vliegroosters

geranimo

New member
goedemorgen,

Ik ben benieuwd naar de verschillende roosters bij de verschillende europese vliegondernemingen. (van lowcost to traditional) en vooral.... hoe voel je je eronder...wat kan er beter of slechter?
Bij klm(europa) is er een 16 om 12 rooster en KLC een 17 om 11
In deze 28 dagen cyclus vlieg je dus in ieder geval 16 respectievelijk 17, maar hoeft niet perse een 4 om 3 rooster te worden. in de praktijk komt dat dus neer op; dat je je ballen uit je broek vliegt in het begin van de cyclus en aan het einde wat meer rust krijgt. of andersom. hier zou wat meer ballans in kunnen komen.
Ik vlieg zo'n 650 uurtjes per jaar en er wordt gesproken over 10% meer productie. ik denk dat dat wel met dit rooster te halen valt indien men de nutteloze uren wachten tussen de vluchten wat beter in gaat delen. ook denk ik dat een "kist - crew "operatie veel efficiëntie met zich mee brengt. (dat is bij ons op dit moment überhaupt niet zo)
zoals gezegd ben ik benieuwd hoe dat bij de anderen gaat. en hoe is jullie stby diensten geregeld?
ik ben benieuwd naar de reacties
 
Ryanair:

Een vast 5 om 4 rooster. 5 dagen werken 4 dagen vrij. De vijf dagen zijn of vroege dienst of late dienst. Dus je doet: 5 vroeg - 4 vrij - 5 laat - 4 vrij - 5 vroeg - etc.
Dit rooster staat vast t/m het einde der tijden dus je kan voor jezelf uitreken voor zo lang als je maar wil wanneer je vrij bent ( ik doe dat ééns per jaar voor het hele jaar).
De vroegste vlucht vertrekt om 6.00 LT. dus op z'n vroegst om 5.15 LT aanmelden.
Laatste vlucht komt scheduled rond middernacht binnen, gevolg is 's avonds altijd naar huis en in je eigen bedje. Je werkt dus altijd op de dag. Vroeg tussen +/- 5.00 en 15.00 (soms tot 17.00 op een hele lange dag) en laat tussen +/- 14.00 en 24.00 (soms 11.00 tot 19.00 oid).

Capt. vliegt tussen de 850 en 900 hrs/year actual
F/O vliegt tussen de 750 en 850 hrs/year actual (afhankelijk van de base)
Standby's zijn ook of vroeg of laat. bijv 04.00 - 16.00 of 11.00 - 23.00 .

Turn arounds zijn al zo kort mogelijk geroosterd (25 min) dus tijdens een werk dag van 11 uur (4 sectoren) sta je slechts 2 1/2 uur aan de grond (45 min. voor vlucht melden, 3 turn arounds van 25 min en 30 na de laatste vlucht afmelden) de rest van de tijd (8 1/2uur)vlieg je.

Vakantie dagen zijn altijd werk dagen. 5 dagen vrij genereert dus 4 vrij - 5 vakantie - 4 vrij -> in totaal 13 dagen vrij. Je hebt recht op 2x 5 dagen en 1 volle kalender maand vrij. Dat komt dus neer op slechts 3 periodes per jaar dat je vakantie kunt nemen. Tijdens de winter is het mogelijk om een extra maand unpaid leave te nemen (mits je je dat kan veroorloven...) En het is altijd knokken geblazen met het bedrijf om enigsinds vrij te krijgen wanneer jou dat uitkomt en niet alleen het bedrijf (anders heb je een week in november, januari volledig en nog een week in februari vrij)

In totaal ongeveer 180 werkdagen per jaar. Dit lijkt weinig, maar het is toch best wel veul vliegen.
 
Last edited:
wfm,

leuk om te lezen hoe het ergens anders aan toe gaat en zeker bij ryan.
maar 45 min voor aanmelden bij ons is dat al 1u15. en 25min omdraai. dan zijn wij pas net uitgestapt. en dan niet te spreken als we dan weer terug komen op spl dat het niet zelden is dat er dan min 2 u tussen zit.
erg inefficiënt als je het mij vraagt.
5 om 4 is niet zo gek?? of heb je daar andere ervaring mee.? hebben jullie een paar blokken per jaar reserve?

grtz
 
easyJet:

5 op, 4 af, 5 op, 3 af. Die 5 dagen zijn indeelbare dagen, soms heb je standby. Standby-duur varieert van 4 tot 8 uur, 90 min call-out.
36 vakantie dagen per jaar. Boekbaar op de werkdagen; dus 7 blokken van 12 dagen vakantie als je daarvoor kiest.... (4+5+3)
In principe elke avond thuis slapen. Hooguit 2 keer per maand een nachtstop.
Uiteindelijk vlieg ik al jaren een dag of 150 per jaar; 700-750 uur/jr.
Twee keer of drie keer per jaar hebben we reserve, d.w.z. afwijkend van 5-4-5-3. Publicatie op de 17de van de voorgaande maand. Geboekte vakantiedagen in reserve trekken ´wrap-around´ days aan.

