Vliegen in Duitsland

Diana

Active member
==Vooropleiding==
HAVO = Fachhochschulreife
HBO = Fachhochschule
VWO = Abitur
==Gelijkstellen diploma==
Je kunt je diploma laten gelijkstellen bij Bezirksregierung in Dusseldorf. Bezirksregierung Dusseldorf, Postfach 30 08 65, 40408 Dusseldorf. Zijn ook op internet te vinden : http://www.bezreg-duesseldorf.nrw.de/BezRegDdorf/hierarchie/index.php. Tussen aanvraag en antwoord met ongeveer 3 weken rekenen.

==Belastingen==
Het Steueramt belast sinds 1 januari 2007 alles als inlands gevlogen/gewerkt. Dat recht hebben ze met de bestaande doppelsteuerregelung altijd al gehad maar nooit uitgeoefend. Sinds 1 januari 2007 wordt dat dus wel gedaan.

Cityline belast het loon volledig. Dat doen ander Duitse werkgevers mogelijk ook.

Het maakt dus niet meer uit waar je woont Duitsland of in Nederland. Je moet volle pot belasting betalen over je verdiensten in Duitsland en je hebt geen voordeel van het feit dat je als NL-er nog in NL ingeschreven staat en in Duitsland werkt.

De belasting wordt middels een Lohnsteuerkarte afgerekend, een soort jaaropgaaf. Bij de eerste invulling van dit document wordt je geloofsrichting ingevuld. Dwz als je bij je aanmelding burgelijke stand (Rathaus/Gemeinde) naar je geloof gevraagd wordt, is dit de informatie die op de Lohnsteuerkarte wordt overgenomen. Christenen betalen daaruitvolgend een Kirchensteuer. De hoogte van dit bedrag ligt ongeveer op 10% van je loonbelasting. Sta je geregistreerd als ongelovig/moslim/joods/overige, dan betaal je geen kirchensteuer.

Ben je reeds als Christen geregistreerd, kun je dit terugdraaien via je Kantongerecht. Een eenvoudige procedure die ongeveer 25 € kost en een maand of twee duurt, (CLH beginsalaris F/O wil zeggen 840 € Kirchensteuer per jaar).

==Kindergeld==
Je kunt unbeschraenkt steuerpflichtig zijn en kindergeld krijgen. Duitsland vult aan tot hun bedrag wat Nederland minder geeft, wat neerkomt op ca. 90 euro p. maand. Het beste ga je via een SVB in Nederland waar een persoon werkt die dit voor grensgangers regelt. In Nijmegen zit iemand.

Nu komt het volgende probleem, ontvang je in Nederland ook kinderzorgtoeslag dan wordt dit nu samen met kindergeld/-bijslag door Europa als gezinstoeslag gezien. Komt erop neer dat ze de kinderbijslag en kinderzorgtoeslag als geheel zien en ermee verrekenen, waardoor je dan geen recht meer op aanvulling van Duitsland zou hebben.
Nederland is hiervoor op de vingers getikt maar heeft tegen deze regeling bezwaar ingediend, dit loopt nog. Ze zijn ook bezig t/m 2006 dit evt. teveel ontvangen geld kwijt te schelden.

==Verhuizing naar Duitsland==
Er zijn een paar sites (zoek met Google op umzug en auktion) waar je kan aangeven wanneer je gaat verhuizen, van waar naar waar en hoeveel troep je hebt. Vervolgens gaan dan allemaal verhuisfirma's tegen elkaar op bieden voor de laagste prijs, soort omgedraaide e-Bay.

Velen die hun Hauptwohnung in NL aanhouden kiezen voor een woonvariant die WG heet, Wohngemeinschaft oftewel een soort studentenhuis. In de regel is dit makkelijk te organiseren als je met een paar collega's begint en het is aanmerkelijk goedkoper, aangezien de makelaar in Duitsland wezenlijk hogere bedragen mag vragen dan in NL.

Als je van plan bent je in Duitsland te vestigen, heb je een Aufenthaltserlaubnis nodig. Een verblijfsvergunning. Het feit dat je een EU burger bent doet niet terzake. Een aanvraag hiervoor doe je bij het Kreisamt (naam en locatie krijg je bij je gemeente waar je ingeschreven bent medegedeeld). Naast een aantal papieren als paspoort en foto's moet je een werkgeversverklaring meenemen.


