Vliegplan sluiten

OmeRon

New member
Sinds een poosje heb ik m'n brevet en ben nu lekker aan het rondvliegen. Binnenkort ga ik ook internationaal vliegen, en heb een vraagje over het vliegplan.

Op de planning staat een vlucht naar een veld zonder luchtverkeersmeldingspost. Wel een koffie en thee zet faciliteit en een koektrommel.

Bij aankomst wil ik uiteraard wel netjes melden dat ik er ben. Kan dit via Homebriefing, of mag ik LVNL bellen? Ook als ik op een ander veld mocht landen, zonder dienstdoende die dit voor mij kan doen, kan ook dit via Homebriefing?
 
Binnen 15 minuten na aankomst even bellen met de FIO in Amsterdam *+31 20 406 23 23‬. Sluiten zij het plan voor je.

Als je ergens staat waar je niet beschikt over een computer of internet kan je ze ook bellen om een plan in te dienen.
Ze zijn altijd heel behulpzaam vind ik.

Succes
 
Op gecontroleerde velden mag je erop rekenen dat de tower-crew het wel zal afsluiten, al kan het nooit kwaad dat even te bevestigen. Voor een niet-gecontroleerd veld is het wat lastiger... In sommige landen kan men, juist voor het landen, aan de FIS vragen om het vluchtplan af te sluiten; elders (in Duitsland bv., dacht ik - maar daar is er dan weer "Flugleiterpflicht") moet men echt geland zijn en dan heb je niet altijd verbinding meer met de FIS. In de meeste landen is er wel een plaatselijk telefoonnummer waar je kan naar bellen, maar nu de roamingkosten zijn afgeschaft maakt dat misschien niet meer zoveel uit. Voor België vermeldt ENR 1.10 : TEL: +32 (0) 2 206 25 40 or 41 waar je bv. ook kunt vernemen of je electronisch ingediende vluchtplan in orde was. Ook daar zijn ze keer op keer vriendelijk en gedienstig.
 
Last edited:
Helemaal helder :)

Eind van de maand heb ik een tripje gepland van Lelystad naar Huddersfield (Crosland Moor) via Gamston/Retford of Sherburn-in-Elmet (weet nog niet zeker). Dit wordt mijn eerste grote overtocht met m'n brevet.

Vinden jullie het leuk als ik hier een verslagje van maak?
 
Zeker wel!

PS hopelijk is het u bekend dat UK een heel aparte wereld is, met bv. groot belang voor het zgn. "GAR" formulier, en heel aparte procedures en terminologie? Het zou niet mijn keus zijn voor een eerste buitenlandse vlucht, maar leve de vrije keuze!
 
Zeker wel!

PS hopelijk is het u bekend dat UK een heel aparte wereld is, met bv. groot belang voor het zgn. "GAR" formulier, en heel aparte procedures en terminologie? Het zou niet mijn keus zijn voor een eerste buitenlandse vlucht, maar leve de vrije keuze!
Ik heb deze vlucht tijdens m'n opleiding ook gedaan, inclusief de GAR-papierwinkel. Dus het is niet helemaal de eerste keer :)
 
Afgelopen week een rondje Isle of Wight - Kanaaleilanden - Frankrijk gedaan. In Lydd was de GAR netjes ontvangen; op Alderney mochten we alles nog een keer handmatig invullen. Verder zeer competente ATC, dus geen enkel probleem als je hier als relatief onervaren vlieger naar toe gaat (ervaring met UK sinds '99).
 
Huddersfield :) !

Huddersfield :) !

Helemaal helder :)

Eind van de maand heb ik een tripje gepland van Lelystad naar Huddersfield (Crosland Moor) via Gamston/Retford of Sherburn-in-Elmet (weet nog niet zeker). Dit wordt mijn eerste grote overtocht met m'n brevet.

Vinden jullie het leuk als ik hier een verslagje van maak?


Zou je mij hier een keer over willen bijprakten.
Ik wil nml ook graag meermaals richting Huddersfield!

Groet,
Chris
 
Zou je mij hier een keer over willen bijprakten.
Ik wil nml ook graag meermaals richting Huddersfield!

Groet,
Chris

Grappig :)

Wat trekt jou zo aan Huddersfield?

De eerste voorbereidingen heb ik inmiddels getroffen, maar ga komende dagen alles goed uitplannen en de kaart intekenen e.d. Zal een blogje opstarten en het linkje hier plaatsen. Je kan mij uiteraard ook een DM sturen.
 
Grappig :)

Wat trekt jou zo aan Huddersfield?

De eerste voorbereidingen heb ik inmiddels getroffen, maar ga komende dagen alles goed uitplannen en de kaart intekenen e.d. Zal een blogje opstarten en het linkje hier plaatsen. Je kan mij uiteraard ook een DM sturen.

