Vlieguren loggen

RvdH

Member
Wellicht is het een beetje overbodig hier een hele thread voor te starten, maar ik kon geen topic vinden om simpele kleine vragen in te stellen. Ik heb het vermoeden dat ik die namelijk nog veel meer ga krijgen.

Bij alle ratings e.d. heb je een mininum aantal uren in X, uren in Y etc nodig. Typeratings, IR, ME, allemaal verschillende soorten uren voor verschillende ratings en die sla je op in je logbook.
Nou heb ik een fancy rood logbook meegekregen waar mijn vlieguurtjes in genoteerd werden en de instructeur zet daar een nummertje en zn naam/krabbeltje achter, prima. Dit roept bij mij een aantal vragen op:

1. Dit is toch totaal niet te verifiëren? Ik werk in de IT dus "betrouwbaarheid van data" komt geregeld op mijn pad en dit is dat zeker niet. Dus de vraag is eigenlijk.. is er nog een soort van ander systeem ofzo waar dat wel betrouwbaar in opgeslagen wordt? Of is dit het echt? Wat stopt mij (behalve moraal) dat als ik nog 1 uurtje nodig zou hebben van de 1500 om dat er gewoon bij te schrijven?

2. Je hebt dus van die mooie digitale logbooks (en ik hou niet van papier, behalve voor PPL studieboeken ;)), zoals LogTen Pro en MyFlightbook, als je alles daarin bijhoudt, is dat dan net zo geldig als het rode logbook? Moet je daarin ook laten aftekenen door instructeur en is dat gebruikelijk of kijken ze je dan raar aan?

3. Hoe werkt dat als je een brevet hebt en je schrijft je gevlogen uren op, wie tekent dat dan af?

Thanks :)
 
1. Ja, dat heb ik me ook wel eens afgevraagd.

Het is inderdaad moeilijk en vooral tijdrovend om je logboek te verifieren. Maar jouw logboek valt natuurlijk te 'cross-checken' met het logboek van het vliegtuig. Verder houdt de ATO (vliegschool) ook training records bij, vliegvelden houden landingen bij, enz. Als dat niet matcht en je wordt betrapt als fraudeur, dan kun je een verdere carrière in de luchtvaart wel op je buik schrijven. De pakkans is misschien niet zo groot, maar de consequenties wel.

Stel je zou een eigen vliegtuig hebben en daarmee je uren opbouwen, dan zou je de boel misschien iets makkelijker kunnen belazeren. Maar het probleem is dat je de uren van je vliegtuig eigenlijk liefst juist zo *laag* mogelijk wilt hebben. Want je vliegtuig moet elke 100 uur in onderhoud (beetje raar als de olie er dan schoon uitkomt nietwaar?), en veel onderdelen schrijven per uur af. Dus het enige wat je dan uitspaart is eigenlijk brandstof. En als je dan toch zo veel geld kwijt bent, kun je net zo goed écht gaan vliegen...

2. Er zijn regels waar logboeken aan moeten voldoen. Ik weet niet of 100% digitaal al mogelijk is - inderdaad lastig aftekenen. Het wordt wel afgeraden vziw. Wen er maar aan, in de luchtvaart gaan veel dingen vrij traditioneel...

3. Jijzelf, per pagina. Let maar eens op hoe je instructeur dat doet in z'n eigen logboek. Of vult hij die niet meteen in?
 
1. Daar heb je gelijk in. Als je dit doet voor een licentie, dan heeft een overheid normaal wel de mogelijkheid om vliegtuig logboeken op te vragen. Dus best frauderen met een vliegtuig in een ander land als je dat van plan bent.

Maar frauderen om je CV op te fleuren is al iets eenvoudiger. Airlines hebben heel wat minder legale opties om je logboeken te controleren. Vaak wordt er gevraagd dat je logboek door je vorige werkgever wordt afgestempeld ofzo. Maar ook dat is enkel dat: een stempel. In praktijk controleert geen enkele chief pilot elke vlucht.

Dat verklaart ook waarom de meeste airlines sim evaluations doen bij het aannemen. Uren kan je frauderen, vliegvaardigheden niet.
 
Frauderen is heel makkelijk en eigenlijk is een logboek gebaseerd op een volledig achterhaald ‘honor’ systeem.

ECHTER……
Hou in de gaten dat jij je logboek tekent ‘naar waarheid’ en dat je dit ook doet op bv een medisch aanvraag formulier.
Ik ken ook zeker mensen die de boel getild hebben.
Eentje kreeg 5 of 7(?) jaar gevangenisstraf, de ander is al jaren Captain bij een low cost airline hier in de VS. Die kreeg verkeerde informatie van zijn toenmalige chief pilot over loggen. Ik deelde woonruimte met hem en ik heb het hem gezegd dat het niet klopte. Ah well…
Zoals hier boven al vermeld, ben je betrokken bij een incident en je kan je uren niet bewijzen dan ben je al gauw alles kwijt.
Als jij onder valse voorwendselen een brevet of een baan heb gekregen eindigt dat vaak in de gevangenis.

Hier is een recent voorbeeld:


Ik hou nog steeds een papieren logboek bij, om nostalgische redenen.
 
Zoals hier boven al vermeld, ben je betrokken bij een incident en je kan je uren niet bewijzen dan ben je al gauw alles kwijt.
Als jij onder valse voorwendselen een brevet of een baan heb gekregen eindigt dat vaak in de gevangenis.
Hmm ik denk niet dat dit volledig correct is. Ik denk dat het merendeel van de huidige vliegende piloten problemen zou hebben om vlieguren te bewijzen van 15 jaar geleden op toestel X van bedrijf Y in land Z. Vliegtuigen crashen of worden afgeschreven, bedrijven gaan failliet of worden overgenomen, zelfs landen veranderen soms van naam.

De problemen beginnen wanneer de overheid kan bewijzen dat jouw uren niet kloppen. Al het bewijs dat jij als piloot initieel moet geven is een logboek. En zelfs dat is soms niet noodzakelijk, afhankelijk van jurisdictie.
 
Hmm ik denk niet dat dit volledig correct is. Ik denk dat het merendeel van de huidige vliegende piloten problemen zou hebben om vlieguren te bewijzen van 15 jaar geleden op toestel X van bedrijf Y in land Z. Vliegtuigen crashen of worden afgeschreven, bedrijven gaan failliet of worden overgenomen, zelfs landen veranderen soms van naam.
Ik bedoelde meer pre-ATPL in het stadium waar je nog voor je uren moet betalen.
Iedere keer een nieuwe baan of een nieuwe type rating is natuurlijk een moment waarbij je ervaring even onder de loupe komt.
Of mijn instructie uren van 15 jaar geleden wel kloppen is voor mijn huidige werkgever niet meer van belang en de vliegschool is ook gesloten. Dat is alleen aan te tonen als je al mijn aanvraagformulieren voor een medische keuring na gaat. Als de FAA die nog heeft.
Ik zou even moeten zoeken maar voor al mijn jet tijd heb ik wel aanvullend bewijs.
Printje van mijn records van iedere werkgever.
 
Last edited:
Back
Top