Oh ja, in tegenstelling tot de meerderheid van Ryanair vliegers krijgen we gewoon betaald als we vrij zijn. ;)

Nog iets: aanmelden 1 uur vantevoren. Turnarounds zijn tussen de 25 en 45 minuten afhankelijk van het station. Heel zelden een a/c swap.

Je vraag was ook hoe ik me er onder voel: Prima eigenlijk. Ik kan mn vrije dagen jaren in de toekomst voorspellen. Ben op zich ook blij met korte turn-arounds, ben ik sneller thuis. Zou soms wel een paar uurtjes op de grond willen hebben als er een leuke eettent is in de terminal, anders niet. Af en toe een nachtstop is leuk. Maar persoonlijk zou ik niet elke week met mn koffer op pad willen. En als ik een tripje wil maken doe ik dat op mn vrije dagen, met mensen die ik zelf uit kies. :)
 
Last edited:
wfm,

leuk om te lezen hoe het ergens anders aan toe gaat en zeker bij ryan.
maar 45 min voor aanmelden bij ons is dat al 1u15. en 25min omdraai. dan zijn wij pas net uitgestapt. en dan niet te spreken als we dan weer terug komen op spl dat het niet zelden is dat er dan min 2 u tussen zit.
erg inefficiënt als je het mij vraagt.
5 om 4 is niet zo gek?? of heb je daar andere ervaring mee.? hebben jullie een paar blokken per jaar reserve?

grtz

45 minuten is het volgens de boeken, mensen zijn er over het algemeen veel eerder omdat je anders simpelweg niet op tijd weg bent.

5 / 4 is een goed rooster vind ik zelf, en het rooster is stabiel dus je weet al lang van tevoren wanneer je vrije dagen zijn. Soms moet je wel in een andere basis werken (afhankelijk van je contract) waardoor je dus een deel van je vrije tijd moet opgeven om naar die basis te komen. In mijn geval komt dat niet vaak voor, maar er zijn ook mensen die slechts zelden hun thuisbasis zien.

Sommige bases hebben 5 / 3 voor een deel van het jaar. Daarnaast zijn er nieuwe contracten in aantocht waarbij het 5 / 4 patroon volledig komt te vervallen, en er gewerkt moet worden voor "tussen de 5 en 7 dagen" en is het aantal vrije dagen niet meer gespecificeerd.
 
45 minuten is het volgens de boeken, mensen zijn er over het algemeen veel eerder omdat je anders simpelweg niet op tijd weg bent.

Sorry voor de threaddrift.
Eerder komen mag toch niet de bedoeling zijn? Je moet alles op je gemakt kunnen doen, en als je vervolgens te laat vertrekt zou dat niet jouw probleem moeten zijn! Wij melden een uur vantevoren aan, wat in de meeste gevallen toereikend is. Zo niet: dan maken we daar een notitie van. Maar ik ga niet vroeger komen of lopen haasten om op tijd te kunnen vertrekken. FDP begint op aanmeldtijd en geen minuut eerder als het aan mij ligt. Worden jullie aangemoedigd om vroeger op werk te verschijnen dan officiele aanmeldtijd? Ik ben benieuwd wat de CAA daarvan denkt!
 
Nee dat heet Airmanship

Sorry maar daar kan ik me niet bij aansluiten. Als ze 45 minuten geven ben ik er 46 min vantevoren, en dat is eigenlijk nog 59 seconden te vroeg. Ik wordt geacht er dan te zijn en ook dan pas gaat de klok tikken en wordt de FDP berekend. Als 45 minuten in de praktijk niet blijkt te werken dan moeten jullie met z'n allen er constant precies 45 min vantevoren zijn. Ga je er vervolgens telkens te laat uit dan merken ze die trend vanzelf en wordt het (hopelijk) realistisch aangepast.
 
Transavia is 4 om 3. En dat kan af en toe 5 om 3 zijn maar dan krijg je ergens anders weer compensatie met bijvoorbeeld een dubbel weekend van 6 dagen.

Ik had afgelopen jaar 93 opkomsten met 600 uur.. dus pretty relaxed!
maar dat gaat de komende jaren wel veranderen verwacht ik.. Het management zet erg in op harder werken met minder mensen.
Ik ben benieuwd maar of het gaat lukken met al die nachtvluchten.. we shall see.