Je hebt niet toevallig ruimte voor een co?
Een van mijn beste vrienden is terug verhuisd naar de UK. Hij woont er relatief in de buurt, en ik zie hem minder vaak dan ik zou wensen; doorgaans komt hij 1x per jaar naar NL.

Zelf woon ik tegen Seppe aan, en speelde al vaker met de gedachte heen en weer te vliegen. Dit om de reistijd uit te sparen welke voor mij vaak een beletsel is ivm werk en privé.

Ik ben al vaker naar de UK gegaan (alle kanaaleilanden en hele zuidkust incl Isles of Scilly welke laatste zeker een aanrader is).

Vanwaar ga je vertrekken?

Groetjes,
Chris
 
Je hebt niet toevallig ruimte voor een co?
Een van mijn beste vrienden is terug verhuisd naar de UK. Hij woont er relatief in de buurt, en ik zie hem minder vaak dan ik zou wensen; doorgaans komt hij 1x per jaar naar NL.

Zelf woon ik tegen Seppe aan, en speelde al vaker met de gedachte heen en weer te vliegen. Dit om de reistijd uit te sparen welke voor mij vaak een beletsel is ivm werk en privé.

Ik ben al vaker naar de UK gegaan (alle kanaaleilanden en hele zuidkust incl Isles of Scilly welke laatste zeker een aanrader is).

Vanwaar ga je vertrekken?

Groetjes,
Chris

Deze keer heb ik geen ruimte voor een co, maar dit is zeker niet de laatste keer dat ik deze trip ga maken, dus ik hou je in het achterhoofd. Vertrek dit maal vanaf Lelystad.
 

Leuk! Ik lees graag mee...

Vraagje: Je hebt sinds afgelopen december een PPL-brevet en besluit nu een vlucht uit te voeren dwars over de Noordzee, waarbij je meer dan een uur boven het water hangt met slechts één propellermotortje. Heb je overwogen via VOR KOK (Koksijde) en DVR (Dover) te vliegen? Half uurtje boven water, maar het grootste deel met land in zicht. De totale vliegtijd is dan een uur langer, maar wel zo veilig.
 
Ik geloof niet dat motoren gevoelig zijn voor het aantal vlieguren van de PIC die er achter zit. Maar je hebt hier wel een punt. Je moet wel een zorgvuldige risico afweging maken en kijken naar de alternatieven. Zeker als je niet-vliegers meeneemt als passagiers heb je een extra zorgplicht m.i. De kleine luchtvaart heeft een vergelijkbare ongevallen statistiek met motorrijden. Een lange vlucht boven water is een extra risico. Zoek maar eens op Google naar de watertemperatuur van de Noordzee en de tijd dat je in dat water blijft leven. Een vlot is noodzakelijk, maar ook de kennis en kunde om het ding goed te gebruiken.
 
Helemaal akkoord, @Bobo! Als het mij zelf te doen stond - waar ik naar uitkijk, maar het is nog niet voor direct - dan ging ik zelfs tussenlanden in Calais LFAC om toch maar zo kort mogelijk boven dat vijandige element water te vliegen. Kan ik nog gelijk de grensformaliteiten vervullen ook.

En WAT zeggen ze daar? De motor weet niet dat hij boven water vliegt? De wielen weten het wel degelijk als ze op water terecht komen!
 
Ik geloof niet dat motoren gevoelig zijn voor het aantal vlieguren van de PIC die er achter zit.

Het waren dan ook eigenlijk twee aparte opmerkingen: ik verbaas me erover dat iemand die net zijn brevet heeft een zo lange vlucht plant en ik verbaas me er ook over dat iemand meer dan een uur boven water gaat vliegen. Los van het gevaar zitten je passagiers zich meer dan een uur te vervelen met alleen maar water en wat vrachtschepen om naar te kijken.

Ik zou dus via Koksijde-Dover gaan vliegen en dan daar een tussenstop voor lunch en tanken inplannen. Heb je een leuke vliegdag en kun je ook nog even de benen strekken en zo.
 
Ik heb deze vlucht tijdens m’n opleiding ook al gemaakt. En ja, ik weet dat het inderdaad een flinke tocht over water is. Zwemvesten gaan dan ook voor vertrek aan en heb een andere gebreveteerde mee met iets meer vlieguurtjes (toevallig m’n oude FI die vriend is geworden).
 
Heb zelf tocht ook al meerdere keren gemaakt, op zich oversteken met goed zicht (en liefst hoogte) kan ook al prima vanaf Oostende, dan is de afstand niet zo ver meer. Had inderdaad wel zwemvest om, geen vlot voor de kilo's. Gelukkig weet de motor niet dat je boven zee vliegt:). O ja, stel dat je wel via Calais vliegt, kijk uit voor kerncentrale Grevelingen. Ben er ooit (had toen net mijn brevet) op 600 vt overheen gevlogen op final naar Calais en dat vonden ze niet zo leuk daar in Frankrijk..
 
Back
Top