Vliegplan

OmeRon

New member
Zijn er ergens goede voorbeelden te vinden van vliegplannen? Ik vraag me een aantal dingen af.

Wanneer gebruik je DCT precies en wanneer vooral niet?

Ook als je bijvoorbeeld een vlucht wil maken van bijvoorbeeld EHLE naar EHTX en daarbij eerst via VICTOR CTR Schiphol crossen via MAINTOWER en Zandvoort langs de kust gevolgd door het crossen van De Kooij CTR. Hoe zou de route in een vliegplan er dan uit zien?
 
Vliegplan online via homebriefing.nl (alleen voor NL van/naar buitenland of NL intern).

voorbeeld:
DCT EHAMV DCT 5218N00446E DCT 5223N00432E DCT EHKDZ DCT 5255N00447E DCT EHKDO DCT

Merk op dat hier Schiphol, Zandvoort en De Kooy als coordinaten staan. Zandvoort mag ook als tekst gebruikt worden. Een vliegveld als code toevoegen zou verwarring kunnen geven wel/niet landen. In dit geval kunnen ze ook weggelaten worden. Maw ik zou het zo doen:

DCT EHAMV DCT Zandvoort DCT EHKDZ DCT EHKDO DCT

Opmerkelijk is dat schiphol twr wel je vliegplan ziet maar alleen een header. De route zien ze niet tenzij ze die in een ander computersysteem openen. En daar hebben ze geen tijd voor. Dus alsnog je route (V to Zandvoort) via de radio doorgeven.

Let op dat Lvnl als eis heeft dat je een waypoint toevoegt elke 30min. Bij deze korte route nvt. Bij grotere afstanden wel.
 
Back
Top