
Het is uitermate belangrijk om je concentratie vast te houden, want de rijen volgen elkaar sneller op dan bij de oefentest. Als je 1 seconde de focus verliest, ben je eigenlijk wel klaar voor die rij.

Ik wou dit graag even toevoegen zodat volgende kandidaten nog beter voorbereid aankomen. Dat maakt echt een wereld van verschil!

Mijn scores:
II: 59/60 goed (ik was na 17 minuten o.i.d. klaar. Je hebt echt tijd zat!)
Coördinatie luchtmachtdagen: Hand: 5 Rechtervoet: 6 Linkervoet: 6
Coördinatie echte test: Hand: 7 Rechtervoet: 9 Linkervoet: 8
Luistertest: 22/24 rijen goed

Stealth Fighter
 
Last edited:
Dit is de nieuwe variant?

Edito, zelfde als vorig jaar(volgorde en de inhoud) dus vanaf September zal dat wel anders zijn.
 
Back
Top