Volwassenheid en levenservaring

Je moet ook wel geluk hebben, want een vriendin van 17 heeft eerst selectie gedaan bij de kls en is afgewezen om volwassenheid/te weinig levenservaring en heeft daarna selectie gedaan bij de EPST en is er doorgekomen.

Dat zegt opzich niets. De selectie is ook maar een momentopname, wie weet had ze bij de KLS haar dag niet. En uiteraard een andere COVA.

Als ik deze post vijf jaar geleden had gelezen (toen ik zeventien was en selectie deed) dan had ik mezelf van kant gemaakt, vermoed ik.

Wat is dit nu weer voor overdreven slappe hap reactie? Als je je om zoiets al van kant maakt (al vermoed ik dat het vooral grootspraak is), dan zou ik maar binnen blijven want in de maatschappij buiten op straat zou je dan wel eens grote problemen kunnen tegenkomen :rolleyes:

ik droeg een wit t-shirt, spijkerbroek, Timberlands en m'n haar was gemillimeterd (gevolg vakantie Turkije). Anyway, ik zat daar dus als zeventienjarige grote jongen, net de vijfde klas VWO door, tien jaar voetbal achter de rug, gezonde thuissituatie, lachend door het leven. Maar uh.. levenservaring?? Wat? Geen idee waar je het over hebt. Toch vonden ze het wel een goed idee om mij door te sturen naar de grading in Eelde. Oftewel wat zegt het allemaal..

Om maar even iemand anders te quoten:

O-o hier komt de discussie: "maar ik had geen pak aan en was toch door vs. je moet een pak anders haal je het niet".

Je wilt het nu doen lijken alsof het niks uitmaakt hoe je de selectie doorloopt. Volgens mij onzin. Dat jij ondanks geen pak en (naar eigen zeggen) en geen levenservaring de selectie doorkwam... good for you! Maar dat wil niet zeggen dat het goed is om daar de standaard van te maken en dat het allemaal niks uitmaakt wie je bent of wat je kunt.
 
Mooi stukje Julien. Je bent niet de enige hier die van psychologisch gelul houdt ;)

Ik denk dat levenservaring voor een groot deel wél zelf bepaald kan worden en dat je daardoor je volwassenheid ook goed kunt beïnvloeden. En dan bedoel ik niet: er is nog niemand overleden in mijn familie dus ik pak een keukenmes... Maar ik bedoel zelf de kansen creëren en met beide handen vastpakken.

Niet geschoten is altijd mis!

De standaarddingen als voetballen, tenissen, scouting en zelfs bridge-clubs dragen hun steentje bij aan je ontwikkeling. But there is more in life! En er is één regel die je moet hanteren: Get out of your house! ofwel onderneem dingen.

In het leven van een puber (ja, dus ook ik) is de middelbare school het belangrijkst. Kennis, vrienden, liefdes, sleur, leren, examens, verwachtingen, regels... Je kan het zo gek niet bedenken, maar je leert veel meer dan je denkt op je school. Het is niet de bedoeling dat je naar school gaat, weer thuiskomt, huiswerk maakt, tv kijkt en slaapt. Daar leer je op een gegeven moment niets meer van. Zie de mogelijkheden die je aangeboden worden en nog belangrijker, zie de mogelijkheden die je zelf kunt creëren.

Voorbeeld: De saaie weekenden.
Als je hetzelfde spelletje nu al voor de derde keer aan het uitspelen bent vind je het óf gewoon heel erg leuk óf je verveelt je eigen de dood in. In die saaie weekenden zijn sociale contacten heel belangrijk. Ga lekker chillen en haal kattenkwaad uit. Geniet van je vrijheid.
Voorbeeld: Projecten/Scripties.
Kies niet voor de makkelijke weg en maak een presentatie over je huisdier (bij wijze van spreken). Maar onderzoek iets wat je intrigeert, bijvoorbeeld vliegtuigen. Bel mensen op, regel bij je school reiskostenvergoeding en ga op avontuur. Interview mensen en leg zo nieuwe contacten. Vraag wat zij hebben gedaan op jou leeftijd, misschien kom je zo op nieuwe ideeën en voor je het weet heb je via die contacten iets moois bereikt.
Voorbeeld: (Bij)baantjes.
Ga niet per se voor de makkelijke weg en solliciteer bij de buurt-super-markt of voor een krantenwijk. Maar kijk wat verder. Voor de 16+ mensen is een uitzendbureau misschien wel een goede, probeer het gewoon. Probeer eens op te passen op de buurkinderen of schiet de catering van een ziekenhuis aan en breng het eten rond. Werk in het familiebedrijf of doe vrijwillgerswerk. Het enige wat je nodig hebt is motivatie, motivatie om nieuwe ervaringen op te doen.
Disclaimer: nu zeg ik niet dat de buurt-super-markt of die presentatie over je huisdier niet iets is waar je van kunt leren. Maar 4 jaar bij de Albert Heijn of presentaties over iets waar je al veel van weet is op een gegeven moment niet leerzaam meer en zo ontdek je dus niets nieuws.


Daarnaast vind ik zelfkennis en -verbetering een hele belangrijke. Leer jezelf nou eens goed kennen en vraag aan mensen wat jouw eigenschappen en zijn en wat je zou moeten veranderen in hun opzicht. Werk aan je onzekerheden en kijk welke kwaliteiten je al in je hebt en welke je kunt benadrukken. In je jeugd kun je dit het beste.
Download, lees, kijk, luister... Ontwikkel.
 
Back
Top