Vogeltjes

"I would love to be a fly on the wall" tijdens de wekelijkse briefings waar Overload het over heeft. "After CFIT prevention and Fuel saving, we now move on to the next topic.....What was posted on Airwork this week....." :D


Iemand in Dub verzamelt info over Ryanair uit de media en van forums uit verschillenden landen. Een korte samenvatting daarvan gaat einde vande week naar het management en wat nog andere mensen. Heb het vaak met smaak zitten lezen. Ik neem overigens aan dat alle maatschappijen dit doen om te kijken hoe het publiek over je denkt.

Overigens denk ik niet dat de captain of FO zelf gepost hebben, dat zou vrij dom zijn, vooral omdat ze nog geen raport hebben ingediend en pas Woensdag gedebriefed worden.

NB. Er zijn ruim 200 vogels door een van de motoren gegaan!
 
Last edited:
Des te interessanter om te posten: wij als experts lossen t wel effe op :grijns::grijns:
 
Overigens denk ik niet dat de captain of FO zelf gepost hebben, dat zou vrij dom zijn, vooral omdat ze nog geen raport hebben ingediend en pas Woensdag gedebriefed worden!

ps de vader van de fo schijnt wel gepost te hebben op pprune....... Er werd gesproken over FACTS

Laterz

was al iets gepost over dit
 
Last edited:
Ja dat is wat Buschauffeur hierboven plaatste...
Beetje dom van vaders en dat zal geen gunstig effect hebben op de thee-en-koekjes-voor-5-pond-wel-zelf-betalen meeting
Dat er geen slachtoffers zijn gevallen is goed, maar er is nog niets te zeggen of de handling wel vlekkeloos was
 
Ja dat is wat Buschauffeur hierboven plaatste...
Beetje dom van vaders en dat zal geen gunstig effect hebben op de thee-en-koekjes-voor-5-pond-wel-zelf-betalen meeting
Dat er geen slachtoffers zijn gevallen is goed, maar er is nog niets te zeggen of de handling wel vlekkeloos was

Nou vlekkeloos in iedergeval niet ;)

Maar huh, wow
 
Iemand in Dub verzamelt info over Ryanair uit de media en van forums uit verschillenden landen. Een korte samenvatting daarvan gaat einde vande week naar het management en wat nog andere mensen. Heb het vaak met smaak zitten lezen. Ik neem overigens aan dat alle maatschappijen dit doen om te kijken hoe het publiek over je denkt.

Overigens denk ik niet dat de captain of FO zelf gepost hebben, dat zou vrij dom zijn, vooral omdat ze nog geen raport hebben ingediend en pas Woensdag gedebriefed worden.

NB. Er zijn ruim 200 vogels door een van de motoren gegaan!

Ik dacht dat een paar jaar geleden Ryanair nog de bad boy was die het geen druivensuiker interesseerde wat er over ze werd geschreven, en nou zitten ze een beetje een Hyves profieletje aan te maken om te kijken of ze nog wel populair zijn?
 
"Hij die de informatie beheerst, heerst over de wereld"

(Onassis - 200:cool:
 
Topic-drift:

Nu er over de oorzaak zo weinig speculatie is, lijkt het me interessant om door te gaan naar het volgende punt: wat kunnen we hiervan leren?

Onze SOPs zijn niet zo ver dichtgeschreven als die van Ryanair; ik weet niet of een go-around daar een must is bij een impending multiple birdstrike. Ik zie wel wat overeenkomsten met de crash van de BAF Hercules op Eindhoven: zwerm vogels, go-around en loss of power. Gelukkig liep het nu een stuk beter af.

Na de Herc op EHEH kreeg ik het gevoel dat ik een birdstrike liever op de grond heb dan in de lucht. Dat gevoel wordt nu nog sterker. Ik heb al eens mijn rotatie in t/o uitgesteld om vogels te ontwijken (t/o performance is niet gauw een issue op de Excel) en krijg nu helemaal de neiging om de zwerm maar uit te zitten en de landing door te zetten. Any thoughts?

Erik
 
krijg nu helemaal de neiging om de zwerm maar uit te zitten en de landing door te zetten. Any thoughts? Erik
Precies wat een collega deed na birdstrike. Hij vermoedde meerdere strikes en besloot door te gaan met de landing. Ik geloof ook inderdaad dat de andere motor schade had en dat het ernstige gevolgen zou kunnen hebben gehad als ie GA was gegaan. Hij heeft hier toentertijd ook een verhaaltje over geschreven intern.

Onze boeken, en ik neem aan SOP's elders ook, geven de baas altijd de mogelijkheid om af te wijken van SOP als hij dat vanwege vliegveiligheid nodig acht.

Dus deze zaken, net als de Hercules, zijn inderdaad iets om in het achterhoofd te houden als je in een soortgelijke situatie terecht denkt te komen.
 
Back
Top