Vliegende auto te koop!

richi78

New member
RAAMSDONKSVEER - De vliegende auto Pal-V One van Pal-V in Raamsdonksveer gaat eindelijk in productie. De fraaie tweepersoons driewieler met rotor is vanaf eind dit jaar te bestellen en staat dan in 2016 voor de deur. Tenminste, bij diegenen met een dikke portemonnee. De gyrocopter is volgens de maker dé oplossing tegen het fileprobleem. Opstijgen en landen doet de One vanaf zogenoemde airstrips, een soort minilandingsbaan die in dit geval 200 meter lang moet zijn. Doordat de rotorbladen ingeklapt kunnen worden, kan er met de One ook op de openbare weg worden gereden.

Grote flop?
Ik denk van wel. Er wordt op de site gedaan alsof elke "idioot" meteen met een paar lesjes over heel Nederland kan tuffen.
Men spreekt niet over het feit dat je er minimaal een RPL voor nodig hebt met minimaal aantal vliegervaringsuren, RT opleiding en LPT. Daarnaast moet elke piloot medisch goed zijn gekeurd.
 
Ook jammer dat de vliegtuigmotoren een TBO hebben, terwijl een automotor dat niet heeft. Dat zijn dure auto kilometers op die manier.
 
Ik ben benieuwd of zo'n ding type-goedkeur krijgt voor de openbare weg.

Het lijkt me dat je veel goedkoper uit bent als je gewoon een auto koopt voor op de weg en een autogyro huurt als je graag een uurtje in een autogyro wilt gaan vliegen. Over de file heenvliegen kun je er toch al niet mee, want opstijgen en landen mag toch echt alleen op een officiële luchthaven.
 
Over de file heenvliegen kun je er toch al niet mee, want opstijgen en landen mag toch echt alleen op een officiële luchthaven.

Er zou bij P&R of parkeerplaatsen een strookje voor start/landing gemaakt kunnen worden. Alleen zie ik nog niet hoe dat moet gaan als er tien van die dingen tegelijk aankomen. Verkeerstoren ernaast? Holding points? Weer in de file maar dan op 1200 voet?

Als het al van de grond komt (pun intended) dan zal dit voor een happy few zijn, en zeker geen oplossing voor de files.
 
bejaarde mannetjes met hoedjes op

...en ik die me net zo'n leuk hoedje gevonden had - dat moet ik dan dus maar houden voor andere omgevingen dan de vliegerij, blijkbaar. Wil wel eens weten waarom, eigenlijk.
 
Back
Top