Voor bereiding pre-examen

snicker

New member
Hallo iedereen!

Ik ben momenteel bezig met de opleiding tot prive vlieger bij de vliegclub rotterdam.
Ik heb me uurtjes inmiddels aardig bij elkaar weten te sprokkelen en nu is het dan tijd om mijn pre(pre)-examen te doen. alvorens ik wordt opgegeven voor het PLT.

De bestemming voor de "pre-examen" was om een vlucht te plannen richting Luik, belgie. (EBLG)
Echter loop ik tegen een dingetje aan, waarbij ik graag wat van jullie kennis zou willen gebruiken.
Vergeef me a.u.b. als ik dit bericht in het verkeerde fora plaats, dit wordt mijn eerste post :).

Goed, waar ik tegen aanloop is het volgende.
Ik heb mezelf voor de vluchtvoorbereiding tot het AIP van belgocontrol gericht.
Hierin staat mooi de visual approach beschreven, hoe men dient te vliegen en wat de maximale hoogte bedraagt.
Tot zover alles duidelijk.
Maar dan.
Na het passeren van het laatste reporting point (FOXHE of INDIA)
Schrijft het AIP het volgende voor:
Aircraft shall join the aerodrome traffic circuit at 1500 ft amsl"
Tot zover staat hier ook nog niets geks, alleen ben ik gewend vanuit de nederlandse velden dat er dan ook een kaartje bij zit welke het circuit beschrijft.
Deze kan ik dus niet vinden op het aip van luik.
En hier licht dan dus meteen mijn vraag.

Heeft één van jullie misschien ervaring om op luik te vliegen, of hoe om te gaan met deze situatie?

Hier vindt u de approach chart van luik: https://www.belgocontrol.be/opersite/eaip/eAIP_Main/graphics/Ad/Eblg/EBLG_VAC01_v10.pdf

Hier de AIP pagina van luik:https://www.belgocontrol.be/opersite/eaip/eAIP_Main/html/index-en-GB.html
 
Standaard is een circuit linksom.
Je kan dus verwachten dat je de opdracht krijgt "to join a left hand downwind", maar kan netzogoed een right hand downwind zijn. Ook afhankelijk vanaf welk punt je het veld nadert.
De verkeersleiding zal je die opdracht geven, en je kan hem zelf al voorspellen als je weet waar je vandaan komt, en welke baan er in gebruik is. Het veld ligt op 660ft MSL, en een standaard circuit op 700 ft AGL. De standaard circuithoogte zou dus liggen op 1360ft MSL, en ik neem aan dat ze op Luik dat mooi afronden naar 1500 ft MSL. Houd er rekening mee dat je dan dus "maar" 840 ft boven de grond vliegt!
Verder volg je dus gewoon een standaard circuit, zoals je geleerd hebt van je i.
O.a. afstand tot de baan halverwege je vleugel, indraaien op crosswind als de baan 45 graden achter je ligt, of iets dergelijks.
Als je je circuits altijd hebt geoefend op 700 ft AGL, besef dan dat je daar nu wat boven zit, dus ietsje eerder dalen op crosswind. Of als je altijd op 1000 ft AGL hebt geoefend, dan zit je nu dus 160 ft lager....dus...

Kan ook zomaar gebeuren dat de verkeersleider je downwind verlengt ivm ander verkeer....dan natuurlijk weer wat later beginnen met dalen vanaf downwindhoogte naar final.

Tip...zorg ervoor dat je weet welke baan er in gebruik is en denk vooruit over wat je zou kunnen krijgen. Zorg dat je bij India/Foxhe klaar bent met je downwindchecks cq configuratie!

Veel plezier...

PaBlauw.
 
Last edited:
Standaard is een circuit linksom.
Je kan dus verwachten dat je de opdracht krijgt "to join a left hand downwind", maar kan netzogoed een right hand downwind zijn. Ook afhankelijk vanaf welk punt je het veld nadert.
De verkeersleiding zal je die opdracht geven, en je kan hem zelf al voorspellen als je weet waar je vandaan komt, en welke baan er in gebruik is. Het veld ligt op 660ft MSL, en een standaard circuit op 700 ft AGL. De standaard circuithoogte zou dus liggen op 1360ft MSL, en ik neem aan dat ze op Luik dat mooi afronden naar 1500 ft MSL. Houd er rekening mee dat je dan dus "maar" 840 ft boven de grond vliegt!
Verder volg je dus gewoon een standaard circuit, zoals je geleerd hebt van je i.
O.a. afstand tot de baan halverwege je vleugel, indraaien op crosswind als de baan 45 graden achter je ligt, of iets dergelijks.
Als je je circuits altijd hebt geoefend op 700 ft AGL, besef dan dat je daar nu wat boven zit, dus ietsje eerder dalen op crosswind. Of als je altijd op 1000 ft AGL hebt geoefend, dan zit je nu dus 160 ft lager....dus...