==Aftrekbaarheid verhuizing==
Je verhuizing is aftrekbaar, je verhuist voor je werk. Ook alle aanverwante kosten zijn daarbij aftrekbaar. Dus de kosten die hebt gemaakt voor het huis zoeken etc. Tik je vraag bij Google.de en je hebt al direct antwoord.

==Rechtsbijstandverzekering==

Een relatief dure verzekering met een jaarlijkse bijdrage van 200-300 €. De Anwalt (advocaat) heeft in Duitsland een soortgelijke rol als in de VS. Geen overbodige luxe voor iemand die zich in Duitsland vestigt en nog weinig kennis van de wetgeving heeft.
 
Last edited by a moderator:
Hi Diana, ik heb hier nog wat info:
Belastingen:
Omscholingen tot een nieuw beroep zijn in Duitsland als Werbungskosten aftrekbaar. Hiervoor moet je dus voor je vliegopleiding al een studie of beroepsopleidng gevolgd hebben. Als je in Dld je vliegopleiding doet, schrijf je dan in ieder geval bij de gemeente in, en doe een belastingopgave. Hierin trek je je hele opleiding af (op rekeningsdatum), zo kom je hopelijk fiks in de min te staan, wat in volgende jaren van je inkomen afgetrokken wordt.

Als je na je opleiding naar Dld komt, zou ik in ieder geval een Steuerberater opzoeken om te kijken of je je opleidingskosten op de een of andere manier nog afgetrokken krijgt.

Ook na je opleiding kan je in geval van een omscholing de rente op een lening voor de opleiding van je inkomen aftrekken. Het kan zijn dat wat getouwtrek nodig is over het feit of je opleiding nu een omscholing is of niet. De Finanzämter in de omgeving van Frankfurt zijn hier erg scherp op, als je ergens anders woont is het meestal makkelijker.

Verder nog interessant: Werbungskosten des fliegenden Personals

En verder:
In Duitsland zijn onregelmatigheidstoeslagen tot in zekere hoogte belastingvrij. Afhankelijk van het bedrijf waar je werkt, is een belastingvrij aandeel aan je salaris afgesproken. Bij Lufthansa Passage is dat ongeveer 16%, bei Lufthansa Cargo 19%, maar dit verschilt van maatschappij tot maatschappij.
 
Meer informatie over gelijkstelling diploma

Meer informatie over gelijkstelling diploma

N.a.v. een discussie in het Duitse forum heb ik me eens in de gelijkstelling van NL diploma's verdiept. Met dank aan PH-FLY voor de link naar Anabin.

Anabin

Zoals onder 3. gesteld, kan je een gelijkstelling in Düsseldorf aanvragen. De ambtenaren daar gaan vervolgens op Anabin kijken, een duitse database met standaards voor gelijkstellingen. Er bestaan wel verdragen over gelijkstellingen, maar die beschrijven alleen in heel algemene bewoordingen dat de landen elkaars diploma's erkennen, wie verantwoordelijk is enz. Er zijn geen afspraken of internationale normen over welke diploma's vergelijkbaar moeten zijn. Anabin is dus een Duitse lijst, die zij zelf samengesteld hebben, er zijn geen hogere richtlijnen voor. Kortom: Anabin is de Duitse richtlijn, de kans dat je een gelijkstelling krijgt die afwijkt is gering, de Duitsers kunnen zelf bepalen hoe ze gelijkstellen.

Toelatingscriteria LH en LH Cityline


Bij Lufthansa Konzern (Lufthansa, Germanwings, LH Cargo) bestaat sinds kort een Tarifvertrag Auswahlrichtlinien waar alles vastgelegd is. Dit houdt in, dat het een collectieve afspraak is tussen LH en de pilotenvakbond. LH kan niet eenzijdig die richtlijnen veranderen. Bij Cityline bestaat zo'n Tarifvertrag zover ik weet niet, wat inhoudt dat Cityline zonder veel inmenging van de vakbond of OR kan bepalen wie ze aanneemt.