Maar nog steeds errug tevreden.
 
Sorry voor de threaddrift.
Eerder komen mag toch niet de bedoeling zijn? Je moet alles op je gemakt kunnen doen, en als je vervolgens te laat vertrekt zou dat niet jouw probleem moeten zijn! Wij melden een uur vantevoren aan, wat in de meeste gevallen toereikend is. Zo niet: dan maken we daar een notitie van. Maar ik ga niet vroeger komen of lopen haasten om op tijd te kunnen vertrekken. FDP begint op aanmeldtijd en geen minuut eerder als het aan mij ligt. Worden jullie aangemoedigd om vroeger op werk te verschijnen dan officiele aanmeldtijd? Ik ben benieuwd wat de CAA daarvan denkt!

Mag ook niet de bedoeling zijn, maar stel, ik werk in Stansted. Probeer precies 45 minuten voor werk aanwezig te zijn. Ben een paar minuten kwijt bij security over onzin, mijn ID kaart is van een ander vliegveld dus ik kan de deur niet openen en moet iemand vinden die me er door kan sluizen, kan het sign-in sheet niet vinden, mijn printer doet het niet, mijn Jeppesen kaartjes zijn niet up-to-date, vliegtuig is geparkeerd op Bravo-Veel. Good luck :) En ik denk dat mensen die bekend zijn met Ryanair kunnen beamen dat dit scenario niet zomaar een hersenspinsel van mij is.

Naar mijn weten is de IAA wel degelijk op de hoogte van deze situatie maar lijkt er geen werk van te maken. Het is ook gewoon een stuk common sense, hoef je niet eens in de luchtvaart voor te werken. Stel dat ik een nieuwe F/O ben en voor het eerst uigezonden wordt naar een basis als Madrid of Barcelona. En hou daar bij in gedachten dat je bij Ryanair alles zelf mag regelen, dus ook je vervoer naar het vliegveld om 5 uur 's ochtends en uitvinden hoe de lokale security in elkaar steekt. Gaat dat lukken in 45 minuten? Don't think so.

Stel dat ik mijn duty time anders (lees: eerlijk) noteer op ons voyage raport, dan kan ik gegarandeerd een telefoontje van ofwel de base captain ofwel iemand uit Dublin verwachten. En enige uitleg van mijn kant zal niet met sympathie worden ontvangen. Tenzij iedereen dit doet heeft dat geen zin, en mensen organiseren binnen Ryanair blijft lastig.
 
Sorry voor de threaddrift.
Eerder komen mag toch niet de bedoeling zijn? Je moet alles op je gemakt kunnen doen, en als je vervolgens te laat vertrekt zou dat niet jouw probleem moeten zijn! Wij melden een uur vantevoren aan, wat in de meeste gevallen toereikend is. Zo niet: dan maken we daar een notitie van. Maar ik ga niet vroeger komen of lopen haasten om op tijd te kunnen vertrekken. FDP begint op aanmeldtijd en geen minuut eerder als het aan mij ligt. Worden jullie aangemoedigd om vroeger op werk te verschijnen dan officiele aanmeldtijd? Ik ben benieuwd wat de CAA daarvan denkt!

Ga jij al 45' 100% spenderen aan aan je werk en als je iemand tegenkomt onderweg, die gewoonweg negeren. Want dan kan je je 5' vertraging op jezelf toeschrijven toch? Ik noem dat ambtenarij-denken. "Prikklok"-denken. Ga jij 10' extra blijven op het einde van de vlucht dan ook omdat het contractueel misschien zo beschreven staat? Prikklok mensen wachten tenminste nog 10' om af te klokken. Als je off-block time 00:00 is, ga je het dan ook vertikken om - als het kan - 5' eerder off block te gaan?

Of je nu werkt voor Ryanair of British Airways of eender welke maatschappij, het gaat om beroepsernst en die staat voor een groot stuk los van de contractuele details. Dat management (van eender welke maatschappij) een loopje wil nemen met het afstemmen van de werkelijke wereld op de contractuele wereld, tja, dat is overal zo. Dat is niet eigen aan de luchtvaart.
 
Ga jij al 45' 100% spenderen aan aan je werk en als je iemand tegenkomt onderweg, die gewoonweg negeren. Want dan kan je je 5' vertraging op jezelf toeschrijven toch? Ik noem dat ambtenarij-denken. "Prikklok"-denken. Ga jij 10' extra blijven op het einde van de vlucht dan ook omdat het contractueel misschien zo beschreven staat? Prikklok mensen wachten tenminste nog 10' om af te klokken. Als je off-block time 00:00 is, ga je het dan ook vertikken om - als het kan - 5' eerder off block te gaan?