Kan ook zomaar gebeuren dat de verkeersleider je downwind verlengt ivm ander verkeer....dan natuurlijk weer wat later beginnen met dalen vanaf downwindhoogte naar final.

Tip...zorg ervoor dat je weet welke baan er in gebruik is en denk vooruit over wat je zou kunnen krijgen. Zorg dat je bij India/Foxhe klaar bent met je downwindchecks cq configuratie!

Veel plezier...

PaBlauw.

Bedankt voor de uitleg en de tips!

Kleine voorspelling van het geheel om te kijke of ik het een beetje heb begrepen.

In het geval van approach via ROMEO & FOXHE, baan 23L actief.
Zou in het geval van een standaard linkshandig circuit.
Eerst de runways overflown moeten worden om daarna een lefthand downwind rwy23L te joinen?
(zoals de proceduren bij Rdam ook is Zoals in deze chart beschreven)

Of TWR moet uiteraard een rechterhand circuit in gedachte hebben.

Beide gevallen zijn dus mogelijk, en kom ik pas achter nadat de twr dit aan mij heeft gemeld correct?
 
Ben toevallig vorige week nog op EBLG geweest. Dat was wel IFR dus wat dat betreft kan ik je niet verder helpen. Lees van tevoren de NOTAMs even goed door. Ondanks dat EBLG overdag volledig uitgestorven is, zijn training flights PPR. Bel dus van tevoren even als je van plan bent T&G's te doen. Met één telefoontje is het vaak geregeld, voorkomt een hoop gedoe. Met betrekking tot de kaartjes kun je misschien in Jeppesen kijken mocht je daar toegang toe hebben.

+32(0)4 234 84 92 (ATC EBLG)

LP
 
Last edited:
Klopt, dat je het pas op het laatst echt te horen krijgt.
En als je niets te horen hebt gekregen, en je bent boven de punten Foxhe of India, dan moet je daar holden. (Maar...natuurlijk kan je voordat je daar aankomt al even vragen wat je verwachten kan, sterker nog, waarschijnlijk heeft de toren je bij het binnenvliegen van de CTR al geklaard via Foxhe, to expect a RH downwind R23L.
In het door jou genoemde geval denk ik dat een right-hand downwind voor 23L het meest voor de hand ligt.
Bij Rotterdam is het m.i. duidelijk een "geluidskwestie" waarbij je alleen noord van de baan een circuit mag vliegen. Dit ben ik in de kaartjes van Luik niet tegen gekomen.

Denk je ff aan de D(anger) area west van Luik? (gnd/2500ft)

Enjoy,

PaBlauw

ps...als je op flightradar kijkt kun je misschien (een dagje)vantevoren al zien wat voor soort circuits er gevlogen worden.

ps2....Het is helemaal niet verkeerd, en getuigt m.i. van goed vliegerschap, als je je vlucht plant via de de CTR van Maastricht. Daar hebben ze volgens mij VFR routes langs de Maas richting het zuiden. Is wel een beetje omvliegen, maar op de eerste plaats een stuk makkelijker als alle verboden en restricted areas in Belgie, op de 2e plaats makkelijk "navigeren" en last but not least een hele mooie VFR route om te vliegen...
 
Last edited:
Ziet er naar uit dat er geen specifiek gepubliceerd circuit is, en dat ATC dus aan de hand van het andere verkeer op dat moment kan bepalen waar de downwind ligt en hoe je daar invoegt. Je bent binnen de CTR in tweeweg communicatie, dus zij verwachten dat je op 1500' zit en zullen je verdere instructies geven.
 
Het mooie van een gecontroleerde luchthaven is dat de luchtverkeersleiding je in principe vertelt wat je moet doen. Als je dat dan ook doet dan komt alles goed. Veel makkelijker dan een ongecontroleerde luchthaven, mits je de radio beheerst. En als je ergens over twijfelt: gewoon vragen! Daar zijn ze voor :) Aan de andere kant van die radio zitten gewoon mensen, die zijn niet eng en ze helpen je graag.
 
Wederom allemaal bedankt voor jullie reacties en tips!
Ik denk dat ik wel wat wijzer ben geworden!

Nog even een kleine terugkoppeling over de ATC.
Het is inderdaad een gecontroleerd veld en atc geeft je instructies, dus als je eenmaal de ctr binnen vliegt krijg je vanzelf te horen hoe het circuit ligt.

Echter wou ik voor mijn praatjes vooraf aan de instructeur niet met legen handen aankomen :).
Hoe beter de voorbereiding oogt des te minder vragen gaan ze verzinnen.
En dat zou wel is gunstig kunnen zijn ;).

Dan nog ff inhaken over de danger area West van Luik.
Naar mijn idee, please correct me if I'm wrong.
Is een danger area Niet verboden om doorheen te vliegen.
In dit geval is de danger area een aerobatic traning area voor light aircraft.
Grnd tot 2500 ft.
En daaronder (grnd tot 1000ft) ligt een restricted area.
Deze is uiteraard wel verboden om doorheen te vliegen.
 
Back
Top