Bij Lufthansa Konzern wordt als eis "allgemeine oder fachgebundene Hochschulreife" gesteld. Cityline is tevreden met "allgemeine Fachhochschulreife"

Hochschulreife vs Fachhochschulreife

Hochschulreife = Je mag studeren aan een universiteit
Fachhochschulreife = Je mag studeren aan een HBO-opleiding

Net als in Nederland zijn er meerdere wegen om je studieberechtiging te verkrijgen. De Duitsers kennen echter geen HAVO, maar een Fachabitur. Het Fachabitur is een verkort VWO, geen apart niveau. In Duitsland hebben de meeste mensen die HBO gaan doen ook gewoon Abitur (VWO). De Fachhochschule is ook een stuk minder schools dan het NL HBO. Hier nog een linkje naar een diagram van het duitse schoolsysteem

Allgemein vs Fachgebunden

De allgemeine Hochschulreife of Fachhochschulreife houdt in dat je niet aan een bepaalde studie gebonden bent. Je mag met je vooropleiding bijvoorbeeld zowel geneeskunde, techniek als geschiedenis studeren.

Fachgebunden betekent dat je wel mag studeren, maar dat er beperkingen zijn welke studie, afhankelijk van je vakkenpakket. Dit is vergelijkbaar met de Nederlandse doorstroming van het MBO naar het HBO, of eisen aan je HAVO-profiel voor bepaalde HBO-studies.

Uitleg over Anabin

Voor Nederlandse gelijkstellingen is de volgende pagina uit Anabin het belangrijkst:
http://www.anabin.de/Xml/xmlZeugnisListe.asp?Land=6
  • "direkter Zugang (für alle Fächer)" staat voor de allgemeine Zugangsberechtigung.
  • "direkter Zugang (fachorientiert)" staat voor de fachgebundene Zugangsberechtigung.
  • "zu allen Hochschulen" staat voor Hochschulreife
  • "nur zu Fachhochschulen" staat voor Fachhochschulreife
Verder kan er nog staan "sofern die folgende Voraussetzungen erfüllt sind" met een link. Dat betekent dus, dat het alleen geldt als je aan het vakkenpakket onder die link voldoet. Bij HAVO staat altijd die voorwaarde, daarom krijg je dus niet automatisch met HAVO een allgemeine Fachhochschulreife, het hangt het ook nog van je vakkenpakket af. Op het moment valt er uit die tabel af te lezen dat je alle studierichtingen zou mogen doen als je profiel N+T of N+G hebt met een 2e vreemde taal en economie1. Anders mag je geen Tourismus of Wirtschaftswissenschaften studeren, en ben je dus vakgebonden. (Hint: Engels en Duits is geen slechte keuze als je piloot in Duitsland wilt worden).

Praktische gevolgen van de Anabin lijsten bij je sollicitatie:

Lufthansa Passage, Gemanwings, Lufthansa Cargo
Je hebt hier minstens de Fachgebundene Hochschulreife nodig. Dit betekent in Nederlandse diploma's het volgende:
  • VWO
  • HAVO met HBO-propedeuse
  • MBO met HBO-propedeuse
  • Getuigschift (=diploma) HBO
Lufthansa Cityline
Lufthansa Cityline vraagt om de allgemeine Fachhochschulreife, dus dat je alle richtingen op het HBO mag doen. Probleem is dus dat je dit met je HAVO niet automatisch hebt, het ligt aan je profiel en vakken. Ook met je MBO heb je alleen een vakgebonden toegang, dus niet genoeg. Behalve de mogelijkheden boven accepteert Cityline dus ook nog:
  • HAVO profiel natuur en techniek met 2 vreemde talen en economie 1
  • HAVO profiel natuur en gezondheid met 2 vreemde talen en economie 1
Dat is dus heel specefiek, dit komt waarschijnlijk omdat Duitsland geen HAVO kent, maar alleen een verkort VWO.

Moraal van het verhaal: Als je HAVO-Pakket niet aan bovenstaande voorwaarden voldoet, of als je van het MBO komt, moet je er tenminste nog een HBO-propedeuse aan vast plakken. Omdat de selectiecriteria voor LH Konzern en Cityline verder nagenoeg gelijk zijn, ligt het voor de hand in dat geval voor een plekje bij Lufthansa Konzern te gaan.

Airberlin
Airberlin Flightschool wil trouwens Fachhochschulreife hebben, staat niet bij of fachgebundene genoeg is, maar het lijkt er wel op:
In welcher Fachrichtung muss ich meine Fachhochschulreife/ fachgebundene Hochschulreife ablegen?
Sie können sich mit einem Abschluss in allen Fachrichtungen bewerben.
 
Last edited:
Back
Top