Vliegstudie en de belastingdienst

Marcodk

New member
Beste Airworkers,

Er is al wat over geschreven maar ik mis toch wat specifieke info voor mezelf, de belasting aangifte tijdens of na je studie. Ik heb onderstaande topics al eens gelezen. Ik vind het een beetje zonde om geld uit te geven aan een belastingadviseur voor een simpele "aangifte". Verder is er naast studie en werk niets bijzonders in mijn aangifte te vinden.

http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=13153
http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=12524

Ben in 2008 begonnen met mijn vliegopleiding en heb nooit belastingaangifte gedaan, vooral omdat het niet hoefde en ik toch niet of nauwelijks werkte naast m'n vliegopleiding. Nu ging ik er vanuit dat studieaftrek toch alleen maar in hetzelfde jaar kon maar nu blijkt dat je persoonsgebonden aftrek de jaren erop mag meenemen, oftewel ik ben een clown geweest en ben nu een zondag met belastingaangiftes bezig.

Nu heb ik me dus al ruim ingelezen maar vraag ik me nog 2 kleine dingen af. Wat vul je in bij studiekosten? De vliegopleiding duurde 2 jaar dus Lening studiegeld gedeeld door 2 bij 2008 en 2009? Of is dit te simpel gedacht? Ik heb ook een klein bedrag (15k) aan huisvesting moeten lenen, ik begrijp dat ik dit niet mee kan nemen? Hoe controleert de belastingdienst de studiekosten eigenlijk? Hebben jullie papieren op moeten sturen en zo ja, wat voor? Dank!
 
Je studiekosten moet je opgeven in het jaar dat je ze hebt gemaakt. Geld voor huisvesting is niet aftrekbaar. De belastingdienst zal bij het vaststellen van de definitieve aangifte vragen om facturen/betalingsbewijzen/...
 
Bedankt voor je antwoord

Ja, dat snap ik. Maar in feite heb ik een financiering bij de bank waaruit 3 keer een bedrag naar de school is overgemaakt in 2 jaar tijd en daar is de gehele studie van betaald behalve de living. Bonnetjes, buiten de bewijzen daarvan uiteraard, zijn er verder niet. Vandaar mijn vraag.
 
Bedankt voor je antwoord

Ja, dat snap ik. Maar in feite heb ik een financiering bij de bank waaruit 3 keer een bedrag naar de school is overgemaakt in 2 jaar tijd en daar is de gehele studie van betaald behalve de living. Bonnetjes, buiten de bewijzen daarvan uiteraard, zijn er verder niet. Vandaar mijn vraag.

Mag aannemen dat je een overeenkomst hebt gehad met de vliegschool waarin staat wanneer je welk bedrag aan ze moet betalen en wat zij er voor doen?

Als je dit contract met de bijhehorende betalingen die je aan de vliegschool hebt voldaan naast elkaar legt heb je voldoende bewezen. En het is niet de bank die je opleiding heeft betaald, mogelijk deden zij de boeking, maar het zal toch echt van een rekening op jouw naam zijn geweest.

Zoals boven al aangegeven is dien je de bedragen die je per kalenderjaar hebt betaald in dat betreffende jaar in je belastingaangifte op te geven.
 
Gek genoeg is dat niet precies gespecificeerd. Ik heb alles er eens goed bij gepakt en inderdaad gewoon de bedragen opgegeven die aan de school zijn overgemaakt per jaar.

Bedankt voor de hulp!
 
In de papieren van je vliegopleiding staat hoeveel het kost, en wanneer je moet betalen. Dat is dan waarschijnlijk vanaf de bank aan de vliegschool betaald en dus kun je wellicht ook uit je studieschuld opmaken wanneer bepaalde bedragen zijn overgemaakt. Als je in 2008 bent begonnen, kan het best zijn dat je al ruim 60K/80K hebt moeten overmaken, en de overige centen in 2009. Rente wordt NIET meegerekend!

In je aangifte 2008 onder kopje "studiekosten en andere scholingsuitgaven" moet je dan die kosten opgeven. Tevens zijn er ook een heleboel andere kosten die je kunt declareren. Na je aangifte kan het zijn dat de belastingdienst ook de bonnetjes wil zien. Dan moet je de factuur kunnen overlegen, alsmede de betalingsbewijzen (bijvoorbeeld de transacties van je bankrekening.) Dat komt pas als een belastinginspecteur je aangifte controleert en eventueel bewijzen wil zien. In eerste instantie hoef je dus nog geen bewijs aan te leveren.

Wat je WEL kunt declareren:
- Studiekosten die je direct aan de vliegschool hebt betaald
- Pilotenbril, schoenen, koffer/tas, schrijfmaterialen
- Laptop (1/3 per jaar afschrijven, 3 jaar, 10% restwaarde)
- Uniform
- Vakliteratuur
- Medische keuring
- Kosten voor de selectie
- Cursussen ter voorbereiding op selectie

Wat je NIET kunt declareren:
- Reiskosten
- Woonkosten
- Rente

Uiteindelijk kom je op een X-bedrag uit over het jaar 2008. Daar moet dan nog een drempel van 500,- euro vanaf (zie de rekenmodule in de online aangifte) waarna je persoonsgebonden aftrek uitkomt op X-500. Let dus op, studiekosten en persoonsgebonden aftrek zijn dus 2 begrippen. Bij de ene declareer je de kosten (studiekosten) en bij de andere gaat het om een bedrag wat je mag gaan verrekenen met toekomstige inkomsten.