Of je nu werkt voor Ryanair of British Airways of eender welke maatschappij, het gaat om beroepsernst en die staat voor een groot stuk los van de contractuele details. Dat management (van eender welke maatschappij) een loopje wil nemen met het afstemmen van de werkelijke wereld op de contractuele wereld, tja, dat is overal zo. Dat is niet eigen aan de luchtvaart.
ben het absoluut niet met je eens. De briefing is inherent en de basis van onze vliegveiligheid. Dat je baas je daar niet genoeg tijd voor geeft moet je niet compenseren met eerder komen, maar pas na een goede briefing (te laat) vertrekken.
Als jij op papier een dienst draait die wettelijk op het max FDP zit, stop je dan ook een kwartier eerder? Of ga je dan vrolijk buiten de wet?

Daarnaast is je opmerking over iemand tegenkomen niet juist, dat is immers je eigen verantwoordelijkheid. Wil je sociaal doen, dan kom je maar wreder, maar niet omdat de baas je niet genoeg tijd gunt om je werk te doen. En in het ergste geval doe je sociaal, ga je te laat omdat je alsnog een dergelijke briefing gedaan hebt (en neemt de schuld op je). Dat is pas airmanship..
 
Brace, ik geloof niet dat je snapt waar het om draait. Het gaat niet om contract issues. Ryanair voert een vluchtschema uit die ze niet zouden kunnen uitvoeren als ze zich aan de wettelijke werk- en rusttijdregelingen zou houden. Althans, ze houden de flightdutytimes artificieel laag want 45 minuten is never nooit voldoende om een vlucht voor te bereiden waardoor ze een lekker strak schema kunnen draaien. Met als gevolg dat de crew genoodzaakt is om in hun eigen RUSTTIJD naar het vliegveld toe te komen. De crew levert dus noodgedwongen aan wettelijke rusttijd in om ervoor te zorgen dat ze op tijd vetrekken. Dat kan gewoon niet.


Wat roosters betreft draai ik net als Sandertje by EZY 5 vroege diensten, 3 vrije dagen, 5 late diensten, 4 vrije dagen. Ik vind het heerlijk, vooral het feit dat ik niet te vaak in hotels zit en het feit dat dit rooster 'commutable' is. Het rooster is super stabiel, maar dat heeft weer als nadeel dat je heel moeilijk vrij kunt krijgen op bepaalde specifieke dagen. Bruiloft van een vriend valt op een werkdag? Vergeet het maar. Maar ik weet dus wel ver van te voren wanneer ik vrij ben.

Ik snap je vraag m.b.t. stand by diensten niet zo goed. Af n toe verschijnen er stand by diensten op mijn rooster ja. En als ik dan opgeroepen wordt dan moet ik binnen anderhalf uur aanmelden. We hebben ook airport stanby's.
 
45 minuten is genoeg om alles goed voor te bereiden en te briefen, maar er moet dan ook idd niks tussenkomen, zelfde geldt voor de 25 min turnaround. Zelf ben ik meestal een uurtje voor off-blocks in de crewroom, zodat ik wat speling heb, nog effe een bakkie pleur uit de automaat kan trekken en een babbeltje te maken met een collega die ik al een tijdje niet gezien heb. Ik hou er niet van om te stressen zo vlak voordat je naar de kist gaat.

5 - 4 rooster is heerlijk! Genoeg dagen om bij te komen van een drukke week. Zoals gezegt elke avond met je stokken onder de bloemkool is ook niet verkeerd ;-)

mvg
Ditched
 
Werk welliswaar niet in Europa maar aangezien het een interessante thread is hier mijn plaatje.

Geen patroon in rooster, kan van alles zijn. Zolang het maar legal is. Werkt perfect.

Max 100 flying hrs in 28 days and 900 in 12 maanden. Max 190 Duty uren in 4 weken. Minimum rest is grotere van previous duty of 12 uur. Max standby duty is 12 uur met 60 min callout. Is maar 7 minuten van huis naar crewroom dus je zou nog een keer snooze kunnen drukken. :kerst:

Max 3 nightflights in een rij, daarna 54 uur rust. Max 5 earlies met 64 uur rust daarna. Checkin for duty 1:15hrs en 45 min voor STD at boarding gate.

Days off: min of 7 in 4 weken, 24 in 12 weken en max 8 dagen achter elkaar werken zolang je op dag 8 maar naar huis gaat als positioning crew. Gevolgd door 2 dagen off.

