Vliegplan sluiten

@AHK: dat van die kerncentrale is zeer terecht, de Fransen tillen daar zeer zwaar aan. Maatje van me had het ook ooit een klein beetje verkeerd ingeschat, landde in Calais met brede glimlach, netjes uitgetaxid en de motor gestopt; maar toen hij naast de vlieger keek stond daar zo'n akelig blauw busje ... moet veel geld gekost hebben, ik heb nooit durven vragen hoeveel juist.

Maar dat de motor niet weet dat hij boven water vliegt dat is geen argument, juist integendeel: boven water kan hij het net zo goed laten afweten als elders. Alleen heb je ietwat minder alternatieven, als piloot, boven water... En nogmaals: de motor weet het verschil misschien niet, de wielen weten het des te beter!

Overigens heb ik altijd al begrepen dat het schoentje pas echt wringt omdat je niet boven de 6500' mag komen, aan de Engelse kant, want daar wordt het klasse A. Geldt dat nog steeds, heden ten dage? Zelfs met Brexit in sight ;) Als we mochten VFR vliegen tot - pak hem beet - FL 110 dan konden we toch binnen zweefafstand blijven, dacht ik, met de meeste kleine bakjes?
 
Bij ons kwam in het restaurant van Calais een glimlachende luchthavenman aan met een telefoon in zijn hand. Aan de lijn kregen wij een erg boze Franse militair. Gelukkig sprak mijn vliegmaat vloeiend Frans en na veel excuses bleef het bij een waarschuwing. Franse militair had Mirages op ons af willen sturen, maar toen stonden we al aan de grond:).

Over water is i.d.d. wel issue, schijnt dat 90% v.d. ditchings goed aflopen, als je er maar tijdig uitgehaald wordt. Heb trouwens liever motorstoring midden kanaal dan op 1000vt naar Mike op EHRD, daar heb je helemaal geen escape. We doen de oversteek niet in de winter en met zwemvest om. Er is daar gelukkig zoveel scheepvaart dat er altijd wel een schip in de buurt is om je eruit te vissen.

Laatste keer was IFR recht over en terug VFR via Oostende op FL055. Heb ook wel eens op 2000vt moeten oversteken door bewolking, kijk wel altijd even of alle meters in het groen staan voor de oversteek.

Wat erg jammer is, is dat sinds een paar jaar Manston airport gesloten is, dat was mijn favoriet. Dichtbij NL en met de taxi naar de krijtrotsen. Volgens mij zijn er belangenverenigingen daar druk om het vliegveld weer open te krijgen.
 
Back
Top