In je aangifte van 2008 kan het dus zijn dat je 70.000 euro aan studiekosten hebt gehad. Je persoonsgebonden aftrek komt dan uit op 69.500 euro.

Als je in 2008 nog inkomsten had, dan moet je je bruto salaris hiervan aftrekken. Dus heb je 10.000 euro bruto inkomsten gehad, dan heb je 69.500 - 10.000 = 59.500 euro over aan persoonsgebonden aftrek die je mag meenemen naar de volgende jaren. De eerder betaalde belasting over je 10.000 euro bruto inkomen krijg je dan terug van de belastingdienst. Als je het online aangifte-programma een beetje volgt, dan kom je er wel uit.

In 2009 begin je dan bijvoorbeeld met een persoonsgebonden aftrek van 59.500 vanuit voorgaande jaren en daar mag je dan de studiekosten uit 2009 weer bij optellen (minus 500 euro drempel). En ook dan weer je eventuele salaris uit 2009 in mindering brengen en geld terug ontvangen.

Uiteindelijk komt het erop neer dat je geen belasting hoeft te betalen over de hoogte van je studieschuld. Dus als je in totaal 120.000 euro aan studiekosten hebt kunnen declareren, dan hoef je de eerstvolgende 120.000 euro aan inkomsten geen belasting te betalen. Mocht je door je achterstallige aangiftes reeds belasting betaald hebben, dan krijg je die met terugwerkende kracht weer terug. Kan uiteindelijk uitkomen op 40/50K belastingvoordeel, afhankelijk in welke belastingschaal je zit met je inkomen.

Een aangifte kost al snel 350 euro bij een gespecialiseerd bedrijf. Zelf gebruik je de term 'simpele aangifte', maar aangezien je je nooit hebt verdiept in de enorme teruggaaf, vraag ik me serieus af in hoeverre je serieus/capabel bent om die centen terug te vorderen. Wellicht toch maar een bedrijfje inschakelen om gezeik met de belastingdienst te voorkomen?

PM me maar voor vragen.
 
gemoedsrust

gemoedsrust

Een goede belastingadviseur zou zichzelf terug moeten betalen en dan nog eens.

Imho als het om zulke bedragen gaat, en je er geen kaas van gegeten hebt dan is die 350 euro voor een stuk gemoedsrust welbesteed.

(En niet te vergeten als je via een belastingmannetje je aangifte doet is de kans een stuk kleiner dat de belastingdienst onderzoek gaat doen, en je weet dat als je een verkeerd antwoord krijgt van de bd dat je mannetje erachteraan kan gaan.)

succes!

SB
 
Hoi Tampie,

Excuses voor het uitblijven van mijn antwoord maar nog ontzettend bedankt voor je uitgebreide reply. Ik heb het uiteindelijk exact zo gedaan zoals je zegt en alles zelf even goed doorgenomen en uitgezocht. Ik wacht op het moment op reactie. Thanks!
 
Tampie!

goede uitleg!

Ik heb echter een vraag betreft levensonderhoud. Valt dit bij jou gegevens onder het motto woonkosten? hierbij moet je denken aan boodschappen, kapper etc?

gr.
 
Tampie!

goede uitleg!

Ik heb echter een vraag betreft levensonderhoud. Valt dit bij jou gegevens onder het motto woonkosten? hierbij moet je denken aan boodschappen, kapper etc?

gr.

Helaas....

Woonkosten en levensonderhoud kun je niet declareren. Het gaat puur om de directe kosten die je voor je vliegopleiding hebt gemaakt. Ook reiskosten mag je niet declareren!

Ik wil IEDEREEN erop attent maken dat het lenen van levensonderhoud zeer gevaarlijk kan uitpakken. Ten eerste betaal je bij de bank meestal een hogere rente, en ten tweede heb je er geen belastingvoordeel over. Ga liever nogmaals met je ouders het gesprek aan of ze niet 700 euro per maand willen ondersteunen!. Na een opleiding van 2 jaar zit je zomaar op 20.000 euro extra schuld die veel harder aankomt bovenop een studieschuld van 120.000 euro!
 
Hoe zit het eigenlijk met kosten van training voor verlening brevet van werkloze vliegers, zijn die kosten aftrekbaar? Iemand toevallig? Ik zou eigenlijk niet weten waarom niet gezien je in principe aan alle voorwaarden voldoet.
 
Kun je gewoon meenemen als studiekosten. De drempel is sinds 2013 verlaagd naar 250 euro en dus de eerste 250 euro zijn niet aftrekbaar. Training en PC is studie. Het huren van een vliegtuig om je vliegvaardigheid bij te houden wordt niet geaccepteerd tenzij je gevlogen hebt onder toezicht van een instructeur.
S6 alvast
 
Back
Top