Vliegtuigje over de kop

Het kan ook gekomen zijn door de agecalibreerde ontwrichting van de zijknoepert die door de ventrale krachten druk uitoefent op de achtermembraan-corrupters dewelke het vlaakmoment opstuwen naar 15knt op de Pq-schaal waardoor 5mm speling quirtulatie optreed.
Griekse Beroeps Bakfietser, Kato Korakiana

Ik ben het compleet met deze man eens!!
 
Slechte vliegerschap, Taildragger zal het het met me eens zijn. Hij landt, staartwiel komt op de grond. Normaal dan trek je de knuppel naar achteren om zo veel mogelijk tail-down kracht te krijgen dat ervoor zorgt dat je besturing krijgt met het staartwiel en dat je de remmen kunt gebruiken. Hij echter laat de knuppel wat naar voren gaan waardoor de staart weer van de grond komt. Dit gaat een keer of wat, en dan wordt de snelheid te laag voor ruddercontrol, de kist gaat naar links en nu gaat hij hard in de remmen en flipt.

Ik zag dit filmpje ook op de BBC en vraag me af waarom dit zo nieuwswaardig is. Het gebeurdt vaak.
 
Slechte vliegerschap, Taildragger zal het het met me eens zijn. Hij landt, staartwiel komt op de grond. Normaal dan trek je de knuppel naar achteren om zo veel mogelijk tail-down kracht te krijgen dat ervoor zorgt dat je besturing krijgt met het staartwiel en dat je de remmen kunt gebruiken. Hij echter laat de knuppel wat naar voren gaan waardoor de staart weer van de grond komt. Dit gaat een keer of wat, en dan wordt de snelheid te laag voor ruddercontrol, de kist gaat naar links en nu gaat hij hard in de remmen en flipt.

Ik zag dit filmpje ook op de BBC en vraag me af waarom dit zo nieuwswaardig is. Het gebeurdt vaak.

De flare klopt van geen kant en hij geeft de verkeerde inputs. Zo wil elke taildragger wel uitbreken. Het lijkt me dat hij ook tijdens de flare met zijn flaps aan het rommelen is, maar dat is niet helemaal duidelijk. MD heeft gelijk, hij helpt het staartwiel ook niet, integendeel, de stick gaat ook nog eens naar voren.... paniek?
Kan niet beoordelen wat de invloed van de wind was.
Het het zelf een keertje meegemaakt, derde solo was het. Gaf totaal verkeerde inputs en ondervond hetzelfde. Gelukkig tegenwoordigheid van geest gehad om full throttle te geven en weg te wezen. Is de beste optie in zo'n situatie.

Greetz,
TD
 
was in Colombia...hmm ik denk dat de piloot een witte lijn zag en dacht, "gratis" opsnuiven die handel, hij bedacht zich geen moment en hoppa, neusje op de lijn... volgende keer wel eerst even uitstappen... zo is "dat lijntje" alsnog duur
 
Back
Top