52 days leave per jaar. Op de Embraer fleet vlieg je zo'n 600 uur per jaar. Airbus 320 zo'n 900hr. 330/340 geen idee.
 
Lufthansa (en ongeveer hetzelfde bij Cargo, grotere verschillen bij GWI):
-Maandplannen, worden op de 27e gepubliceerd
-variabel lang weg van huis, hangt van vloot af. Vastgelegd aantal vrije dagen na een tour afhankelijk van aantal dagen weg of destination (tijdverschil).
-minimaal 35 dagen per kwartaal vrij, 10 per maand. 6 weken vakantie.
-Op korte afstand krijg je tot 30% extra vliegtijd betaald op hele korte vluchten.
-Weinig D/H
-Op korte afstand over het algemeen geen wissel tussen vroege en late diensten in een tour.
-Request kan je afgeven voor touren, en voor 4 OFF-dagen per maand. Over het algemeen krijg je je OFF dagen en je hoofdrequest, vaak ook meer dan 1 request.
-Deeltijd is makkelijk te krijgen, is wettelijk geregeld in D.
-Echte uren schat ik 700 op lange afstand, en 600 op korte afstand, maar door factorisering is korte afstand financieel niet onaantrekkelijk.
 
Sorry maar daar kan ik me niet bij aansluiten. Als ze 45 minuten geven ben ik er 46 min vantevoren, en dat is eigenlijk nog 59 seconden te vroeg. Ik wordt geacht er dan te zijn en ook dan pas gaat de klok tikken en wordt de FDP berekend. Als 45 minuten in de praktijk niet blijkt te werken dan moeten jullie met z'n allen er constant precies 45 min vantevoren zijn. Ga je er vervolgens telkens te laat uit dan merken ze die trend vanzelf en wordt het (hopelijk) realistisch aangepast.

Ik begrijp dat je het Ryanair-principe niet begrijpt.
Alles is net op t randje zoals wettelijk is toegestaan. "Bevalt t je niet? Dan ga je toch weg?"
Als je consequent te laat bent dan krijg je een kopje heet water voor je eigen tea-and-biscuits...
En dat "met zn allen" werkt daar ook niet. Ga ik verder niet op in.

Dus zo werkt t...Officieel is het 45 minuten, maar voor een 4 sector was ik meestal 1 uur 15 voor de vlucht..Gewoon omdat ik mezelf niet wilde rushen, en zelf wilde overleven.
Enne Eikie: Die stoere taal werkt misschien wel bij de Blauwen, maar echt niet bij RYR...Tuurlijk ga je niet over de legale FDP heen, maar het gaat hier ook over de 45 minuten voor de vlucht.
Ben het ook compleet met Brace eens...het gaat over je mentaliteit. Passief arbeiden is nou eenmaal niet mijn ding.
Geloof me, het frustreren van het systeem is allang al een keer geprobeerd, maar zonder resultaat.
Vechten tegen de bierkaai. Er is geen sociaal plan in RYR.
Hoe er mee om te gaan? Ik heb het bijna 5 jaar up the arse genomen tot ik het zat was en ben vertrokken naar een veeeeeel betere plek.

Nu? Cargolux...Gemiddeld 50 uur vliegen per maand werk in ongeveer 15 dagen weg van huis.
Rooster maandelijks gepubliceerd.
42 dagen VAC per jaar, waar je elke maand 6 vrije dagen aan vast kan plakken.
Een slimme planning gaat meestal zo: Elke maand 5 dagen VAC, en daar kan je dan 6 Off-days aan vastplakken...doe je dat wijs en middenin je rooster, dan werk je 7 op, 11 af.
Officieel doen we niet aan Standby's, daarvoor hebben we zogenaamde Floating Off Days (3 per maand) die als een blokje rondgeschoven kunnen worden.
 
Last edited:
Ik begrijp dat je het Ryanair-principe niet begrijpt.
Alles is net op t randje zoals wettelijk is toegestaan. "Bevalt t je niet? Dan ga je toch weg?"
Als je consequent te laat bent dan krijg je een kopje heet water voor je eigen tea-and-biscuits...
En dat "met zn allen" werkt daar ook niet. Ga ik verder niet op in.
lijkt me en kwestie van de vakbond aan het werk zetten.. Oh, wacht....
 
20 op / 10 af. Thuis gebaseerd: baas koopt ticket naar het vliegtuig, en weer naar huis. Hebben ze je niet nodig aan het begin of eind, dan heb je meer dagen vrij. Niet thuis op vrije dagen heeft behoorlijke financiele gevolgen.
 
Back
Top